[AR] Probleem met rijden in kolonne

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Probleem met rijden in kolonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 19:28

Ik men nu alweer ruim 4 jaar met veel plezier met mijn fjordenmerrie Coldy. We rijden zo nu en dan een D+V wedstrijd, maar over het algemeen rijden we vooral heerlijke buitenritten.

Als ik alleen rijd met Coldy kan ze heerlijk lopen. Ze is altijd goed voorwaarts, en meestal ontspannen en goed aan het bit.
Maar... we rijden ook geregeld mee met gezelligheidsritten van onze menclub en dat is iedere keer weer een drama.

Als we voorop kunnen rijden is er geen probleem. Dan loopt ze hetzelfde als wanneer we alleen rijden.
Maar als we ergens in het midden van de stoet rijden is ze bijna niet te hanteren. Dan wil ze perse met haar neus in de wagen van haar voorganger lopen.
Ze kan zich dan echt heel, heel sterk maken. Zo erg dat ik haar bijna niet kan houden.

Ik probeer mijn handen niet vast te zetten en het met ophoudingen te controleren, dus niet te gaan trekken, maar als ze zich echt heel sterk maakt is de minste ontspanning van mijn handen genoeg om haar weer naar voren te laten schieten.

Ik rijd met een gewone 3-gaats liverpool en normaal gesproken met de leidsels in de bovenste sleuf. Maar als we in zo'n kolonne meerijden doe ik inmiddels voor de zekerheid vaak al de leidsels een gaatje lager.

Helaas heeft dat niet het gewenste effect. Coldy blijft sterk en drammerig... zo erg dat ik bij pauzes en na afloop vaak met kramp in mijn handen en armen van de wagen kom.
En erg genoeg heb ik ook al een paar keer wat bloed in haar mond gezien door beschadiging van de lagen. Dan laat ik haar een of twee weken staan tot de boel weer geheeld is, maar met een volgende rit in kolonne heeft ze het dan gewoon weer.

Op grote afstand van de voorganger proberen te rijden werkt ook niet, want zolang ze een paard in zicht heeft blijft ze voluit proberen aan te sluiten.

Ik vind het heel jammer dat dat rijden in kolonne zo moeizaam gaat. Ik vind het in principe erg gezellig om met de menclubritten mee te rijden, maar op deze manier wordt dat wel minder.
Het is de bedoeling dat zowel Coldy als ik plezier hebben in het mennen, en niet dat Coldy er een kapotte mond aan overhoudt en ik met lamme armen van de wagen stap.

Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen om Coldy te leren zich niet zo op te fokken als ze achter een ander paard loopt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:06

Ik denk dat veel koetsiers dit probleem wel herkennen. Wij in ieder geval wel.

Janouk loopt ook het liefst met haar hoofd in de koets van onze voorganger. En ze geeft ze geen millimeter. Wij kiezen altijd een veilige koets uit, zonder opstapplankje, waar we haar achter parkeren. Spierballen kweken doen we zo'n rit. En afstand houden werkt niet: ze is binnen 3 drafpassen weer op de koets voor haar.

Dus als je de oplossing weet..............dan horen wij dat graag.

sumic

Re: Probleem met rijden in kolonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:41

Sorry ook geen oplossing voor je probleem, wij rijden hierdoor geen ritten meer in colonne. Wel eens met 2 aanspanningen op pad en rijden dan afwisselend op kop, of ritten maken waarbij je om de paar minuten start. Je ziet en spreekt elkaar bij de rustplekken waardoor er toch een gezellig sfeertje heerst.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:49

Hier ook een heel bekend probleem, wij kunnen echt alleen maar mee als als onze koetsmuts voorop kan lopen anders wordt het gewoon een drama. Ze moet en zal voorop, al moet ze over haar voorgangers heen klimmen. Tis een geweldig paard dus we vergeven het haar maar en wij gaan dus niet meer mee met tochten met de koets. In de groep onder het zadel is het ook heel lastig maar we hebben haar geleerd om ook als handpaard mee te lopen. Gek genoeg had ze meteen in de gaten dat ze dan dus niet de baas is van het stel en loopt ze braaf mee. Je zou kunnen proberen hoe ze is als ze geleid wordt met een ander paard terwijl jij er op zit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 00:00

Onze ene shetlander doet het ook en trekt haar spangenoot dan ook mee. In een kolonne waar dan 'grote' paarden voorop lopen ga je dus standaard in draf als die stappen, als die draven hebben wij dus een uitgestrekte draf afgewisseld door galopstukjes, heel vervelend. Wij nemen deze shet dus niet meer mee, ze is nu 22 en volgens ons kan ze er wel een hartstilstand aan overhouden, dus we beschermen haar nu tegen haarzelf.
Het grappige is dat haar spangenoot naast een andere pony het dan dus niet doet, een verademing.
Het zit dus in het aard van het beestje, de echte winnaars mentaliteit, ze willen voorop, zulke paarden/pony's zijn op de drafbaan goud waard, maar in een kolonne is het vervelend en kan het zelfs gevaarlijk worden.
Volgens mij kun je ze dat niet afleren, daarvoor rijd je te weinig ritten, als je elke dag zou kunnen oefenen zou het een kans hebben, maar dat kan dus niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 02:25

Herkenbaar.......... bij zowel shetmerrie (die echt bére sterk werd) en Welsh A (fijngevoelig type, boterzacht mondje, maar in colonne............. heethoofd en passage/piaffe, verspild daarmee al haar energie).

