[AR] Advies: Welke kalkoenen voor een Welsh A?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Advies: Welke kalkoenen voor een Welsh A?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:00

Ondergrond is gras.
Pony staat voor een marathonwagen.

Doelstelling goede grip voor de pony op de grasmat tijdens de training.
Niet met een metaaldetector over een hectare weiland speuren naar de kalkoenen... Dus wel van die dingen die blijven zitten en niet afbreken etc.

Welke maat dus hoeveel mm. raden jullie aan?
Met Widia?
Welke draaien er eenvoudig in?

Heb op Agradi.nl verschillende modeltjes voorbij zien komen;

http://www.agradi.nl/imperial-riding-kalkoen-recht-15mm-op-kaart-van-10st.htm
http://www.agradi.nl/imperial-riding-kalkoen-xs-met-widia-xs-5hx12-in-doosje-10st.htm
http://www.agradi.nl/imperial-riding-kalkoen-met-punt-en-widia-h12-10st.htm

Poeltje

Re: Advies: Welke kalkoenen voor een Welsh A?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:21

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:04

Ik rijd zelf met een Welsh pony (maatje 1.30m) voor de kar. Bij het geval van een glibberige natte grasbodem, draaien wij de vierkanten (optie 1) erin. Dan heb je alle grip gewoon nodig. Maar bij een gewone grasmat (normaal tot aan de droge kant) pak ik de wideapuntjes van 5mm (optie 2 bij jou). Anders kost het mijn pony teveel moeite om de kalkoenen in de grond te drukken en eruit te "trekken" tijdens het lopen en dan heeft hij last van gevoelige voeten.

Beiden werken prima, vallen niet uit etc. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het zelf goed indraaien en de groef in je ijzers.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:41

Het uitvallen hangt niet alleen af van strak indraaien, maar ook van de manier van lopen van je pony.
Een pony die zijn voeten enigszins draait bij het afzetten, draait van lieverlee de stollen los. Ook verkeerde beenstanden (zoals Frans) kunnen daarmee te maken hebben.
Daar zijn meerdere oplossingen voor: je kunt de schroefdraad van de stollen heel strak omwikkelen met een stukje tape, maar wat ook bewezen goed werkt is een veerringetje (bij de doe-het-zelf te koop) tussen ijzer en stollen doen.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:28

Wij passen de kalkoenen aan op de ondergrond, het weer en de combinatie.

De dressuur rijden we met "optie 2", tenzij het echt heel glad is, dan "optie 3".
De marathon rijden we met "optie 3" voor het achterspan/tweespan en het voorspan (als we vierspan rijden) loopt op "optie 2". :j
Ik ken overigens genoeg vierspanmenners die geen kalkoenen draaien, vooral met 4 pony's is het heel veel werk en "een pony die op eigen benen loopt heeft geen kalkoenen nodig". :+

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 19:29

Dank jullie wel voor het meedenken.
Welke mm. hebben jullie gekozen?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:36

Qua mennen heb ik geen ervaring met schroeven, maar werkte voorheen als groom (springen). Persoonlijk draaide ik nooit puntjes in aan de binnenkant. In verband met eventueel beschadigen van de benen. Buitenom voor gebruikte ik altijd puntjes en binnenkant gebruikte ik altijd kleine vierkantjes. Bij normale ondergrond gewoon kleine voor en achter eventueel wat langere en gladde ondergrond gebruikte ik achter altijd langere dan voor, voor net dat beetje extra grip.
Bij gewone dressuurtraining is klein rondom eigenlijk meer dan genoeg. Het is belangrijk dat je naar de beweging kijkt van je paarden en daar de schroeven op aanpast. Draaien ze de hoef erg naar binnen in hun beweging gebruik hele kleine schroeven aan de binnenkant.

Qua verliezen of scheeftrappen is een kwestie van goed indraaien en de juiste lengte kiezen en dat kan voor ieder paard verschillen. Tuurlijk kunnen ze door een rare beweging is een schroef kapot trappen of verliezen, maar ik moest ieder weekend met gemiddeld 10 paarden per dag op stap en heb ik al die tijd een enkele schroef gehad die ik kapot, scheef of niet terug kreeg en dat was dan vaak wanneer er een weigering of iets in het spel was geweest.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 13:31

Dank voor het meedenken! *\o/*
Heb uiteindelijk vierkante met een widiapuntje gekozen.

Uiteindelijk was het die zondag niet eens nodig om ze in te draaien maar was tenminste goed voorbereid. :D