[AR] Historische aanspanning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Historische aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:49

Ik zag op “ITP” en hier enkele mooie wagen voorbij komen en wie niet waagt die niet wint, dus plaats ik toch even dit topic.

Wij zoeken voor in ieder geval voor komend jaar iemand die het leuk vind om met zijn historische koets/aanspanning mee te gaan doen met onze shows en/of activiteiten. Onze eerste gedachte was om dit zelf op te gaan pakken, maar er zijn denk ik vast wel menners die dit ook gaaf vinden. Het is puur hobbymatig, dus je moet het vooral leuk vinden om helemaal in stijl en in rol mee te doen.

We zoeken eerst maar een combinatie voor the “old west” (Amerika 1880). Denk hierbij aan een koets zoals een barouche, landauer, phaeton of vigilante. Een huifkar (met stoffen huif) zou natuurlijk ook erg gaaf zijn, maar zal snel al zwaar zijn en geeft natuurlijk vervoer technisch zo zijn problemen aangezien onze opdrachten door heel NL en aanliggende landen verspreid zijn.

En natuurlijk moeten de(het) paardje(s) ook wel wat gewend zijn en ook niet snel onder de indruk zijn van alle voorkomende indrukken in en rond een show.

Omdat we natuurlijk net pas komen kijken bij het aangespannen rijden zijn we ook altijd benieuwd naar jullie dos en don’ts over het werken met aanspanningen. Ook vooral voor als het ons niet lukt om een aanspanning te vinden en als we het dus zelf gaan oppakken… (uiteraard zijn men-lessen vanzelfsprekend ;) )

Grainey

Re: Historische aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:25

De koetsen die jij opnoemt passen niet bij dat thema wat jij noemt, met uitzondering van de huifkar natuurlijk. Dit zijn koetsen uit Europa, die bijna zeker, nooit in Amerika gereden hebben.
Een Amerikaans buggy past eerder bij het thema.
Misschien is een romeinse strijdwagen een idee, wel een ander thema natuurlijk, wij hebben er wel een voor een enkelspan shetlander, is helemaal flitsend. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:49

Grainey schreef:
De koetsen die jij opnoemt passen niet bij dat thema wat jij noemt, met uitzondering van de huifkar natuurlijk. Dit zijn koetsen uit Europa, die bijna zeker, nooit in Amerika gereden hebben.
Een Amerikaans buggy past eerder bij het thema.
Misschien is een romeinse strijdwagen een idee, wel een ander thema natuurlijk, wij hebben er wel een voor een enkelspan shetlander, is helemaal flitsend. :)

Dergelijke koetsen werden zeker wel in Amerika gebruikt. Sommige werden geimporteerd, maar ook in Amerika zelf zaten fabrikanten die koetsen maakten naar Europees model. Logisch ook, want London en Parijs waren toonaangevend qua mode, and anyone who was anyone in de grote steden van de USA, zoals New York, kopieerde die mode graag. :)

Het is wel waar dat je dergelijke nette koetsen vooral gezien zult hebben in de grote steden en op sjieke ranches. Pioniers maakten veelal gebruik van huifkarren of andere simpele wagens. Maar op het moment dat frontierstadjes zich verder gingen ontwikkelen en meer echte stadjes werden, zullen ze het volk aangetrokken hebben dat zich in stijl wilde verplaatsen.

Voor degenen die het interessant vinden dit boek over koetsen in 19th century USA is online gratis in te zien.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:02

Misschien een leuke illustratie van Rider's antwoord (al zijn de foto's van een iets latere periode):

Taxi's in Madison Square Garden, ca 1900:
Afbeelding

Curb Market in New York, ca 1900:
Afbeelding

Saratoga Springs, ca 1915:
Afbeelding

De foto's zijn ingekleurd door Sanna Dullaway ( https://www.facebook.com/sannadullaway?fref=ts ), ze doet voornamelijk amerikaanse foto's. Misschien heb je er nog iets aan qua ideeën :)

En mocht je ooit iemand zoeken met een dameszadel..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 11:46

Dat zijn inderdaad hele mooie plaatjes. Echt gaaf zoals ze dat kan doen. Gelukkig zijn de amerikaanse musea/bibliotheken vrij makkelijk met het digitaal delen van de oude foto's, maar zijn er ook diverse verenigingen die zich bezig houden met het behouden van de (kennis van) historische koetsen. Zo is dus makkelijk uit te zoeken welke koetsen (en uitvoeringen) wel en niet gebruikt worden. Maar ik ben allang blij als we iemand vinden die het leuk vind om mee te doen en een koets heeft die er een beetje op lijkt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 01:21

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:57

Dank je wel voor je tips. Rondvragen in je omgeving kan natuurlijk altijd. Wie weet wordt er iemand heel erg enthousiast. :Y)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:22