Enige oplossing die mij bekend is: bespaar het jezelf en je pony, en laat het colonne rijden voor wat het is. Sommige paarden zijn daar nu eenmaal gewoonweg niet geschikt voor. Als je met gemartel zo'n rit moet doorstaan is er nog weinig lol aan voor zowel paard als menner.

Edit: na veel oefenen is mijn Welsh wel dikke maatjes geworden met de Ijslander die een vriendin van mij ohz rijdt. Daarvoor deed zij zelfs haar tempo aanpassen; basistempo draf ligt op zo'n 16/17 km/uur maar voor het Isje is mevrouw wel bereidt het terug te brengen naar 11 of 12 km/uur. Ook het inhalen, zelfs naast elkaar galloperen etc. is met deze 2 pony's geen probleem.

Maar met andere pony's en al helemaal in colonne....... daar doet ze het gewoon niet voor.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:01

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had het hier met diverse ervaren menners in onze club ook al over gehad, maar dacht dat het geen kwaad kon hier ook eens te informeren. Je weet tenslotte toch maar nooit of er iemand is met een gouden tip. ;-)

Mijn clubgenoten zeiden ook dat het iets is dat nu eenmaal bij het paardje hoort en dat het niet af te leren is. Diverse van hen kampen met hetzelfde probleem.

Helaas!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:45

Ik denk dat je clubgenoten gelijk hebben. Mijn paarden zijn en waren niet zo, niet voor de wagen en niet onder de man, maar de volbloed van mijn vriendin die we allebei onder de man reden, was precies zo. Alle kunstjes die we niet wensen tijdens zo'n rit liet hij zien, van appuyementen tot piaffe. Het heeft niks te maken met rij-kunst of afleren van ongewenst gedrag, het is de aard van het beestje.
Dus, óf voorop rijden, of gewoon maar niet meedoen met zulke ritten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:30

Ook ik rijd niet met een colonne mee. Pablo werd ook altijd megasterk en Det gaat flipperen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:34

Je ziet idd vaak wel verschil met de echte 'bloedpaardjes' en de wat meer koudbloedrassen (waar Janouk dan onder valt, laten we maar even in het midden :+ ).

Volgens mij heeft het ook heel erg te maken met het feit dat ze ook niet hun eigen tempo kunnen lopen. Daarbij is het rijden in colonne soms 'stoppen' en weer verder, en als je een langere stoet hebt en je rijdt achteraan dan ligt het tempo daar vaak wat hoger.

In combinatie met dat 'opgesloten' gevoel en niet de (opgekropte) energie kunnen laten afvloeien wanneer nodig, kan ik me het best voorstellen dat de wat hetere paarden zo reageren.

Ik weet wel dat ik mijn pony's er geen plezier mee doe. Mijn Welsh heeft vreselijke lol op wedstrijd, maar zo'n tocht.... nee. Al wil ik misschien wel over een paar weken weer de koetsentocht rijden hier een dorp verderop, paar jaar niet gereden ivm. het samenvallen met een SGMW in het andere aangrenzende dorp. Tsja dan is de keuze snel gemaakt.
De Welsh blijft overigens wel altijd 'bij me', ze gaat eerder juist achter het leidsel en bit lopen dan dat ze sterk wordt, en ik hou altijd nog controle over haar.
Mijn Shet was echt spierballen kweken en vond ik op een gegeven moment ook niet meer verantwoord, die werd echt sterk, en mijn handen verkrampten dan waardoor ik mm's leidsel liet schieten en dan schoot ze meteen naar voren.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 23:40

Weet je, het megasterk worden is nog niet het ergste. Dat Coldy haar mond kapot trekt... dat vooral is wat ik er erg aan vind.
En ze is "controleerbaar" tot dat punt. Daarna zet ze het bit echt vast en wordt het gevaarlijk.

