[AR] Hoe paard meer met zijn borst laten trekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Hoe paard meer met zijn borst laten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 21:14

Hoihoi,

Ik ben al een tijdje aan het mennen met mijn shetlander, en ik zag vandaag dat hij wat witte haartjes krijgt op de plek waar het schoftje altijd ligt. Ik denk dat dat betekend dat het niet echt lekker ligt op hem, of dat hij te veel met zijn schoftje trekt, in plaats van met zijn borst.
Hoe kan ik dat verhelpen? :)

Groetjes, Klarinda

KellyDV

Re: Hoe paard meer met zijn borst laten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:14

Bontje er onder! :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:18

Ja kar beter in evenwicht hangen? Wat zit er bij jou achter?
Als hij trekt met de schoft betekent dat dat je of je tweewieler niet in balans hebt hangen waardoor de kar op de schoft drukt waardoor er wrijving ontstaat, of je hebt een vierwieler en hij staat niet lang genoeg in de strengen waardoor er wrijving ontstaat..

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 21:28

Ik heb een vierwieler:

Afbeelding

Wat bedoel je met lang genoeg in de strengen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:33

Die strengen zijn veel te lang, daardoor trekt hij gewoon met zijn schoftje.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:35

Heb je nog een foto van de zijkant?

Voor zo ver ik even kan zien, heb je idd je strengen te lang, daardoor trekt je pony niet met het borsttuig, maar met je schoftje. ook nog eens heel gevaarlijk, je wilt er niet aan denken wat er kan gebeuren als het lamoen uit de lichtogen valt......

Ook even kijken of het lamoen niet te dicht klemt op je schoftje, dat ie dus wat te smal is voor je pony, kan natuurlijk ook nog.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:48

Ik vind het altijd lastig beoordelen via een foto,
maar zo op het zicht zou ik je je strengen korter maken, je borsttuig mis een half gaatje laten zakken.
Dus misschien is het wijs dat je iemand met veel verstand van mennen eens even naar je aanspanning laten kijken of het allemaal correct zit.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:50

MelanieB schreef:

Voor zo ver ik even kan zien, heb je idd je strengen te lang, daardoor trekt je pony niet met het borsttuig, maar met je schoftje. ook nog eens heel gevaarlijk, je wilt er niet aan denken wat er kan gebeuren als het lamoen uit de lichtogen valt......

Ook even kijken of het lamoen niet te dicht klemt op je schoftje, dat ie dus wat te smal is voor je pony, kan natuurlijk ook nog.

Ga helemaal met deze reactie mee!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:50

MarlindeRooz schreef:
Die strengen zijn veel te lang, daardoor trekt hij gewoon met zijn schoftje.

Ga ik in mee. Vanaf de foto te beoordelen zijn de strengen veel te lang.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 22:32

Okee hartstikke bedankt voor de tips!
Ga er een kennis naar laten kijken, die er erg veel verstand van heeft, en dan rijden we binnenkort weer rond! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:26

KellyDV schreef:

Dat gaat het probleem/de achterliggende oorzaak niet oplossen, bovendien gaat dan 9 v/d 10 keer het tuig heel anders liggen en krijgt het een andere pasvorm. Waarschijnlijk trekt pony nu inderdaad meer met z'n schofttuig (dus rug) dan met zijn borsttuig, bontje verhelpt misschien in eerste instantie verdere schuurplekken en irritaties maar zorgt er nog steeds niet voor dat er meer met de borst wordt getrokken.

MelanieB schreef:

Ook mijn 1e gedacht, en ook ik ga ik dus geheel in mee.
Met de kanttekening dat pony op de foto stil staat; strengen moeten strak trekken op het moment dat pony in beweging is. Maar gezien de strengen in stilstand enorme waslijnen vormen lijkt het me dat ze echt te lang zijn ja.

Bovendien zou ik de uiteinden van de strengen bij het borsttuig even vastmaken aan het borsttuig dmv een touwtje; die losse flappen zijn 1. geen gezicht en 2. hoogst-irritant voor je pony.

Lamoen zou ik ook even naar kijken, en je broek mag wat verder naar voren over de rugriem worden gehangen (even kijken of je rugriem dan ook korter moet maken); zo zit hij te ver naar achteren en daardoor kantelt hij zo achter de kont.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:42

JoyCiej007 schreef:
KellyDV schreef:

Dat gaat het probleem/de achterliggende oorzaak niet oplossen, bovendien gaat dan 9 v/d 10 keer het tuig heel anders liggen en krijgt het een andere pasvorm. Waarschijnlijk trekt pony nu inderdaad meer met z'n schofttuig (dus rug) dan met zijn borsttuig, bontje verhelpt misschien in eerste instantie verdere schuurplekken en irritaties maar zorgt er nog steeds niet voor dat er meer met de borst wordt getrokken.

MelanieB schreef:

Ook mijn 1e gedacht, en ook ik ga ik dus geheel in mee.
Met de kanttekening dat pony op de foto stil staat; strengen moeten strak trekken op het moment dat pony in beweging is. Maar gezien de strengen in stilstand enorme waslijnen vormen lijkt het me dat ze echt te lang zijn ja.

Bovendien zou ik de uiteinden van de strengen bij het borsttuig even vastmaken aan het borsttuig dmv een touwtje; die losse flappen zijn 1. geen gezicht en 2. hoogst-irritant voor je pony.

Lamoen zou ik ook even naar kijken, en je broek mag wat verder naar voren over de rugriem worden gehangen (even kijken of je rugriem dan ook korter moet maken); zo zit hij te ver naar achteren en daardoor kantelt hij zo achter de kont.

Hartstikke bedankt! Dit zijn goeie tips :D