[AR] kontstuk verplicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bijrijdwelsh

kontstuk verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 00:20

ik heb het niet gevonden op google, vandaar dat ik het zo even probeer.

is met kontstuk voor een sulky verplicht? naar mijn idee wel en zo heb ik het ook geleerd(voor een men wagen dan).. maar als ik kijk naar sulky zie ik heel veel zonder kontstuk en met menwagen weer heel veel met kontstuk.

dus ik begin te twijfelen.. want ik heb geen compleet tuig.. mijn kontstuk mist! maar als je voor een sulky geen kontstuk nodig hebt, ga ik die ook niet kopen. heb je die wel nodig ga ik natuurlijk opzoek naar een kontstuk!

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

groetjes liz *\o/*

nine1987

Re: kontstuk verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:22

Kontstuk?
Broek?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:25

Zal wel weer vlaams zijn...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:26

De broek is sowieso nodig als je geem rem hebt.
Als je wel een rem hebt kan je ervoor kiezen de broek af te laten, maar dan moet je telkens bij remmen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:28

Kontstuk of je broek is je rem. Dat ding voorkomt dat de wagen de achterbenen van je pony plet (mits correct vastgemaakt op een geschikt lamoen = die 2 stangen waar pony tussen moet). Ook met een geremde wagen is het gebruik sterk aan te raden ivm extra veiligheid in geval van mechanische problemen.

Als je geen compleet tuig hebt kan het ook zijn dat je de helft van een 2 spantuig hebt en die kan je 9 van de 10 keer niet gebruiken als enkelspan tuig. Is er iemand in de buurt die weet hoe en wat en je tuig kan bekijken?

bijrijdwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 00:36

er heeft hiervoor een shetlander omgehad. dus kan zijn dat hij toen ook al voor een sulky stond. maar in dat geval ga ik wel een kontstuk kopen. en dus deze topic niet meer nodig dus zal ik hem gaan sluiten. bedankt tamary, xSCWx !

moonfish13, ik ben gewoon nederlands hoor.. volledig..

ik keek net. maar ik kan mijn eigen topic niet sluiten?
kan een moderator dat voor me doen? ik heb mijn antwoord namelijk al!
Laatst bijgewerkt door bijrijdwelsh op 23-09-14 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:38

moonfish13 schreef:

Volgens mij weet ze gewoon het juiste woord niet. Het is op zich niet verplicht, en een sulky kun je (ook zonder rem) opzich wel remmen op de lichtogen, desalniettemin is een broek wél aan te raden

Je kan een topic daarbij niet zelf sluiten :)

Edit: ts dat "kontstuk" heet dus een broek. Ik vraag me echter wel af wat je menervaring is als je daarvoor de juiste benaming niet eens weet

Edit2: een mod kan dat doen maar dat doen ze niet alleen omdat iemand al een antwoord heeft, dan blijven ze bezig. Wordt gedaan als een topic uit de hand loopt of bijv. Dubbele topics etc. Maakt toch ook niet uit als het open blijft?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 23-09-14 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bijrijdwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 00:41

Maartje1990 schreef:
moonfish13 schreef:

Volgens mij weet ze gewoon het juiste woord niet. Het is op zich niet verplicht, en een sulky kun je (ook zonder rem) opzich wel remmen op de lichtogen, desalniettemin is een broek wél aan te raden

Je kan een topic trouwens niet zelf sluiten :)

Edit: ts dat "kontstuk" heet dus een broek. Ik vraag me echter wel af wat je menervaring is als je daarvoor de juiste benaming niet eens weer.

ik zag het inderdaad, dat moeten ze er bijmaken haha.. is veeel makkelijk.
ik heb mencursus gehad :j dus heb wel men ervaring hoor.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:42

Niet om L*llig te doen, maar ik vraag me af wat voor cursus dat is geweest..... Vraag alsjeblieft hulp van een ervaren menner!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:55

Soms ligt iets niet aan de cursus, maar aan de cursist...
Dat je een cursus hebt gevolgd betekent niet dat je vervolgens iets beheerst ;-)

bijrijdwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 07:58

Ben toch al uit m'n antwoord gekomen. Dus jullie reactie is totaal overbodig..

