[AR] Haflingers die tegen elkaar duwen in de koets.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger02

Haflingers die tegen elkaar duwen in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 16:22

Ik heb vorig jaar een haflinger gekocht die onder het zadel zeer goed gaat.Nu heb ik hem geleerd in enkelspan in de koets wat ook goed gaat .We hebben hem een paar weken terug in dubbelspan gelegd en hij duwt steeds met de buik tegen de andere haflinger en tegen de dissel bij het rijden. Gezien vanop de koets loopt hij nu rechts. Er is mij gezegd dat ik hem eens aan de andere zijde van de dissel moet leggen (dus links gezien vanop de koets ) en dan kan het probleem opgelost zijn.

Heeft iemand daar ervaring mee of kent iemand nog andere mogelijkheden (trukjes) om hem het duwen tegen de dissel en de andere haflinger af te leren ? Ik heb al zo iets gehoord van borstels op de dissel te monteren met de haren naar de haflingers toe. Iemand daar ervaring mee ? Welke soort borstels dan te gebruiken ?

MukiwaCobs

Re: Haflingers die tegen elkaar duwen in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:25

je kan het borstel gedeelte van een bezem eraan vast kunnen maken.
dit helpt soms, zodat ze niet meer er tegen aan gaan duwen

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:30

Ik heb ervaring met het aan de andere kant van de dissel zetten, bij ons heeft dat heel goed geholpen. Maar ik merk nu wel dat als ik onder het zadel naar buiten ga, dat mijn paard heel erg naar 1 zijde (de kant waar ze aan de dissel loopt) van de weg neigt. Ze gaat dus altijd aan de linkerkant van de weghelft lopen zeg maar. Maar misschien beeld ik me dat gewoon in ;p

haflinger02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 16:41

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga ze eens verleggen aan de dissel.
Er had mij iemand gezegd om een stalen borstel langs beide zijden van de dissel te monteren maar dat vind ik toch een beetje straf , zo'n borstel met ijzeren steeksels. Men moet dan zijn getuig beschermen tegen die stalen borstels of het getuig gaat kapot.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:52

Dit heb ik in het begin ook gehad toen ik ging tweespan rijden. Beide waren betuigd in enkelspan, maar vonden het in tweespan toch lastig om op eigen benen te lopen. Ik heb ze vaak van plaats gewisseld, en gewoon veel getraind en toen ging het vanzelf goed.

Het zou ook kunnen dat je binnenleidsel korter is dan de buitenkant, waardoor ze te veel naar binnen lopen. Heb je daar al naar gekeken?

Assiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:54

Mijn shetten hebben het ook gedaan, tot gevaarlijk aan toe (onderuit vallen doordat ze zó hard duwden). Na borstels, wisselen van plek, regelmatig enkelspan enz toch maar de 'wijze les van de oude mannen langs de kant' opgevolgd. Gaan rijden met een stompe(!!) spijker tussen die 2. Deze op de boom geplakt.
In het begin was het behoorlijk wennen voor ze, maar ze reageerden er wel fantastisch op. Ze staan niet strak in het tuig en hadden dus ruimte genoeg om helemaal niets te raken. Wanneer ze gewoon rechtuit liepen raakten ze niks. Na 2x op deze manier te hebben gereden de spijker er weer afgehaald. Resultaat: nooit meer duwen.
Het klinkt wellicht heel wreed maar zoals ik al zei: een stompe spijker, ruimte genoeg, geen wonden (zelfs geen haren er af ofzo) en m'n tuig nog helemaal netjes.

Ik heb laatst ook wel een vriendelijkere variant gehoord, namelijk dennenappels ertussen.

Ik was echt ten einde raad en had regelmatig pony's met wonden op de benen van het struikelen en vallen door het duwen, dit was voor mij een oplossing waar ik heel blij van werd!

haflinger02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 17:04

Aan de leidsels ligt het niet , dat ben ik zeker want ik gebruik al jaren dezelfde leidsels met andere haffi's.

Bedankt voor de "tip" met de stompe spijker. Dus de spijker in een hoek van 90 graden op de dissel , die tussen de twee haflingers loopt van aan de koets tot aan hun hoofd , plakken, dus loodrecht op de dissel.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:03

haflinger02 schreef:
Bedankt voor de "tip" met de stompe spijker. Dus de spijker in een hoek van 90 graden op de dissel , die tussen de twee haflingers loopt van aan de koets tot aan hun hoofd , plakken, dus loodrecht op de dissel.

Zelfs met een stompe spijker....kan dit vreselijk fout aflopen voor je paard......

Ik zou er een professional bij halen, die kan zien wat er aan de hand is en dan op de juiste manier kan handelen,....ipv borstels...of "stompe" spijkers......

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:08

haflinger02 schreef:
Aan de leidsels ligt het niet , dat ben ik zeker want ik gebruik al jaren dezelfde leidsels met andere haffi's.

.

Je gebruikt ze met andere haffies maar het ene span is de andere niet. Kijk eens of je wat kan spelen met de instelling van de leidsels, misschien moeten ze een andere instelling hebben.
Mijn span doet het alleen in de berm dan drukt de ene pony graag de andere de weg weer op. Zweepje ertussen en klaar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:17

Mijn jonge merrie heeft dit een paar keer gedaan nadat ze was geschrokken van iets. Bij ons hielp voorwaarts houden en veel bochtenwerk.
En ik merkte dat ik om te corrigeren, mijn ene teugel steeds te kort had wat averechts werkte.

Mijn slechte stuurwerk hield eigenlijk het probleem in stand. Ik heb er verder niet veel aan gedaan dan veel inspannen en rijden, toen de ontspanning kwam was het over.

