[AR] Paard na lange tijd weer inspannen (4 jaar)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Paard na lange tijd weer inspannen (4 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:12

Hoi allemaal,
Ik wil graag gaan mennen met mijn paard.
Hij is al eerder beleerd, maar dit is inmiddels weer een jaar of 4 geleden.
Ik vroeg me af of hier mensen zijn met een paard die dit ook hadden en hoe deze paarden dan reageerden.
Ik heb begeleiding van een ervaren menner en mijn paard heeft zijn tuig nu 2 keer om gehad bij mij.
Hier reageerde hij rustig op, hij deed niks liep er zo mee weg.
Wij waren zelf van plan om hem eerst aan de lange lijnen te zetten en eventueel wat te slepen en hem dan voor de wagen te gaan zetten.
Tips en ervaringen zijn welkom! :)

Ik heb trouwens contact gehad met de mensen die eerst met hem mende, deze vertelde mij dat hij daar altijd netjes voor de wagen had gelopen en ze geen problemen hadden gehad.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:22

Meestal als een paard eenmaal iets ooit aangeleerd is is hij dat niet zomaar vergeten. Natuurlijk moet het wel opgepakt worden maar als de vorige mensen er ook geen problemen mee hadden, waarom jij dan wel?
(Als je het natuurlijk goed doet :o ) Het is wel slim om eerst met lange lijnen te oefenen idd! Succes! *\o/*

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:26

Paardegekjex schreef:
Meestal als een paard eenmaal iets ooit aangeleerd is is hij dat niet zomaar vergeten. Natuurlijk moet het wel opgepakt worden maar als de vorige mensen er ook geen problemen mee hadden, waarom jij dan wel?
(Als je het natuurlijk goed doet :o ) Het is wel slim om eerst met lange lijnen te oefenen idd! Succes! *\o/*

Ik heb zelf niet super veel menervaring dus vandaar dat ik ook iemand mij laat helpen.
Ik dacht misschien dat hier ook mensen zijn die dachten dat het gewoon kon, het vervolgens niet goed ging en nog wat tips hebben.
Ik heb namelijk niet zo heel veel zin in brokken en gewonden :Y)

Licor

Re: Paard na lange tijd weer inspannen (4 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:35

Bij mijn paard was het nog langer geleden..
In 2004 liep hij voor t laatst voor de kar.. toen kwam hij in 2005 bij mij.. ik heb hem in 2011 voor het eerst 1 keer voor de kar gehad (door iemand met ervaring en na gecheckt te hebben bij vorige eigenaar) en toen in 2012 ook 1 keer, dit keer reed ik helemaal zelf.. in 2013 kocht ik mn eigen kar en tuig en sindsdien loopt ie met regelmaat voor de kar en dit jaar zelfs voor de kar op horse event.. hij heeft echt nog nooit een stap verkeerd gezet (vind m voor de kar zelfs betrouwbaarder als onder t zadel)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:12

Mijn paard had 10 jaar geleden een keer of 5 voor de wagen gelopen, en die is dit jaar weer opgepakt. Eerst kort gesleept maar dat ging meteen goed, dus direct ingespannen. Wel door een prof, niet zelf gedaan. Ging super!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:30

Slepen ging met mijn paard overigens he-le-maal niet.. dat vond hij echt doodeng.. dus dat heb ik, op 1 keer proberen na, nooit gedaan

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:35

Mijn draver heb ik ook gewoon voor de kar gezet. Enige probleem was het sturen dus dan gewoon even aan de lange teugels geoefend en weer ervoor, klaar is kees.

Had al 20 jaar nergens voor gestaan (weet niet of die überhaupt op de baan heeft gelopen met sulky of onder de man).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 11:54

Dankjewel voor de reactie's! :j
Ik krijg zo'n indruk dat het wel los loopt.
Voorzichtig zijn, goed laten begeleiden en kijken wat mijn paard aan kan dus!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:09

Kijken wat die aankan inderdaad. Als die met de langeteugels prima loopt en reageert, dan voor de autoband (ligt aan je paard, weet dat ik her bij een van mij niet moet proberen, zo een los ding wat niet fijn meetrekt) en voor de kar, met begeleiding.

Is je paard over het algemeen wel een koel paard? Vind die alles prima?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:29

SFC schreef:
Kijken wat die aankan inderdaad. Als die met de langeteugels prima loopt en reageert, dan voor de autoband (ligt aan je paard, weet dat ik her bij een van mij niet moet proberen, zo een los ding wat niet fijn meetrekt) en voor de kar, met begeleiding.

Is je paard over het algemeen wel een koel paard? Vind die alles prima?

Bedankt voor je antwoord!
Het is een rustig dier die alles goed vind.
Met rijden is hij wel voorwaarts en hij heeft een aardige beweging er onder zitten, kan soms iets heet in zijn hoofd worden.
Maar het is absoluut geen dier wat om zich heen gaat slaan of raar doet in omgang.