[AR] Afneembare trap op tweewieler maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat1

Afneembare trap op tweewieler maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 17:32

Sinds kort heb ik een Lemerij tweewieler voor mijn shetlander, mooi degelijk wagentje maar ik krijg hem niet goed in balans. In draf blijft het lamoen klapperen en krijgt de pony tikken op zijn rug. Samen met mijn instructeur al van alles geprobeerd maar het wil niet lukken. Het bankje staat zo ver als mogelijk naar achteren, dus daar valt geen winst meer te halen... Al met al toch best een teleurstelling en ik ben dus hard aan het zoeken naar een oplossing.

Heeft iemand met hetzelfde probleem nog een tip. Ik hoorde bijvoorbeeld ook zeggen dat het buigen van het lamoen (rechter maken) zou kunnen helpen?

Ook zag ik op de website van Kelders een Shetland tweewieler met een afneembare trap. Dit lijkt me ook een mogelijkheid om toch wat meer gewicht achter de as te krijgen. Mijn dochter (12) die meestal meegaat zou dan achterop kunnen staan. Weet iemand of je achteraf nog op een veilige manier een trap zou kunnen monteren of heeft iemand dit eens gedaan?

Napie

Re: Afneembare trap op tweewieler maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:16

Geen ervaring met deze tweewieler of de construktie die je benoemd. Heb je misschien een foto van je combinatie van de zijkant af genomen. Misschien zijn er nog mensen die je tips kunnen geven want op zich zou die tweewieler gewoon in evenwicht moeten komen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:18

Heb je al contact opgenomen met de wagenbouwer? Wellicht heeft hij nog handige tips.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 18:23

Ik zal vrijdag een foto maken van de combinatie, is idd moeilijk tips geven zonder beeld erbij, dat begrijp ik hoor! Baalde er echter zo van dat ik toch maar vast gepost heb :D

Naar de Lemerij heb ik een uitgebreide mail gestuurd waarin ik het probleem heb beschreven, ben benieuwd naar hun reactie..

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 23:46

Vanmiddag foto's gemaakt van de tweede keer voor de wagen. Het lamoen klappert dus in draf in de veiligheidslichtogen.
Samen met mijn dochtertje ben ik toen heel overdreven achterover gaan hangen, het bankje zover mogelijk naar achteren, en wat extra gewicht achter het bankje vastgemaakt. Toen zagen we dat het lamoen ging zweven in de lichtogen zoals we graag willen zien. Maar hoe krijgen we dit nu voor elkaar zonder extra gewicht te maken aan de achterkant van de wagen, we willen het natuurlijk niet zwaarder maken voor de pony..
Ik heb als advies inmiddels gekregen dat ik een gaatje bij zou kunnen maken in de draagriem zodat ik het lamoen nog hoger kan hangen, maar ik weet niet of dit wel mag. Een ander advies was om het lamoen wat rechter te laten buigen.

Ook mijn meninstructrice heeft het inmiddels bekeken maar wist er niet direct een oplossing voor. De Lemerij heb ik ook deze fotos en een filmpje gestuurd, dus ben benieuwd of zij een idee hebben..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips en advies zijn van harte welkom!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:28

Ik heb geen ervaring met 2 wielers, maar persoonlijk vind ik de bomen te recht/horizontaal. Bij vierwielers loopt het iets omhoog. De strengen vind ik dan juist weer van te hoog weg komen. Mijn eerste reactie als ik het plaatje zie, is dat het niet helemaal goed past. Hoe het wel moet... dat zou ik even zo niet weten. Maar goed, wat ik al zei, ik heb alleen ervaring met vierwielers. Oftewel, je hebt niet heel veel aan me :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:47

Makkelijkste oplossing: kleinere wielen. Ik zie anders niet hoe je deze goed in evenwicht krijgt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:09

Ik vind de kar idd echt een reus vergeleken met je shet.
Hoe groot is je shet en is d ekar wel geschikt voor shetlanders?

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 08:43

De wagen is door de Lemerij op maat gemaakt voor de pony (104 cm) en zou dus moeten passen...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:31

Hij is echt te hoog. Qua bokhoogte past hij wel bij de shet maar door de construktie en dan bedoel ik met name het deel voor de bok waar je voeten staan, hou je de druk op het schoft. Je lichtogen kunnen ook niet hoger. Heel misschien kan je nog wat balans krijgen door de voorste delen van het lamoen helemaal naar buiten te draaien waardoor je de knik die nu in het lamoen zit iets opheft. Zet daarmee ook meteen de pony iets verder naar voren(hij staat mooi maar puur voor de balans)

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:00

Bedankt Napie voor je advies, ik heb de Lemerij net gemaild en gevraagd of er evt. 17 inch wielen op kunnen ipv nu 19 inch. Dat lijkt me idd een goede oplossing!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:04

19 inch vind ik ook best veel voor een tweewieler. Die heb ik voor mijn shetten van 1.10 op de sulky zitten maar dat zit veel lager. 16 of 17 inch lijkt me logischer

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:24

Napie, is een kleiner wiel erop zetten een klus die je zelf kan doen? Ik heb mijn tweewieler niet hier staan, kan me even niet voorstellen hoe het zit met de luchtvering, remmen etc. Zou je dat dan ook allemaal moeten "verbouwen"?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:15

Een wiel opzetten is weinig werk. Kwestie van een bout losdraaien. Normaliter is de asstomp voor alle wielmaten hetzelfde. Je remmen en dergelijke zitten niet aan het wiel zelf maar op je as en asstomp

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 15:20

Duidelijk, dank je :) :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:26

Lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing, kleinere wielen. Ook ik vind de sulky wat groot voor de shet, zoals hij nu is. Bokhoogte is prima, maar het geheel is te groot. Dus kleinere wielen er op, en dan denk ik dat je een prima combinatie hebt!

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 15:06

Even een update, het advies van de Lemerij: laat de 19" inch wielen eronder zitten en buig het lamoen zo'n 5 of 6 cm rechter en het zou opgelost moeten zijn...

Dat dan toch maar eerst proberen denk ik..