[AR] Past deze pony voor dit wagentje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim

Past deze pony voor dit wagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 19:39

Hallo bokkers,

Aangezien ik twijfel hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen. :)

Vandaag hebben we even de (nu nog onbeleerde) pony van mijn vriendin voor de menwagen gezet waar ik met mijn shetlander mee men.

Nu moeten de bomen van de wagen sowieso minimaal 20 centimeter langer worden gemaakt omdat ze anders veel te dicht op de wagen staat. Als dat gedaan is, is het dan veilig en verantwoord om deze pony voor deze wagen te zetten? De pony krijgt sowieso een slagriem(bokriem) om.

De pony staat op de foto's te dicht op de wagen, vandaar het verlengen van de bomen.
Afbeelding

Afbeelding

Alvast heel erg bedankt. :)

_RMHorse_

Re: Past deze pony voor dit wagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:51

Ik vind hem iets te laag dat lijkt me niet veilig ookal wordt ie verlengt. Ook vind ik hem krap paard kan niet fijn draaien zo

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:53

het lijkt me (om zo te zien, sla me niet dood als ik het mis heb) een vrij zwaar wagentje met al dat houtwerk, en volgens mij zijn die kleine bandjes niet de aller lichtste om te trekken. Kwa formaat staat het opzich wel maar ik ben bang dat hij simpelweg te zwaar wordt voor je pony, er van uit gaand dat je niet alleen maar over de verharde weg wil mennen :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:58

Nee niet doen. Ook al is tie 20 cm langer dan staat ze er nog te kort voor en de bomen zijn niet wijd genoeg.. daarnaast vind ik het persoonlijk zware rot wagens want als ze het een beetje goed doen word de wagen ook volgepropt met reizigers als dan niet klein. De rolweerstand mag op het verharde dan niet veel zijn, maar gras en zandpaden moet je niet nemen met zoiets

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:03

Over het algemeen genomen zijn deze wagentjes totaal niet geschikt. Echt een wagentje uit de 60/70-er jaren toen het allemaal niet zoveel uitmaakte ;)
Ze zijn totaal niet in balans en meestal veel te zwaar voor een dergelijke pony. De banden zijn ook niet geschikt, te breed waardoor ze veel weerstand bieden. Op een platte weg zal dit al niet lekker rollen maar op een onverharde weg kom je amper voor uit. En dat is dan nog zonder mensen gewicht erbij gerekent.

Ik zou er niet aan beginnen ;) Zoek een lekker soepel 2 wielertje, daar ga je veel meer plezier van hebben.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:46

Bedankt voor alle nuttige reacties :)

Het is inderdaad een wagen die ab-so-luut niet geschikt is voor onverharde wegen. We hebben het wel eens geprobeerd met mijn pony maar dat gaat niet en dat ga ik ze ook niet aan doen, voor verharde wegen rolt de wagen daarentegen wel prima mits je een rustig ritje rijd.

Maar zo te lezen is deze wagen dus niet geschikt voor deze pony, jammer. De overweging was namelijk voor deze pony en voor de mijne beide over een tijd een sulky aan te schaffen, en samen deze erbij te kopen voor als iemand een keer mee wilt, dus voor af en toe en alleen rustige ritjes op het asfalt. (maximaal één persoon mee per keer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:51

Het lijkt mij geen fijne combinatie, om de redenen die chocobroodje al heeft gegeven.
Ik zie dat je een sulky aan wil schaffen, waarom begin je daar niet mee? Of is dat geen optie? Ik heb zelf de cavaletti gehad en vond dat een erg fijne tweewieler voor mijn mini. Daar pas je prima met twee personen op en de wagen zelf weegt bijna niks, ideaal!

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:21

Aangezien ik waarschijnlijk een HCA sulky wil kopen :)

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb hier zeker wat aan en ik ga erover nadenken :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:24

Het lamoen is veel te smal, je pony heeft geen ruimte om te keren.

