[AR] Combinatie van paard en wagen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

messica

Combinatie van paard en wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 16:18

Hallo,

Ik wil graag beginnen met mennen en heb heel bokt al afgespeurd om antwoord te krijgen op mijn vragen, wat gelukkig ook redelijk lukt dankzij de uitgebreide FAQ. :j
Nu had ik een aantal specifieke vragen over de wagen. Mijn paard is een Fries x Tinker van +/- 1.58 m hoog. Ik heb ik al wel gelezen dat de bokhoogte ongeveer even hoog moet zijn als de schofthoogte. Nu lijkt me 1.58 m bokhoogte wat overdreven. Wat houden jullie aan?
Ik zie heel wat leuke karretjes op marktplaats en de meeste voorkomende bokhoogte zit op 1.25 m. Is dit te laag voor een paard van 1.58 m? Ik vraag ook altijd aan de mensen op mp wat er voor een paard heeft voorgelopen en vaak zitten ze dan ook wel rond die hoogte van zo'n 1.60 m.
En het gewicht vind ik ook lastig omdat de meeste mensen niet weten wat hun kar weegt. Hoeveel weegt jullie wagen en wat staat er dan voor een paard/pony voor? Wat zouden jullie maximaal nemen voor gewicht voor mijn type paard? Het is voor recreatief gebruik over verharde wegen en zandwegen, meestal met 2 personen en maximaal 4/6 personen.

Ik hoop op wat reactie's van de kenners, Thx alvast! :)

nutts

Re: Combinatie van paard en wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:21

ik heb een haflinger van 1.48
wagen weegt ongeveer 250-275 kg
bokhoogste is rond de 1.35

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:14

Tja, je hebt al gelezen dat bokhoogte gelijk aan schofthoogte het meest ideaal is. Dus daar heb je eigenlijk je antwoord al lijkt me.

Een bokhoogte van 1,25 is dan dus veel te laag. Mensen die verkopen, willen van de wagen af, dus zullen vaak een antwoord geven zodat de spullen ook echt verkocht gaan worden. Maar dat betekent niet dat het dan goed is. En er zijn helaas genoeg mensen die de boel niet goed voor elkaar hebben. De wagen zul je moeten laten wegen om te weten wat hij echt weet. Verkopers (ook officiele dealers) geven helaas vaak een veel lager gewicht aan dan hij in werkelijkheid is, met alle nadelen vandien.

De wagen voor mijn paard, 1.68, weegt 250 kg; voor mijn pony, 1.14, 142 kg. Grofweg kun je zeggen 3x het gewicht van het paard over verhard, 2x over onverhard, 1x over mulle paden. Maar dat is echt grofweg en heel erg per paard verschillend. Bij mij paard werkt dat wel redelijk, bij mijn pony absoluut niet. Zes personen kan, maar dat hangt dus ook heel erg van het gewicht van je paard af. En van zijn ervaring voor de wagen. Een onervaren paard zou ik dat niet aandoen. Dan is de lol er snel af voor hem.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:27

Ik begrijp die uitspraak schofthoogte = bokhoogte nooit zo erg. Mijn huidige wagen heeft een bokzittinghoogte van 1.25 m en dat zag er heel goed uit met mijn New Forest van 1.45 m. Nu staat mijn KWPN'er van ca 1.63 m ervoor en ja, voor het mooie zit ik iets te laag (zie profiel). Ik heb zelf een lang bovenlijf; de leidsels hangen komen net in contact met de kont, maar ik heb er zeker geen last van en kan ook makkelijk de weg voor me overzien. Voor de wedstrijden ben ik wel op zoek naar een andere wagen maar ik geloof niet dat ik een bokhoogte van 1.63 m ambieer :n .
Overigens heeft er ook een Andalusiër van 1.57 m voor gelopen. Zag er prima uit, ik zal kijken of ik een foto kan vinden.

Qua gewicht zou ik me met een Fries x Tinker niet zoveel zorgen maken. Je rijdt recreatief en, tenzij je met 6 man op de wagen een rit door zandduinen of de heuvels gaat maken, moet hij best wat kunnen trekken.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:41

Bedankt voor de reactie's! Inderdaad denk ik dat die vergelijking schofthoogte = bokhoogte niet helemaal opgaat. Ik denk zeker wel dat het fijner is om zelf wat hoger te zitten in plaats van te laag. Een beetje een goed overzicht is wel fijn ook in verband met de leidsels...!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:39

Als je kijkt in de marathons zitten ze ook niet zo hoog,hoe hoger hoe minder stabiel .als je paard 160cm is,kan een bok hoogte van 130cm makkelijk.ik zelf zit ook 30cm lager en echt geen probleem,ik zit lekker stabiel en kan genoeg zien kijk niet tegen de kont.vroeger zaten ze erg hoog omdat ze goed vooruit moesten kijken wegen waren slecht en je wilde niet een wiel kapot rijden op de weg.

Sandrina

Re: Combinatie van paard en wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:16

Als de bok echt erg laag is loop je het risico dat én je telkens om een kont heen moet kijken én de leidsels kunnen onder de staart komen waardoor de hele combinatie onbestuurbaar wordt. Neem, als je kar gaat kopen je paard mee indoen mogelijk dan zie je waar mee je te maken hebt.