Hebben jullie een tip voor ons? Mijn 6 jarige loopt super voor de wagen, ook vandaag weer heerlijk 2 uur naar het bos geweest, goed aan de hulpen en een ontspannen paard. Echter, een paar weken geleden kwam ons op het pad terug naar stal een crossmotor achterop, die eerst achter ons bleef hangen, waarop het paard erg nerveus werd en die vervolgens met veel lawaai ons in heeft gehaald, waar paard erg van schrok (in galop er vandoor, wel terug te nemen toen de motor voorbij was).
Sindsdien is het bal op het pad terug naar huis: we stappen lekker rustig, leidsel losjes en hoofd laag, en dan ineens binnen een seconde hoofd omhoog, oren naar achter en in volle galop er vandoor willen/gaan. De eerste paar keer was hij nog redelijk terug te nemen, maar vandaag zat er even echt geen rem meer op en moesten we alle zeilen bijzetten om hem te kunnen houden (niet grappig). Ons plan was vervolgens om te keren en het pad nog een keer te nemen, maar hij bouwde zo veel spanning op dat het gevaarlijk werd.
Onder het zadel of aan de hand het pad af is geen enkel probleem. Wel heb ik het idee dat hij sinds het motor incident ook op andere plekken iets sneller nerveus wordt van geluiden achter de wagen, maar dan is hij makkelijkte kalmeren.
Heeft iemand wel eens een dergelijk probleem gehad en opgelost? Ik bezin mij op een plan van aanpak en waardeer jullie tips