[AR] van streng met streng gesp naar strop sluiting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

van streng met streng gesp naar strop sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:49

Hallo,

ik heb een ideaal tuig met doorlopende strengen. Toen ik dit tuig kocht werd mij gevraagd of ik strop sluitingen wilde of streng gespen om het tuig aan mijn wagen te maken.

Omdat ik toch alleen met snelsluitingen rij heb ik toen gekozen voor streng gespen.

Echter heb ik nu sinds gisteren een nieuwe tweewieler erbij en daar kan op de zweng geen snel sluiting worden gemaakt, dus alleen een strop streng kan hieraan worden vastgemaakt

Nu weet ik dat je voor stropsluitigen triangels kan kopen zodat je ze aan je snelsluitingen kan bevestigen aan je kar. Maar bestaat dit ook andersom?

Dus van strop op de kar naar streng gesp aan mijn tuig (uiteraard wel met een snelsluiting ertussen).

of moet ik toch mijn zweng door vriendlief aan laten passen?

hoop dat mijn verhaal duidelijk is....

MelanieB

Re: van streng met streng gesp naar strop sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:53

Afbeelding
Zoiets bedoel je?

Die heb je van Zilco bij EMS webshop, zijn wel prijzig.

Of even je zweng 2 oogjes laten lassen, zodat er snelsluitingen aan kunnen.. :j
Denk dat je daar misschien goedkoper nog mee uit bent..

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:54

Ik heb ook een ideal tuig met snelsluitingen en inderdaad, toen ik een tweewielertje erbij had, moest ik hiervoor ook een aanpassing doen.

Deze kan je gewoon aan het oog van je strengen klikken en als strop gebruiken: http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-4 ... DrcMfl_uE8

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:02

twee oogjes aan het zweng lassen voor je panieksluitingen en je bent klaar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:05

Met doorlopende strengen heb je volgens mij niets aan bovengenoemde artikel van MelanieB. Er zit dan nl geen oog aan het einde van de strengen maar leer met gaten om de lengte van de strengen te verstellen. Volgens mij kun je het beste contact opnemen met demenner.nl. Zij hebben een goede service en verkopen losse stroppen. Of je kar aanpassen inderdaad.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:46

Tine;
aan ideal tuig zit idd streng met strenggesp, dus de veiligheidssluiting zou je daar aan vast kunnen doen en dan de strop om de zweng.
Afbeelding

Idealer is gewoon 2 oogjes lassen (maar het topic is dan ook beetje brainstormen naar eventuele andere oplossingen :)) ) of eventueel streng aanpassen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:10

Ik heb zo'n gesp voor een van mijn tuigen.

Maar heb daarbij ook een gesp met een stukje streng en een metaaltje voor een strop. Dit omdat ik toen met 2 wagens reed waarbij de een wel paniek sluitingen had en de ander niet. Gemaakt door mijn tuigenmaker.

Dit is de enige foto die ik er van kan vinden, word hier niet eens als strop gebruikt (was even een nood oplossing door verkoop van pony incl m'n andere tuig).
Afbeelding
En hier kan je het ook een beetje zien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XNPEPCMG.jpg

Rij al een tijd gewoon met paniek sluitingen, dus dit tussenstukje ligt in de kast voor het geval ik hem weer eens nodig heb.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 10:16

Gisteren bij de menwinkel hier langs geweest en uitgelegd wat ik wilde. Zij adviseerde mij gewoon een oogje te lassen aan mijn zweng.

Als ik zo'n sluiting neem met strop en dan snelsluiter en die dan aan mijn strenggesp wordt het zo super veel ijzer werk dicht bij de achterbenen en dat vindt ik maar niks.

en ik heb ook geen zin om mijn streng steeds los te maken van de gesp, door een andere gesp te vrotten en dan met de strop aan mn kar te maken, want ik rij met beide karren. Dus dan blijf ik omgooien. En dan zit er geen snelsluiter tussen, en dat wil ik wel persee!

daar komt bij dat bij bovenstaande oplossingen de strengen langer worden en ik heb niet super veel verstel mogelijkheden meer bij mijn strengen. Dus dan kiezen we maar voor een oogje lassen.

vriendlief is lasser van beroep dus dat moet geen probleem zijn!

bedankt voor alle ideeen allemaal!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:20

Idd, een oogje lassen is gewoon het makkelijkst.
Heb ik ook gedaan voor de concourswagen waar ik de stroppen voor had.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:42

MelanieB schreef:
Tine;
aan ideal tuig zit idd streng met strenggesp, dus de veiligheidssluiting zou je daar aan vast kunnen doen en dan de strop om de zweng.
[ Afbeelding ]

Idealer is gewoon 2 oogjes lassen (maar het topic is dan ook beetje brainstormen naar eventuele andere oplossingen :)) ) of eventueel streng aanpassen.

Dat is een handiger constructie dan ik heb. Ik heb zo'n gesp, waar dan ook nog een panieksluiting aan zit. Nogal zwaar geheel. Leuk idee voor de sint ;-)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:22

Aan mijn tuig had ik standaard een los stuk voor een strop. Ik gebruik nu mijn strengen met veiligheidssluitingen en een gesp (zie foto van MelanieB) Maar standaard zat er aan het einde van de strengen een andere gesp met een stuk leer met een einde met strop er aan. Het is een tuig van ideal met doorlopende strengen. Denk dus dat je het gewoon bij Ideal zou moeten kunnen krijgen. (Eventueel mogen de mijne weg maar dan moet ik wel eerst zoeken).