We hebben toch maar de stap genomen om zelf een koetsje te kopen. Waarschijnlijk is het vinden van een betrouwbaar span (enkel of dubbel) makkelijker zonder dat de eis van de historische koets erbij zit :+

Onze aanwinst:
Afbeelding

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:12

Prachtig riddershow!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:39

Ja hij is mooi he. Er zit nog wel wat werk aan. Het houtwerk moet bijgewerkt worden en opnieuw geverft. En de vorige eigenaren dachten ook dat veel = goed dus de lak op het metaalwerk kan eigenlijk ook beter overnieuw. En dan niet zo dik :)

We zitten nog te twijfelen of we er een rem op zetten.

En we hebben waarschijnlijk ook al een menner gevonden *\o/*

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:49

Wij hebben met verschillende historische wagens gereden tijdens oa de kastelentocht in Doorn. Dit wordt georganiseerd via de Stichtse Aanspanning. Misschien kan je daar ook nog wat mee?

De tips die ik je kan geven:
* Train ruim voldoende met je paarden voor de historische wagen. Deze rammelen veel meer, zeker de wagens met ijzeren wielen.
* Wij bekijken ook altijd goed de routes die we moeten rijden. Zijn er veel zandwegen of natte ondergronden is er dan een alternatief als deze zwaar van de modder zijn? De oudere wagens zijn vaak ook zwaarder en zelfs voor een getraind span is het dan soms genoeg
*Er zit vaak geen rem op deze wagen, zorg dus dat de paarden getraind zijn met een broek die als rem dient. (niet alle paarden zijn hiervan gediend)
* Ik heb mijn jurk door een oud collega laten maken in de stijl van het rijtuig. Maar wel met de handigheidjes van deze tijd. (vakje met rits voor mijn telefoon bijvoorbeeld.)
* En ook niet onbelangrijk maar dat is met alles wat je georganiseerd rijdt of waar je gevraagd wordt, jij blijft baas over je paarden en je aanspanning! Veiligheid boven alles vinden wij altijd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:07

Bedankt voor je tips :)

Vooral die van de ondergrond is echte een goede. Gelukkig is onze wagen niet echt zwaar (in ieder geval niet zonder passagiers) 1 persoon zet hem zo in onze schuur (en dat is "heuvelop") Maar het is wel een aandachtspuntje.

De (aan)kleding van de menner zal hetzelfde niveau krijgen als de rest van onze figuranten. Dat wil zeggen dat het gewoon authentieke kleding is zonder moderne toevoegingen (m.u.v. BH, onderbroek en dergelijke kleinigheidjes ;) ) En dat ook nog eens afhankelijk van het tijdsbeeld, periode of regio waar wij onze show/uitbeelding om draaien. De wagen zal namelijk waarschijnlijk in verschillende shows worden ingezet.

Wat betreft paarden; wij hebben nogal hoge eisen aan paarden wat betreft bomproofheid/karakter. Waar de paarden aan bloot gesteld worden tijdens onze show is heftiger dan een rammelende kar. Dus ik denk dat dat geen probleem gaat zijn. En de menner waar wij nu contact mee hebben heeft al veel ervaring en zal dus, neem ik aan, ook weten dat een ongeremde kar (waar wij hem al voor gewaarschuwd hebben) dus op de broek remt… iets wat ik als (nog niet) startende menner nog niet weet (wist), dus ik vind dergelijke tips zeer interessant :D Maar ik ben niet echt bang dat onze eigen paardjes daar raar op reageren. Wij doen zulke gekke/heftige dingen met onze paardjes ;) Maar goed, we hebben de wagen pas net en gaan eerst wat menlesjes nemen voordat we beginnen onze eigen paardjes voor de wagen te knopen.

Ik moet ook eerst nog voor onszelf mentuig kopen :D anders kan er niet eens gemend worden.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:58

Dat remmen op de broek vinden sommige paarden (hoe braaf en bomproof ook) soms echt helemaal niks. Hebben wij ook wel eens gehad maar met heel veel trainen is het uiteindelijk helemaal goed gekomen. De eerste keer ging ze omhoog om de druk te ontwijken :=

Aan de buitenkant is mijn outfit in de historische tijd maar onder die jurk zit hij vol met gadets en vakjes. Heel handig, haha.
Denk ook even aan de regen oplossingen. Jassen uit die tijd etc. En eventueel een beschermhoes voor je (stoffen) zittingen als je bijvoorbeeld moet wachten. De zitting zal namelijk niet echt opknappen als deze nat regent.

Ja, de ondergronden zijn echt belangrijk om dat even goed uit te denken. Een leuk grasveld voor een show kan zo veranderen in een modderpoel.

