[AR] 2 of 4 wieler?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DesixNorris

2 of 4 wieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:14

staat dit hier goed?

Hoi,
Ik wil mijn shetlander (plusminus 90 cm) voor een karretje gaan zetten, alleen weten we niet wat voor karretje het slimste is om te kopen. Zelf heb ik me er wel al een beetje in verdiept, maar tips kan ik goed gebruiken. Zelf ben ik niet zo groot en 45 kilo, maar mijn moeder daarintegen weegt sowieso over de 100 kilo en ook zij wil op het karretje kunnen. Een van mijn grootste vragen is dus; is een 2 wieler of 4 wieler slimmer? Mijn moeder is van mening dat er bij een 2 wieler meer gewichtsdruk op de rug van de pony komt en dat dus in ons geval niet echt handig is, daarom wil zij een 4 wieler zodat het gewicht meer verdeeld wordt. Wat vinden jullie?

Toevoeging: We zijn op zoek naar een licht karretje, liefst onder de 500 euro. Iemand tips/goede ervaringen met eigen geschikt karretje?

Groetjes, Desirée

Renee_S

Re: 2 of 4 wieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:21

Over het algemeen zijn sulkys een stuk lichter dan 4 wielers. Dus zeker met zon kleine pony en een zware menner zou ik naar sulkys kijken

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:28

Met een tweewieler die goed in balans hangt, zou er geen gewicht op de rug moeten drukken. Vanwege het formaat van de Shet zou ik eigenlijk al snel voor een tweewieler gaan, puur vanwege het gewicht. Een goede vierwieler weegt toch al snel 125 - 175 kilo. Reken daarbij nog eens het gewicht van jou + moeder, dus nog 150 kilo extra.

Waar willen jullie gaan rijden, dat is denk ik een hele belangrijke vraag. Op onverharde weg zou ik denk ik al niet willen rijden met een lichte wagen + 150 kg, want dit is gewoon te zwaar voor zo'n ukkie.
Voor mijn pony van 1.22 heb ik een tweewieler (75 kg), zelf ben ik 47 kg en neem ik soms iemand mee van +- 80 kg. Het totale gewicht bedraagt dan dus 202 kg, mijn pony is zelf 250 kg dus dat blijft netjes onder 1x eigen gewicht. Maar toch moet ze flink werken op mulle zandpaden, dus eigenlijk wil je onder die grens blijven (dus 1x eigen gewicht op mul zand, 2x eigen gewicht op gras/onverharde wegen en 3x eigen gewicht op asfalt).

Stel je neemt een gemiddelde tweewieler voor 2 personen, is 75 kg + 150 kg = 225 kg totaal gewicht wat getrokken moet worden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoeveel een shetje van 90 cm weegt (gezond gewicht). Maar mijn inschatting is 150 kg.
EDIT: even in je profiel gespiekt en gaat om een 3jarige van 86 cm, dan zou ik misschien je moeder nog even laten wachten met meeliften. Eerst maar rustig een beetje km's maken en spieren trainen, want je pony is nog niet uitgegroeid.
Laatst bijgewerkt door mooney op 10-08-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:30

Voor dat gewicht voor die maat pony zou ik zeer zeker voor een 2 wieler gaan. Ik zou me zelfs ergens af vragen of dat niet teveel is...
Daar drukt het gewicht niet op de rug, mits je hem goed afstelt. Het lamoen, dus dat wat in het schoftje hangt, hoort te zweven in de lichtogen, en mag dus eigenlijk totaal niet aan de pony komen. Je houdt je zelf dus als het ware in balans.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:36

mooney schreef:
Met een tweewieler die goed in balans hangt, zou er geen gewicht op de rug moeten drukken. Vanwege het formaat van de Shet zou ik eigenlijk al snel voor een tweewieler gaan, puur vanwege het gewicht. Een goede vierwieler weegt toch al snel 125 - 175 kilo. Reken daarbij nog eens het gewicht van jou + moeder, dus nog 150 kilo extra.

Waar willen jullie gaan rijden, dat is denk ik een hele belangrijke vraag. Op onverharde weg zou ik denk ik al niet willen rijden met een lichte wagen + 150 kg, want dit is gewoon te zwaar voor zo'n ukkie.
Voor mijn pony van 1.22 heb ik een tweewieler (75 kg), zelf ben ik 47 kg en neem ik soms iemand mee van +- 80 kg. Het totale gewicht bedraagt dan dus 202 kg, mijn pony is zelf 250 kg dus dat blijft netjes onder 1x eigen gewicht. Maar toch moet ze flink werken op mulle zandpaden, dus eigenlijk wil je onder die grens blijven (dus 1x eigen gewicht op mul zand, 2x eigen gewicht op gras/onverharde wegen en 3x eigen gewicht op asfalt).

Stel je neemt een gemiddelde tweewieler voor 2 personen, is 75 kg + 150 kg = 225 kg totaal gewicht wat getrokken moet worden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoeveel een shetje van 90 cm weegt (gezond gewicht). Maar mijn inschatting is 150 kg.
EDIT: even in je profiel gespiekt en gaat om een 3jarige van 86 cm, dan zou ik misschien je moeder nog even laten wachten met meeliften. Eerst maar rustig een beetje km's maken en spieren trainen, want je pony is nog niet uitgegroeid.