Ik denk dat ik gewoon niet meer ga meerijden in kolonnes tenzij ik voorop kan rijden. Jammer maar helaas. :-(

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:45

Volgens mij heeft het niets met "bloedpaardjes" uit te staan, een shet is toch ook een koudbloedras en volgens mij had je daar ook problemen mee. Het is hun karakter wat hun parten speelt, onze shetten kunnen best hun eigen tempo lopen, vooral in een stoet met paarden erbij, ruimte genoeg, twee maakt het ook niet uit hoe ver hun voorganger weg is, maar nummer drie wil bijblijven, hoe dan ook.
We hebben ook al eens een pony op de knieën achter bij ons in de kar gehad, omdat onze tinker even twijfelde bij een plas, dus even terug viel in tempo, vond het doodeng en ook erg zielig, wij doen het dus niet meer.
Wij rijden alleen nog maar ritten waarin iedereen apart start, kunnen we ons eigen tempo rijden en het rijdt veel prettiger

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:59

hier het zelfde maar ze doen het hier al als k met een ander rijd dan worden ze nog bloed fanatieker. Jammer want zo een rit rijden kan heel gezellig zijn maar dat word het niet als ze zo zijn.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:53

Met mijn tinker rijd ik het liefste juist als laatste in de stoet. Dan kan ik zelf het tempo bepalen en geen gehijg in mijn nek :D . hij wordt juist van wagens achter hem die geen afstand houden knettersterk en wil alsmaar harder om ze kwijt te raken. Ik oefen wel regelmatig met een stal rit door juist dan wel iemand een stuk achter me te laten rijden omdat ik wel wil dat het kan. Maar mijn armen en handen vinden niet niet leuk.....en het voelt zo gevaarlijk als je op het uiterste van ne kracht zit te sturen he

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:03

Ik denk ook niet dat het met bloedpaardjes te maken heeft. Heb dan wel de volbloed van mijn vriendin genoemd, maar mijn eigen paard staat ook hoog in het bloed en heeft daar geen last van. Ik denk meer dat het een karaktertrek is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:34

Mijn paard trekt zich nergens iets van aan gelukkig. Maar juist vanwege de vele paarden/ponys die zo druk doen, ga ik voor mijn eigen gemoedsrust niet mee met koetsentochten, hoe leuk me dat ook lijkt. Ik schiet zelf namelijk wel in de stress van al die hectiek. :o

Ik ben ook bang dat zoiets niet af te leren is, wat anderen ook al schrijven. Toch wel jammer eigenlijk he?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:58

:D :D wij trekken ons er niets van..................wij gaan stug mee met de koetsenritten. Ooit zal Janouk het leren O:)
Gewoon omdat het zo leuk en gezellig is.

Misschien moet ze maar als achterpaard in het vierspan, kan ze volgen wat ze wil en hoeft ze geen mm ruimte te geven. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:34

Ik ken het probleem. Hier geen colonneritten meer. Gelukkig zijn er ook zat leuke ritten waarbij niet iedereen achter elkaar rijdt. Vind ik sowieso al fijner, omdat je dan je eigen tempo kunt bepalen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:15

hoe gaat het verder als je in een groep traint?
Dus in een grote bak of op een wei met meerdere paarden onder het zadel en/of voor de wagen?
De mijne werd daar namelijk al heet en drammerig van, maar op zo'n moment kan ik hem dressuurmatig aan het werk zetten.
Van daaruit zijn wij gaan oefenen in de trend van "ok, jij hebt energie om je op te fokken? prima, maar dan kun je ook verzameld draven voor de wagen met 180 kleine en grotere voltes en bochtjes na en tussen elkaar...dan doe je nog iets nuttigs met je energie" en als hij weer ontspannen was, dan reed ik gewoon op zn jan-boeren-fluitjes tussen de groep door.
Toen dat allemaal goed ging heb ik een groep menners gevraagd om me gewoon eens te helpen, op een veld in kolonne, en elke keer als meneer dwars werd, hup uit de groep, serieus zwaar werken en als hij moe werd terug in de kolonne om op een ontspannen manier lekker uit te lopen. weer drammen betekent weer flink werken, weer ontspannen betekent terug in de kolonne en lekker op een rustig tempo op adem komen.
Heeft even geduurd en je kunt je afvragen of je er zoveel tijd en energie in wil steken, maar ik kan nu wel mijn pony met kinderen op zijn rug veilig de groepslessen op de ponyclub insturen, veilig inzetten voor de groeps-menlessen op de ponyclub en zelf natuurlijk (meestal...) ontspannen genieten van onze ritten van de menvereniging.

Succes, lacuna

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:05

Herkenbaar probleem. Maar ligt zeker niet aan of het een 'bloedpaardje' is maar gewoon aan het karakter.
Ik ken een flink aantal Friezen voor de wagen waarvan de ene helft met de voorbenen het liefst in de wagen van de voorganger staat en de andere helft gewoon rustig achteraan sluit zonder moeilijk te doen.

Mocht er ooit een oplossing komen die werkt en ook nog eens een beetje paard vriendelijk is dan meld ik mij graag. :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:54

Mijn koudbloed haflinger wordt in collones ook een heethoofd. zoals jullie omschrijven als: spierballen kweken, want ze wil 3 mm achter de voorgaande koets. Mijn nek zat een week in de kreukels na zo'n gevecht om Fralla te weerhouden over de koetsen 'te klimmen'. Heel jammer, want ik vind de Hubertusjachtritten in Epe echt schitterend om mee te rijden, maar met een beer voor de kar blijf ik liever thuis.
Wie een oplossing heeft, mag met me mee op de koets tijdens een groepsrit.