Je zou ook je buitenteugel een gat strakker kunnen gespen, maar dat kan ook averechts werken omdat ie er dan op gaat 'hangen'.

Al die dingen hierboven zou ik zelf niet durven, mijn dieren zouden zich kapotschrikken en compleet over de rooie gaan denk ik. Maar wellicht bij koele paarden of waar het meer etteren onderling is, dat het wel werkt.

Waarom zouden paarden het eigenlijk doen, is het onzekerheid omdat ze bij enkelspan aan 2 kanten zijn ingesloten en bij enkelspan niet?

Assiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:01

Waarom ze het doen blijft voor mij ook een raadsel. Ik merk wel dat ook ervaren paarden gaan duwen wanneer ze naast een groen duwend paard worden gezet, dit lost het nog niet op!

Toch nog even terug komend op de "stompe spijker" en of er ongelukken van kunnen komen: het komt neer op het rijden met een stomp spoortje. Dit doen veel mensen en vond niemand een probleem geloof ik. Je laat je paard wijken voor deze druk aan 1 kant wanneer je aan 1 kant met je kuit/spoortje in komt. Dit zelfde pas je toe voor de koets wanneer je de stompe spijker er tussen doet. Dus: dikke, rond geslepen spijker net 1 of 2 centimeter van de boom uit laten steken. Wanneer je paard onder t zadel niet van sporen in paniek raakt, kan ik me niet voorstellen dat je op deze manier ongelukken maakt voor de koets. Belangrijk is alleen dat alles op de juiste manier gebruikt wordt, en je paard dus weet dat hij voor zo'n druk moet wijken (als in "aan de kant voor druk", ik bedoel natuurlijk niet direct het "pootje over" voor de iets minder ervaren mensen onder ons)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:03

Dit is gewoon spanning, ik heb t ook gehad bij mijn jonge span. Als er 1 spanning heeft gaat hij duwen tegen de boom, gevolg is dat de andere terug gaat duwen en je span ineens compleet scheef gaat lopen. Ik schaamde me in het begin kapot, het zag er niet, hihi.bij mij deden ze het alleen op straat, in de bak hadden ze geen spanning en was er niks aan de ha d en liepen ze gewoon goed
ik heb ze in het begin veel gewisseld van plek en veel enkelspan gereden op straat, nu zijn ze veel zekerder en is het probleem opgelosd en lopen ze weer normaal.
voorwaarts rijden en als je de ruimte heb een beetje zigzaggen als of je een slalom rijd helpt ook wel omdat ze dan telkens even los van de boom komen en wel op eigen benen moeten lopen op dat moment.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:36

@assiee
Wat een gruwelijk idee: een spijker >;) hoe kom je er op?
De vergelijking met sporen gaat niet op, want als het paard opzij springt, springt het been met spoor ook opzij. Nu met de spijker in de langboom, springt het paard met kracht tegen een boom, die aan de andere kant wordt tegengehouden door het andere paard.

Gatver, niet mijn manier.

Ts, ik weet niet hoe goed jij kan mennen met een tweespan en hoe ervaren menner jij bent.
Tweespan mennen vraagt andere kwaliteit van de koetsier.
Mijn tip, vraag hulp van een ervaren tweespan menner en stel samen het span in, verander de lengte van de strengen, hoogte boom etc net zolang tot de paarden optimaal kunnen lopen. En leer hoe je beide paarden in de trek houdt.

Assiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:43

janouk schreef:
@assiee
Wat een gruwelijk idee: een spijker >;) hoe kom je er op?
De vergelijking met sporen gaat niet op, want als het paard opzij springt, springt het been met spoor ook opzij. Nu met de spijker in de langboom, springt het paard met kracht tegen een boom, die aan de andere kant wordt tegengehouden door het andere paard.

Gatver, niet mijn manier.

Ts, ik weet niet hoe goed jij kan mennen met een tweespan en hoe ervaren menner jij bent.
Tweespan mennen vraagt andere kwaliteit van de koetsier.
Mijn tip, vraag hulp van een ervaren tweespan menner en stel samen het span in, verander de lengte van de strengen, hoogte boom etc net zolang tot de paarden optimaal kunnen lopen. En leer hoe je beide paarden in de trek houdt.

Zoals al gezegd: na vele hulp en echt geen oplossing meer te weten. Gelukkig geen last gehad van opzij springende paarden, ze zijn kuikenmak voor ze de straat op gaan. T was in dit geval m'n laatste redmiddel voor m'n gevoel. Ik heb er uiteraard allerlei hulp bij gehad van ervaren mensen, m'n instructeur, de stuurlui aan wal.... Ik wil zeker niet zeggen dat ik een ervaren en goede menner ben, maar 'probeer' het nu een jaartje of 14 met diverse pony's en paarden.
Maar, ik begrijp je reactie ook. Ik had hem ook al veel eerder van iemand verwacht. Het klinkt op deze manier misschien ook een beetje luguber, simpelweg omdat het een spijker is die we bewerkt hebben. Ik had hem ook anders kunnen zeggen: plak een knikker aan je boom vast. Ook rond (zoals we de spijker rond hebben geslepen), alleen een ingewikkeld iets om te doen. T gaat meer om de reactie opzij, wanneer het lijkt alsof niets anders helpt.

Ik ben inmiddels wel benieuwd naar hoe het met dit span gaat en wat geholpen heeft!

haflinger02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:05

Voorlopig nog niet ingespannen. We waren het zinnens te doen op zaterdag 18/10/14 maar mijn groom kon niet helpen.Misschien nu zaterdag 25/101/14. Ik laat iets weten.