Ik ben (helaas) ook zo begonnen ooit, met een zelfde type wagen. Buiten dat hij niet geveerd was en héel onprettig/oncomfortabel reed voor zowel de pony als mij, heb ik mijn pony letterlijk vast en scheef in haar lichaam gereden. Het lamoen was te krap én te lang, en stak bij de nek en schouder te veel uit. Pony was stijf en zo krom als een banaan, ging met extreme buitenstelling de bocht door met een andere wagen en ander lamoen, omdat ze nooit haar kont heeft kunnen keren. dat heeft veel behandelingen bij fysio/ostheophaat gekost en een hoop bloed, zweet en tranen om er nog íets van te maken. Want hoe ze liep na enkele jaartjes voor zo'n wagen met zo'n lamoen, was echt bedroevend. helaas wist ik toen niet beter, en moest ik roeien met de riemen die ik had (was toen ook mijn eigen pony en materiaal niet).

Deze pony staat letterlijk klem in het lamoen.

Ik zou de wagen verkopen, er geen geld/tijd/energie meer in steken, en een andere wagen kopen. HCA sulky zou inderdaad een goede optie zijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:26

Dit lijkt me geen geschikte wagen.. Zoals Joyce ook aangeeft zou ik beginnen met een Sulky.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 06:44

Dan kies een leuke 2wieler waar je wel met 2 mensen op kunt, die zijn er ook zat. Die HCA sulky's vind ik leuk voor een mini shetje, omdat dat het enige is wat ze met goed fastoen kunnen trekken. Nadeel van de HCA is dat je altijd op jezelf bent aangewezen en bij mennen wil je juist een 2de persoon mee hebben, zodat je groom ten alle tijden eraf kan springen en kan ingrijpen. Zeker aangezien jullie beide jong zijn, en weinig ervaring hebben met mennen, zou ik een HCA niet aanraden

Kimmms_ schreef:
Aangezien ik waarschijnlijk een HCA sulky wil kopen :)

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb hier zeker wat aan en ik ga erover nadenken :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:33

chocobroodje; niet om het één of ander, maar HCA's zijn er tegenwoordig toch al enkele jaartjes ook met bankje te verkrijgen. ;) Dus daar hoeft de keuze niet vanaf te hangen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:53

Dan heb ik niks gezegd :Y) Maar die 1 persoons ben ik niet echt kapot van voor een grotere shet.

JoyCiej007 schreef:
chocobroodje; niet om het één of ander, maar HCA's zijn er tegenwoordig toch al enkele jaartjes ook met bankje te verkrijgen. ;) Dus daar hoeft de keuze niet vanaf te hangen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:58

chocobroodje schreef:
Dan heb ik niks gezegd :Y) Maar die 1 persoons ben ik niet echt kapot van voor een grotere shet.

JoyCiej007 schreef:

:o O:) ieders z'n mening en smaak uiteraard.
Al kan zelfs de maat tegenwoordig heel goed worden aangepast, ook voor de grotere shetten. Ze leveren nu ook met grotere wielen waardoor ze ook voor de grotere 'kleintjes' goed kunnen, en (met name voor het oog) zelfs spaakwielen ipv. plaatwielen :j

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:24

Pff, ik schrok van je reactie JoyCie007, dat wil ik absoluut voorkomen... goh, nooit geweten.

De dag van het openen van het topic was meteen de laatste keer dat ik met mijn eigen pony met deze wagen heb gemend :) de wagen gaat weg.

Ik ben ontzettend blij dat ik dit topic heb geopend en ik ben jullie al helemaal dankbaar voor de reacties!!

Nu maar sparen voor Sulky's ;) (was sowieso het plan, ik wilde deze erbij kopen maar dat gaat dus niet door :) )

Bedankt bokt!!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:58

Heel verstandig TS. Eindelijk iemand die een topic opent en wel wat met de tips doet!

En hca is zeker een aanrader! Heb er sinds maart een en ze rijden heerlijk!

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 17:50

Bedankt! :o

Ja zeker weten, ik heb hem zelf ook uitgeprobeerd en ik vond het ideaal!

Youri1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:13

Wat goed dat je zo reageert op de reacties. Een HCA is inderdaad een aanrader, zijn heerlijke karretjes om mee te boscrossen of serieus mee in de bak te rijden.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 13:22

Ja klopt, ik heb met mijn eigen pony veel plannen voor de toekomst en daar is de hca perfect voor :)