[AR] Is een menbewijs verplicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missoomsie

Is een menbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:55

Halloo iedereen,
Ik wil met een tweespan gaan mennen *\o/*
Is een menbewijs verplicht om te kunnen mennen op de openbaren weg /3 /3 ? Hoe gaat dit in ze werk heeft iemand goede raad ? _/-\o_

Liefss <3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:57

Nee niet verplicht voor de meeste wegen. Volgens mij is het net als het ruiterbewijs in een paar gebieden verplicht, die kun je op de website van het bewijs wel vinden Zelf men ik zonder menbewijs. In de toekomst wil ik hem ooit wel eens gaan halen, maar vooralsnog stop ik dat geld liever in goede begeleiding.

http://www.mensport.nl/pages/op-de-bok/ ... igheid.php
Dit is overigens de eerste hit als je google gebruikt ;)

missoomsie

Re: Is een menbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:59

Ja ben ik helemaal met je eens! Het kost niet zoon klein beetje.. Ik heb gezocht op internet maar t staat daar allemaal zo onduidelijk kwam er niet uit ! In Ieder Geval bedankt voor je reactie :).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:01

Een menbewijs is eigenlijk niets waard en ook bijna nergens verplicht (op een paar natuurgebieden na), alleen een goede mencursus is wel nuttig wel en die worden vaak afgesloten met zo'n examen. Maar er zijn ook genoeg plekken of instructeurs waar je een losse les kan krijgen (als je al beleerde paarden tot je beschikking hebt is losse lessen waarschijnlijk net zo makkelijk, als je onbeleerde paarden hebt zou ik eerst met een ervaren paard leren mennen)

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:07

Ja ik heb vaker gement en ik weet hoe ik moet mennen en heb dit in mijn beschikking..Heb ook harddravers gement enzo was erg leuk! Alleen optuigen moet ik nog een beetje leren dat vergeet ik steeds :$.. Maar daar heb je denk geen curses voor ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:10

Een goede meninstructeur kan je daar ook mee op weg helpen. Het lijkt me sowieso wel verstandig om les te nemen. Tweespan is toch weer wat anders dan enkelspan.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-09-14 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:11

Nee, je bent het niet verplicht om te hebben. Wat hierboven al gezegd is, enkel in bepaalde gebieden. Ik vind het ook een achterlijk bedrag, besteed het tien keer liever aan les.

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:11

Bedankt voor de tip !

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:17

Ik men ook zonder menbewijs. Weet iemand zo bekende gebieden waar dit verplicht is?
Zie nog steesd het nut niet zo van ruiter- en menbewijzen behalve dat het een hoop geld kost.

Er zijn nog zoveel ruiters die ik na het halen van een ruiterbewijs nog steeds niet bekwaam vind om met een wat pittiger paard naar buiten te gaan. Ik denk dat ervaring veel meer waard is.

Ik heb het geld destijds ook gestoken in goede begeleiding die mij alles heeft geleerd over het mennen en de regels waar je je aan dient te houden wanneer je de straat op gaat.

Zijn er mensen waarbij ooit gevraagd is naar een men- of ruiterbewijs, daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:23

Nou ja zo'n examen kost 70 euro en dan betaal je eens in de 2 jaar 45 euro, het is niet alsof je dan ineens vet veel extra geld hebt om aan begeleiding te besteden ofzo. Maar ja 70 euro uitgeven aan iets wat je niet nodig hebt is natuurlijk best veel geld.

Met dingen als optuigen helpt een instructeur je ook wel :j Als je paarden het al kunnen gewoon lekker daarmee les nemen, als je ooit nog examen wilt doen kan je je misschien zelfs wel gewoon een keer met je eigen paard bij een examen aansluiten. Ik denk trouwens wel dat mennen met harddravers wel even iets anders is als mennen in het verkeer?

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:38

Ja heb ook ervaring met beide ! maar het was een voorbeeldje ;)

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:38

Ik hoorde namelijk van een vriendin van mij dat je een ruiterbewijs nodig heb als je gewoon naar buiten wil en een men bewijs voor naar buiten gaan met de kar..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:46

Ik vind het juist wel belangrijk dat je het haalt, omdat je ook de verkeersregels en regels in natuurgebieden leert.
Ik zie in de praktijk vaak gevaarlijke situaties omdat zij de verkeersregels niet kennen. Je plaats in het verkeer is met een aanspanning heel anders ( tussen de auto's) dan een ruiter die vaak in de berm rijdt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:36

