[AR] Waarvoor is nou die 'lepel'? (menhoofdstel)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Waarvoor is nou die 'lepel'? (menhoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 17:09

Hoi Bokkers,
Al een tijdje ben ik aan het rondkijken in de menwereld en aan het ontdekken hoe dat een beetje in elkaar zit.
Nu zie ik altijd 2 verschillende soorten hoofdstellen. 1 daarvan heeft een soort ovaal wat rust op de voorhoofd van de pony, nu zag ik op een website staan dat dit de 'lepel' heet.
Is dit ook zo en mijn grote vraag: Waarvoor dient zo'n lepel nou?
Wat is de meerwaarde aan dat ding op het hoofdstel en zijn hier ook bokkers die specifiek voor zo'n hoofdstel hebben gekozen en waarom?
Veel vragen, ik weet het.. alvast bedankt voor het antwoorden :)

Hier nog even een foto:
Afbeelding

Kabayo

Re: Waarvoor is nou die 'lepel'? (menhoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:13

Sier

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:15

Lepel heeft eigenlijk geen enkel nut, daarom halen velen hem er ook af (want dat kan).

Van oudsher is de lepel bedoeld voor 2- en meerspannen, om meer uniformiteit te brengen qua aftekeningen en kleur in je span.

Stel je hebt een prachtig gelijkend 2span zwartblessen, beide 4 witte benen maar de éne heeft een wit kolletje en de ander niet. Dan kan het heel mooi zijn als de lepel over de kol heen valt, en dus beide paarden nog meer het zelfde lijken.

Daarnaast is de lepel heel geschikt om, net als bij de oogkleppen het geval is, er een mooi versiersel of (familie/stal) wapen op te maken.
Bij shetlanders en kleine pony's hangt er al zoveel leer in vergelijking tot de grootte v/d pony, en vaak komt het mooie hoofdje juist beter uit zonder lepel, dat kun je hem er beter af halen, hij heeft toch geen functie.

Je spreekt trouwens van 2 verschillende soorten hoofdstellen. Dat is mijns inziens niet helemaal correct; het éne hoofdstel wordt verkocht met lepel, en het andere zonder :j Ook zit er veel verschil in de manier waarop de neusriem in contact staat met de bakstukken. Tegenwoordig zie je steeds meer dat de neusriem eigen losse bakstukken heeft, zodat je de neusriem onafhankelijk in hoogte kan verstellen. Terwijl je ook neusriemen hebt met bakstuklussen waar je de bakstukken doorheen moet halen. Dan kun je de hoogte van je neusriem dus niet afzonderlijk instellen, en is deze afhankelijk van de hoogte van je bakstukken.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 17:29

JoyCiej007 schreef:
Lepel heeft eigenlijk geen enkel nut, daarom halen velen hem er ook af (want dat kan).

Van oudsher is de lepel bedoeld voor 2- en meerspannen, om meer uniformiteit te brengen qua aftekeningen en kleur in je span.

Stel je hebt een prachtig gelijkend 2span zwartblessen, beide 4 witte benen maar de éne heeft een wit kolletje en de ander niet. Dan kan het heel mooi zijn als de lepel over de kol heen valt, en dus beide paarden nog meer het zelfde lijken.

Daarnaast is de lepel heel geschikt om, net als bij de oogkleppen het geval is, er een mooi versiersel of (familie/stal) wapen op te maken.
Bij shetlanders en kleine pony's hangt er al zoveel leer in vergelijking tot de grootte v/d pony, en vaak komt het mooie hoofdje juist beter uit zonder lepel, dat kun je hem er beter af halen, hij heeft toch geen functie.

Je spreekt trouwens van 2 verschillende soorten hoofdstellen. Dat is mijns inziens niet helemaal correct; het éne hoofdstel wordt verkocht met lepel, en het andere zonder :j Ook zit er veel verschil in de manier waarop de neusriem in contact staat met de bakstukken. Tegenwoordig zie je steeds meer dat de neusriem eigen losse bakstukken heeft, zodat je de neusriem onafhankelijk in hoogte kan verstellen. Terwijl je ook neusriemen hebt met bakstuklussen waar je de bakstukken doorheen moet halen. Dan kun je de hoogte van je neusriem dus niet afzonderlijk instellen, en is deze afhankelijk van de hoogte van je bakstukken.

Dankje voor de duidelijke uitleg!! (die was niet zo op google te vinden of op bokt) Ik dacht dat het er gewoon aan vast zat en dat je dus daardoor 2 type hoofdstellen had.. Niet dus.
Weer wat geleerd vandaag :+ hahah

LadyMadonna

Re: Waarvoor is nou die 'lepel'? (menhoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:21

Wat joyce zegt is mij idd ook geleerd :j