Wauw, hier heb ik echt veel aan, thanks! Kan ik wel door zandpaden als ik alleen op de sulky zit? Kan een pony echt 3x zijn eigen gewicht trekken op asfalt? En ik had nog een vraagje, maar die ben ik even vergeten oeps :=

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:38

Pluttersput schreef:
Voor dat gewicht voor die maat pony zou ik zeer zeker voor een 2 wieler gaan. Ik zou me zelfs ergens af vragen of dat niet teveel is...
Daar drukt het gewicht niet op de rug, mits je hem goed afstelt. Het lamoen, dus dat wat in het schoftje hangt, hoort te zweven in de lichtogen, en mag dus eigenlijk totaal niet aan de pony komen. Je houdt je zelf dus als het ware in balans.

Misschien een hele domme vraag, maar hoe gaat dat dan als je door de bocht gaat?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:28

Ik reageer morgen of v/d week nog even uitgebreider, maar om je even een idee te geven:

Ik heb diverse wagens gehad, met een shet van 1.03 m. en een welsh A van 1.20 m., al enkele jaren nu een marathonwagen.

Mijn vader, ruim over de 100 kg. eerder, 'kon'/'mocht' eerder van mij nooit mee op de wagen, hoe ontzettend jammer ik dat ook vond. Ik vond het niet eerlijk tegenover de pony. Die van mij zijn flink wat gewend en beschikken over een enorme sportconditie, wagen rolt heel licht, maar ik merkte toch dat ze er heel veel moeite mee hadden als ik (50 kg) op de bok zat en mijn vader achterop stond. Zelfs de luchtvering was er niet op voorzien; ik kon de achter luchtvering zo strak zetten als mogelijk (3,5 tot 4 bar) maar nog hing hij dan echt achterover, omdat het gewicht niet goed was verdeeld.

Ik ben van mening dat je de menner, de passagiers en de wagen moet aanpassen aan de pony en zijn/haar formaat.

Die stelregel van 1x, 2x en 3x eigen gewicht trekken.......... het kán. wil niet zeggen zeggen dat het ook goed is voor de pony.

Zonder te oordelen; een persoon van 100 kg en zwaarder zou zich in mijn ogen moeten afvragen of hij/zij het wel eerlijk vindt tegenover de (kleine!) pony om daar mee te gaan mennen, ongeacht 2wieler of 4wieler. Ik vraag me serieus af of je dat wel moet willen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:06

In de bocht duwt de pony zich tegen de boom aan waardoor je rond gaat ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:39

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:44

Wat Joyce zegt kan ik me zeker bij aansluiten.. ook met de kleine pony'tjes, shet of welsh. Met een bijv marathonwagen erachter, en menner en groom die beide niet al te slank zijn en dan ook nog lange ritten over zwaar ondergrond, moet je toch nadenken of het voor jouw plezier is of voor de pony.. vaak eerder vooral dat 1e. En ook met tweewieler word het dan zwaar want het gewicht duwt de wielen de grond in op zandgrond..

Ik denk dat een tweewieler achter zo'n kleintje en iemand over 100 kg een tweewieler amper in evenwicht kan houden, en een vierwieler met 2 personen word ook zwaar..
Iets van een concourswagen, is dat niks, bijv van der mee, die trekken heel licht, vering is heel fijn, en zou dan misschien nog wat zijn voor verharde wegen als jullie samen zouden willen.
Maar echt onverhard.. word toch wat too much voor 1 shetje, moet leuk blijven voor jullie beide.
Wellicht uiteindelijk 2 spannetje?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:03

Ik zou het teveel gewicht vinden voor een kleine pony, ongeacht of je een twee of 4 wieler wilt.
zoals gezegd, een tweewieler moet perfect in evenwicht hangen als je op de wagen zit ! De bomen moet dan in het midden van de lichtogen hangen.
kennisssen van ons hebben een 4 wielig wagentje van 90 kg voor hun kleine shet. En met twee volwassenen erop heeft hij nog moeite genoeg. (Hebben nu een tweespan en dat gaat beter).
en bedenk ook dat je voor jouw budget wel iets kunt vinden, maar dat het gewoon dun ijzer is waarvan het gemaakt is om het licht te houden en dus niet echt degelijk .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:13

Als je moeder inderdaad meer als 100 kg is (hopelijk heb je haar niet beledigd) dan heb je geen enkele mogelijkheid
. Tweewieler is misschien wel goed in evenwicht te zetten zolang jullie er beide opzitten maar zodra zij afstapt vliegen je bomen omhoog. Daarnaast vraag ik me af of je beide op het bankje passen (laat ik er maar van uit gaan dat ze geen smalle derriere heeft)
Een vierwieler is dan sowieso ook geen optie. De lichtste zou nog teveel totaal gewicht geven. Daarnaast vind ik het voor het oog gewoon ook niet kunnen maar dat is mijn mening