[AR] Wie traint zijn paard/pony op Z of ZZ niveau?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Wie traint zijn paard/pony op Z of ZZ niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:44

Wie traint zijn paard/pony op Z of ZZ niveau?
Ben hier heel benieuwd naar, hoeft dus niet het wedstrijdniveau te zijn.
Puur trainingsniveau...

Denk dan aan:
Verzamelde stap, draf, galop
Tempowisselingen in alle gangen
Eenvoudige galopwissels (drafpassen ertussen)
Keertwendingen (in stap)
figuren met 1 hand rijden (draf)
Etc.

Ben benieuwd of je dit doet?
Waarom je dit doet?
Zelfstandig of alleen/combi met les

Kortom benieuwd naar trainingen rondom hoogste dressuur menniveau.

Uiteraard is een foto vd aanspanning
Of en filmpje...erg leuk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:06

Wij
Janouk komt uit in de klasse zz dressuur en zz vaardigheid
We rijden 1x in de week mendressuurles en om de week dressuurles onder het zadel

Kur op muziek, klasse zz

https://www.youtube.com/watch?v=Y4EYYG2bi44

Janouk met de bondscoach op de bok dit weekend in de menclinic op het haflInger event
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:18

Ik ook.

Mijn paard is nu geblesseerd en ik weet niet of hij nog weer wat mag doen, maar we zijn ZZ, dus in de training uiteraard ook ZZ. Zelfstandig en ik had 1x per week les (van een ruiter die zelf intermediair rijdt)
Naast de ZZ oefeningen deden we ook veel schouder binnen en wijken.

En aangezien ik in november met onze smurf ook in de Z ga starten, train ik met hem ook op dit niveau. (met hem had ik ook 1x per week les, maar dat is even in de wacht gezet; hopelijk kan ik de lessen straks weer oppakken. Ook met hem heb ik les van een ruiter die intermediair rijdt)

Toch wil ik er wel even bij zeggen, dat we vooral de basis trainen en af en toe dan wat ZZ oefeningen. Maar ook op dit niveau blijft de basis het allerbelangrijkst.

En dan bedoel ik werken aan goede buiging en stelling, nageeflijkheid, veel tempowisselingen en overgangen.

Heb geen foto's of filmpje, train meestal alleen :D

Dennis

Re: Wie traint zijn paard/pony op Z of ZZ niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:46

Ik nu even niet. 'Oude' ZZ pony is recreatie pony geworden (loopt wel vrolijk een wisseltje, keertwending en een beetje schakelen enzo, maar mist nu de kracht en bespiering om echt mooi door te verzamelen en te strekken), jonge Z merrie verhuist morgen naar haar nieuwe huisje.

Ik merkte met mijn jonge merrie dat het allemaal niet zo moeilijk is als de basis goed is (met m'n eerdere ZZ pony's was ik zelf nog maar zo groen als het maar kan, dus die heb ik anders op geleid omdat we samen aan het leren waren). Wisseltje en keertwending doen ze bij mij meestal in 1x goed als ik het voor het eerst vraag, dat zijn vooral gehoorzaamheids oefeningen, zelfde is het met 1 hand rijden.
Lastiger is het verzamelen en verruimen als je maar weinig train (zoals met jonge pony's, max 2x in de week een half uur, vind ik mooi genoeg. of door tijd gebrek), dan kom je op een punt waar je bespiering en kracht mis voor de gevraagde oefeningen waardoor je meer en zwaarder zal moeten gaan trainen.

Ik les wanneer ik ergens tegen aan loop, of voor belangrijke evenementen (districtskampioenschap, hippiade, ABOP proeven). Soms maanden niet, en dan zomaar weer een paar weken achter elkaar wel.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:14

Hier ook z dressuur en z vaardigheid. Heb 1x in de 2 weken les. En rij zelf 1 of 2x in de week dressuur. Verder rijden we 3 keer per week buiten. En in de zomer zijn we fanatiek met authentiek ringsteken.

In de les wordt er vooral getraind op verzameling en oprichting.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:10

ik train ook op z niveau. Vooral tempo controle en de galop zijn nog puntjes waar
ik goed op moet oefenen. Heb 1x in de 2 weken les en rijd verder thuis op de wei.
Verder rijd ik ook veel buiten en in de winter ben ik vooral aangewezen op longeren.

Afbeelding

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:51

Ik train mijn pony niet echt op een niveau, we rijden ook geen officiële wedstrijden.
Maar de oefeningen die je boven noemt, doe ik ook gewoon met trainen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:34

Ik start nu M dressuur en heb nu 5 winstpunten. Ik train wel al voor de Z . Ik heb eigenlijk nooit enkelspan les. dit jaar 1 x een half uurtje. Maar sowieso tempowisselingen, figuren met 1 hand, keertwendingen, eenvoudige galopwissels en begin naar verzamelen ben ik al mee begonnen te trainen toen we in de b reden.
Een keertwending is altijd handig op de weg , tempowisselingen doe ik sowieso ook met om ze sterker te maken. Galopwissels zijn erg handig in je vaardigheid . Tempo terug rijden naar stukjes verzamelen pak ik zelf met mijn jonge pony al mee. Ook voor de gehoorzaamheid, natuurlijk kan hij dit nog niet perfect. Maar hij leert wel mijn tempo aannemen en stukjes zijn achterhand erbij gebruiken.
Sturen met 1 hand ook al gaan oefenen toen we B reden, waarom ? Omdat ik altijd in training een niveau hoger probeer te trainen dan we bij de KNHS starten.

Afbeelding
Afbeelding

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:50

Kasper komt ook uit in de ZZ enkelspan, wij trainen de basis en onderdelen van de proefjes, niet op volgorde, want anders loopt hij de gehele proef al uit zichzelf :).
Sommige puntjes zijn wat moeilijker voor hem, omdat hij nu eenmaal een shetlander is, dus de spectaculaire uitgetrekte draf van een welsh zal het nooit worden, maar de keertwendingen zijn een eitje voor hem en hij heeft ook nog wel een leuke galop, zeker voor een shet. We kunnen leuk meekomen, ook in een klasse gecombineerd met paarden, dus we klagen niet.
Hij weet ondertussen ook dat het in de ring moet gebeuren, soms overdrijft hij daar wat in en dan is het net een hengst in de ring, dan is het gewoon redden wat er te redden valt, maar als de pet goed staat is het een voorbeeld pony, die zijn proefje netjes loopt. Het wordt dus nooit echt saai, want het is altijd even spannend als je de ring binnengaat, welke pet hij ditmaal op heeft, op het voorterrein is het namelijk nog niet helemaal te peilen.
Wij trainen zelfstandig, zoeken hulp als we tegen problemen aanlopen en zorgen voor de nodige afwisseling, buitenritjes, dressuur in het dubbelspan, een rondje vaardigheid, hij moet het leuk blijven vinden tenslotte. Blijkbaar vindt hij het nog steeds leuk, want als hij ziet dat de trailer voorgereden wordt begint hij uit enthousiasme al te rennen in de wei, net een kind die op schoolreisje mag :)