[AR] Keren met tweewieler?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat1

Keren met tweewieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 19:46

Ik heb een misschien vreemde vraag, maar sinds ik met mijn tweewieler in het bos rijd, rijd ik me regelmatig "vast". Als ik een verkeerd pad heb genomen en wil draaien, blijkt het pad regelmatig te smal te zijn om te keren (lamoen zit in de weg). Dan is het doorrijden tot ik op een bredere plek kom (wat soms lang kan duren :D ). Hoe doen andere tweewielerrijders dit?

Pluttersput

Re: Keren met tweewieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:02

Ik heb mijn pony geleerd keertwendingen te maken. Ik heb dus een pad nodig dat zo breed is als mijn aanspanning lang is, en dan gaat dat prima. Zo ver mogelijk naar de kant, en dan begeleid om laten draaien. Mijn sulky draait dan om zijn eigen wiel heen :)

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:13

Ik begrijp nog niet goed hoe je dat dan doet (ik heb les gehad met een vierwieler).Krijgt je pony het lamoen dan niet in zijn hals of laat je hem dan telkens een stukje achteruit lopen en dan weer een beetje draaien?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:16

Met een keertwendig stappen ze netjes over zonder veel in te buigen, bij een mooi ruim lamoen is dit geen enkel probleem. 2 of 4wieler maakt hierbij weinig uit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:19

Precies wat Dennis zegt :j als Lars om gaat raakt hij het lamoen eigenlijk niet aan. Ik heb een sulky cavalettie en daar gaat dat prima mee :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:48

Heb je een foto van je aanspanning?

2 of 4 wieler maakt bij keren/keertwendingen en/of draaicirkels niets uit. Echter lijkt het uit jou verhaal dat je lamoen niet goed is. Dan is het inderdaad heel erg lastig voor de pony om te keren. Het lamoen is dan meestal te lang en te smal. Rij je hier langer mee door, dan heb je grote kans dat je pony lichamelijke problemen gaat ontwikkelen omdat e.a. niet goed past en niet comfortabel zit, en daarnaast geen enkele ruimte/bewegingsvrijheid biedt.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 22:11

Foto's van de aanspanning heb ik nu niet bij de hand, staan wel in het topic "afneembare trap tweewieler" van een week geleden. Het lamoen wordt Zaterdag wat rechter gebogen door de wagenbouwer ivm balansprobleempje. Volgens Meninstructrice was het lamoen qua breedte goed, ze heeft het vooraan bij het schoftje zelfs nog wat naar binnen gedraaid. Als ik het zo lees, heb ik wat extra lesjes keertwending nodig..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:50

Keren moet niks uitmaken met twee- of vierwieler. Ik keer zelfs veel makkelijker met mijn tweewieler. De pony moet leren overstappen en dat is best een lastige oefening. Soms moet je op het begin af en toe steken, dus ook even een stapje achterwaarts.
Oefen de keerwendingen gewoon in d bak/weiland. Volte's rijden en die steeds kleiner maken. Keren vanuit een hoek.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:13

Denny kan ook overstappen! Met de zweep vervang je wat normaal jouw been zou doen, dus die houd je aan de buitenkant eraan (eventueel met een tikje maar aanleggen zou genoeg moeten zijn) en dan omvragen. Hier vaak genoeg met tweespan vast gezeten en dan draaide we ook op de smalste paden! :)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:14

Snap wel een beetje wat je bedoeld, en vierwieler heeft een draaikrans waardoor het lamoen dan niet meer recht voor de kar staat, maar een hoek maakt in een keertwendig, een tweewieler heeft dit niet, dan blijft het lamoen er recht voor. Vindt het lamoen van achteren wel smal, pony kan de kont moeilijk naar links en rechts zetten, maar misschien kan dat niet anders bij zo'n tweewieler, wij hebben alleen maar vierwielers.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 09:24

Bedankt voor de tips, ik ga aan het oefenen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:34

Voor de menner is het makkelijker. Bij een vierwieler veranderd de positie van de pony namelijk ten opzichte van de menner. De lijn wordt daardoor korter of langer. Best lastig sturen als de pony volledig naast je staat en de kans op scharen bestaat. Dat is iets wat je met een tweewieler niet heb