Ik ben in het gelukkige bezit van 2 shires. Een driejarige, nog niet beleerd onder het zadel (en dit gaat voorlopig ook nog niet gebeuren), en een vijfjarige, wel beleerd onder het zadel maar nog niet echt doorgereden.
Nu heb ik het idee opgevat dat het echt heel gaaf zou zijn om ze in het tweespan te hebben lopen. De vijfjarige moet namelijk dringend wat kilo's kwijt, terwijl de driejarige aan het werk moet ivm spieropbouw (hij is erg slungelig voor zijn leeftijd), maar ik er nog niet op wil. Echter: geen van beide paarden zijn beleerd voor de wagen. Ikzelf heb mijn koetsiersbewijs enkelspan gehaald een tijdje terug, maar ben verder ook zo groen als gras met mennen. Beide paarden zijn wel heel braaf en meewerkend qua temperament, hoewel de oudste wat schrikkerig is in zijn groenheid. De jongste kijkt echt nergens van op, daarmee kan ik nu al het verkeer in. Ik heb budget voor les, dus ik ben van plan om alles onder begeleiding te doen van een ervaren en kundig persoon. Maar ik zou graag jullie meningen hierover horen

Ik heb een paar vragen voor jullie:
1. Eerst beide paarden in het enkelspan ervaring op laten doen? Of beide paarden beleren in het tweespan met een ervaren koetspaard (stel dat ik die kan vinden)?
2. Kun je dezelfde wagen en tuig (omgebouwd) gebruiken voor het enkelspan en tweespan? Dit omdat ik geen eindeloze financiële bronnen bezit en een wagen en 2x een tuig in shiremaat sowieso al erg prijzig zijn. Als ik dan ook nog eens alles voor enkel- én tweespan moet aanschaffen, is dat voor mij onbetaalbaar.
Ik hoor graag jullie meningen hierover. Het is nu nog maar een idee, en misschien beslis ik wel om er van af te zien, maar het is de moeite van het verdiepen waard