Mijn vraag was alleen of een kontstuk (broek) verplicht was. Dat ik geen menlessen neem , niet iemand erbij betrek die ervaring heeft hebben jullie er compleet zelf bij verzonnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:45

bijrijdwelsh schreef:

Mijn vraag was alleen of een kontstuk (broek) verplicht was. Dat ik geen menlessen neem , niet iemand erbij betrek die ervaring heeft hebben jullie er compleet zelf bij verzonnen.

Maar als je zulke goede hulp hebt, is die vraag hier stellen toch al compleet overbodig?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:48

moonfish13 schreef:

Ik zeg ook gewoon "broek" hoor ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:50

moonfish13 schreef:

Dan had het wel poepstuk geheten. :=

bijrijdwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 10:05

tine10 schreef:
bijrijdwelsh schreef:

Maar als je zulke goede hulp hebt, is die vraag hier stellen toch al compleet overbodig?

Tuurlijk niet, ik wil toch eerst compleet zijn voordat ik ergens aan begin . Je gaat toch ook niet met maar 3 boeken naar school als je er 5 nodig hebt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:09

Zullen we vriendelijk blijven? Ts stelt gewoon een vraag...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:16

Ik gebruik hem wel omdat mijn sulky ongeremd is. Ook de rem van een gewone sulky is vaak prut.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:37

Ik zie dat je inmiddels een advertentie hebt geplaatst dat je een losse broek zoekt. Tuurlijk kan dat, alleen zullen er maar weinig mensen zijn die hun broek los verkopen, of iemand moet er toevallig 1 los hebben liggen, maar die kans acht ik vrij klein.

Edit: een losse broek kost overigens nog best wat; een broek bestaat ook weer uit diverse onderdelen; de broekriem zelf, de lendenriemen en de broeksriempjes waarmee je de broek aan het lamoen vastmaakt. Kijk goed of dat er ook allemaal bij zit!
http://www.demenner.nl/broek-enkel-of-t ... CE_mZR_u_g

Ideal verkoopt alle tuigonderdelen ook los, daar zou je ook eens kunnen gaan kijken.

vwb de benaming en de 'les'/'cursus'; ik hoop echt dat je weet wat je doet, ook ik heb mijn twijfels bij je zogezegde 'ervaring' indien je niet eens de juiste benaming voor iets basaals als 'de broek' weet.

Het is overigens idd niet verplicht (tip: kijk ook eens de reglementen v/d KNHS na, daar staat precies in wat 'verplicht' is).

Het is echter wel een stuk handiger en veiliger om met broek te rijden, dat is immers je rem. Heb je wel een geremde wagen, dan is het vaak alsnog handig. Een sulky is vaak niet voorzien van een rem, en als dat wel zo is, stelt die rem ook weinig voor.

Ik weet niet wat voor tuig je nu hebt? Heb je misschien een foto?
Wellicht is het voordeliger en handiger om gewoon een ander tuig te kopen.
Mocht je nog op zoek zijn naar iets, ik heb ook nog een enkelspan donkerbruin mentuig liggen, maat shet/pony.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-09-14 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:39

Kahawa schreef:
moonfish13 schreef:

En wat vriendelijk allemaal :\

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:46

Damned schreef:
Kahawa schreef:

En wat vriendelijk allemaal :\

Het was een grapje, kont= poep in het Vlaams.

Wat een zure interpretatie gelijk. :\

Ik vind het helemaal niet raar als je niet op het woord broek komt, ik geloof best dat je de tuigage dan nog steeds goed begrijpt hoor.

bijrijdwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:19

MarlindeRooz schreef:
Ik gebruik hem wel omdat mijn sulky ongeremd is. Ook de rem van een gewone sulky is vaak prut.

okee, bedankt. zal er rekening mee houden. en zeker opzoek gaan naar een broek

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:22

Misschien kun je hier ook nog wat informatie over de broek vinden.