Ik weet niet of je ook al het antiek tuig hebt maar deze schuurt vaak (zeker als deze al een tijd niet gebruikt zijn) bij de paarden. Door zelf een lap van bont of ander stof onder het stugge gedeelte van de tuigen te doen voorkom je een hoop ellende. En je ziet het niet maar je behoudt er wel je paard mee.

Nog even off-topic heeft een van jullie paarden, witte schimmel, vrijdag toevallig mee gedaan aan een openingsshow?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:19

Ik zal je waarschuwing wat betreft het remmen op de broek extra aangeven bij de menners. Dan zijn we in ieder geval er op voorbereid :D en kunnen we het evt oefenen.

Haha, nou regen oplossingen ed hebben we ook inderdaad. Maar niet historische zakjes kunnen ze vergeten. Je wil niet weten hoe sfeer-verlagend het is als je mobiel afgaat dat is overigens ook echt een no-go tenzij het organisatorische of levensbedreigende redenen heeft… Wat dat betreft zijn we best streng. Maar vanaf de 17e eeuw zijn daar best nog wel wat authentieke opberg mogelijkheden ;) Dat is in 15e eeuwse kleding een stuk vervelender kan ik je zeggen.

Regen is een bekend fenomeen, helaas… En ik ben bang dat het voor de zittingen hoogstens een extra dekentje gaat worden als het echt regent. Dat wil zeggen, als het op dat moment verantwoord is om met de aanspanning/de show te gaan rijden. Maar de vorige eigenaar gaf aan dat de daadwerkelijke schade van de stof wel mee zou vallen. Hij reed ook gewoon in een regenbuitje en dat droogde vanzelf wel… (mits je hem natuurlijk droog wegzet) En we kunnen de mennersbank (of hoe noem je dat correct?) helemaal wegklappen dat er gemend wordt vanaf het bankje onder de huif :Y) zit de menner ook droog….

Ervaring met lekker sompige ondergronden hebben we helaas ook al. Dat is niet eens alleen met een aanspanning gevaarlijk, maar ook de andere paardjes kunnen dan lelijk onderuit gaan :n gelukkig hebben we positieve ervaringen met enkele tijdelijke oplossingen… Dan kan de show misschien niet op vol tempo doorgaan, maar een tandje lager vind het publiek dan vaak ook niet erg.

We hebben nog geen tuig en ik weet ook nog niet of er historisch tuig gaat komen. Er zal waarschijnlijk een verschil in formaat van paardjes zitten tussen de onze en die van de menner(s). Het is denk ik dan ook even kijken hoe we dat gaan oplossen. Misschien dat ze hun eigen (wel lederen) tuig meenemen tot zover deze geschikt is voor het type kar. Maar dat weten zij vast een stuk beter dan ik :D

We hebben helaas geen schimmels meer, dus nee, dat waren wij niet 

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:26

Hahah ik bedoel meer dat onder mijn kleding (dus onzichtbaar voor publiek) de gadgets verborgen zitten. Wij rijden vaak rond dus een hoevenkrabber, extra halstertouw of telefoon (op stil) zijn al een keer genomen onder de rokken ;-)

Wij hadden een keer met een twee-wieler dat het ging regenen dus er werd door de organisatie aangeven dat wij de kappen omhoog mochten gaan doen. Dus zo gezegd zo gedaan. Maar het regende zo hard dat het gewoon inregende en ik kan je vertellen, de bekleding (fluweel) is daar niet van opgeknapt. Gelukkig kende we iemand die het weer exact zo kon maken als voor de regenbui maar daarna hadden we in dezelfde kleur hoezen met plastic eronder laten maken. Snap je wat ik bedoel? Weet ff niet hoe ik het anders moet uitleggen, haha.
In de loop van de jaren ga je steeds meer van zulke handigheidjes verzinnen om je materiaal en paarden te sparen.

Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat worden. leuk leuk!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:35

Ik snap dat je het onder je kleding bedoelt, maar zelfs daar doen we het niet ;) Men mag zijn/haar moderne onderkleding dragen.(toch wel fijn je eigen onderboek en een bh :Y) ) Maar de kleding is echt zoals het hoort :) Maar ik weet dat de dames al genoeg (historische) geheime vakjes hebben in hun kleding... Wat betreft de veiligheidsmaatregelen moeten we even kijken hoe en wat we dat gaan organiseren :)

Ik snap wat je bedoeld. We moeten even kijken wat mogelijk is. En misschien is een wollen deken al voldoende om te gebruiken :) zie je de kussens misschien niet meer, maar is vast ook wel authentiek :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 15:25

Hier onze koets in actie tijdens één van onze shows:
Afbeelding

Afbeelding