Een menbewijs is dan wel niet overal verplicht, maar juist wel heel veel waard. Naast gedegen basiskennis rondom de inspanning leer je ook, wat janouk al zegt, meer over de verkeersregels en het gedrag van overige weggebruikers (en hoe daarop te anticiperen) en wat te doen in geval van nood. Daarnaast ben je met een menbewijs tot een bepaald bedrag verzekerd (ik weet dat je ook privé al verzekerd bent, maar dan is er sprake van een groot deel eigen risico), mocht je onverhoopt in een ongelukkige situatie terecht zijn gekomen. Natuurlijk is een het menbewijs halen niet alleen voldoende, je zult daarnaast ook moeten lessen om je ervaring te verbreden. Vaak denken mensen: ik heb mijn menbewijs, dus nu kan ik mennen. Dat is helaas niet het geval, je zult toch echt moeten blijven leren door instructie. Tot slot vind ik de reacties over de kosten nergens over gaan: wat denk je dat privélessen kost (inclusief reiskosten)? Het gaat niet om 1 lesje, want daar leer je niets van. Mensen zien alleen het eindbedrag, maar niet wat het je kan opleveren en dat is mijns inziens meer waard dan die paar honderd Euro. Je hebt overigens ook een menbewijs nodig als je Koetsier wilt worden, dus mocht je ambities in die richting hebben, dan is het zeker het overwegen waard. ;)

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:17

Ik heb mijn menbewijs met een cursus in Wageningen gehaald. Het bewijs heeft voor mij weinig meerwaarde maar van de cursus heb ik ontzettend veel geleerd. Want hierin werd niet alleen het mennen zelf behandeld maar ook de verkeersregels en algemene kennis over paarden. Ik had nul komma nul menervaring (alleen paardgereden) voor die cursus, en nu vier jaar later ben ik een fanatiekere menner dan ruiter eigenlijk (ondertussen ook mijn tweespan gehaald). :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:08

janouk schreef:
Ik vind het juist wel belangrijk dat je het haalt, omdat je ook de verkeersregels en regels in natuurgebieden leert.
Ik zie in de praktijk vaak gevaarlijke situaties omdat zij de verkeersregels niet kennen. Je plaats in het verkeer is met een aanspanning heel anders ( tussen de auto's) dan een ruiter die vaak in de berm rijdt.

Als je paarden al goed beleerd zijn is het imo slim om gewoon meteen met jouw paarden te leren mennen, dan kan bij de meeste cursus organisatoren niet volgens mij? Een goede (prive) instructeur kan (en wil) je imo ook les geven op de weg.
Ik vind de theorie boeken en examens van het SRR eigenlijk ook teveel gericht op allerlei ouderwetse aanspanningen en ettiquette ipv moderne wagens en verkeer. Ken bijv een boel mensen die na hun koetsiersbewijs cursus toch een vrij slechte wagen hebben gekocht (vooral van die rare concourswagentjes en zelfbouw) omdat (de veiligheid van) de moderne wagen imo niet voldoende word meegenomen. Imo zijn er wel betere boeken en met vragen aan je instructeur kom je ook een eind.

@Shenavallie: Bij een cursus betaal je vaak ook voor meer als alleen les (namelijk: paarden, gerei, examen, locatie), als je zelf al een span hebt ben je per uur dat je les krijgt waarschijnlijk niet duurder uit met priveles. Een cursus kost alles bij elkaar ook al gauw 400 a 500 euro, meestal is dat een les of 10 volgens mij?

BlueStarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:18

Er zijn al een hoop goede antwoorden gegeven. Alleen lees ik nog nergens dat het wel erg verstandig is om bij je WA verzekering even na te vragen of mennen enkelspan, dubbel span en meer span ook mee verzekerd is.
De meeste zullen ja zeggen (paard valt onder huisdier) sommige vergoeden alleen als je vooraf vermeld heb dat je ment, enkel, dubbel, meer span wil gaan besturen. Gewoon even vooraf melden bij je verzekering, mooiste is even bevestiging op papier of mail te krijgen om toekomstige problemen uit te sluiten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:46

liedje89 schreef:
@Shenavallie: Bij een cursus betaal je vaak ook voor meer als alleen les (namelijk: paarden, gerei, examen, locatie), als je zelf al een span hebt ben je per uur dat je les krijgt waarschijnlijk niet duurder uit met priveles. Een cursus kost alles bij elkaar ook al gauw 400 a 500 euro, meestal is dat een les of 10 volgens mij?

Het klopt, wat je zegt en dat is ook wat ik bedoel. Ik durf niet te zeggen wat de lessen tegenwoordig kosten. ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:50