Ik heb een 3 jarige welsh pony. Deze pony heeft een karaktertje maar doet bij ons thuis eigenlijk alles wat wij willen. Ze is super mak aan de hand, met bekappen, bij dierenarts. Altijd heel braaf. Sinds een halfjaar? gaat ze ook mee aan de fiets, vind ze geweldig!
Nu hadden wij het plan om haar te beleren voor de kar. Tuigje erop om te passen, niets aan de hand. Nog naar de buurman gelopen met tuig er op om op maat te maken en ze stond gewoon op rust tijdens het op maat maken. Kregen nog complimenten hoe braaf ze was.
Vorige week hebben we haar weggebracht. Ze was vrij relaxed en ik had er alle vertrouwen in. Deze mensen hebben veel ervaring met beleren en met jonge paarden. Echter, de pony wil niets... Ze schijnt steeds te gaan liggen en er is geen land mee te bezeilen. Ze kan zich niet overgeven.
Wat is wijsheid? Het nog even aanzien in de hoop dat ze bijdraait of haar naar huis halen. Weer tot rust laten komen en zelf aan de slag gaan? En dan hulp bij huis regelen? Ik vind het lastig om te bepalen wanneer je dit traject stopt. Zelf willen ze nog even aankijken tot het weekend.. Iedereen hier op stal die deze pony kent, 'schrikt' van dit verhaal. Dus het is daar echt een compleet andere pony
Misschien zijn deze mensen, omdat de pony in eerste instantie zo braaf leek, een beetje te snel gegaan voor de pony?
Es_ther
Geplaatst: 22-07-14 11:53
Misschien geeft pony aan nog niet helemaal klaar te zijn voor het grote werk?
Kan zijn dat hij er nog niet klaar voor is, en in combinatie met nieuwe omgeving kan het flink spannend zijn voor m.
Misschien is een DA een optie, dan zou je evt. lichamelijke klachten uit kunnen sluiten.
Succes .
lastig
Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-14 11:54
Maar wat is dan wijsheid? Het nog wat tijd geven of haar direct weg halen? En wat als het tot het weekend te kort zou zijn, maar het met 2 weken wel zou lukken? Het is nu zo lastig keuzes maken
eline_di
Geplaatst: 22-07-14 11:55
Ga eens kijken bij een training van hun en kijk hoe ze het aanpakken. Wellicht doen ze wel iets wat de pony totaal tegen de haren instrijkt.
Es_ther
Geplaatst: 22-07-14 11:55
Lekker naar huis nemen en hem langer dan 2 weken op de wei zetten.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 22-07-14 11:56
Persoonlijk zou ik geen vertrouwen meer hebben in de mensen waar ze nu staat, als de pony is gaan liggen heb je imo heel wat signalen gemist en dat getuigd in mijn ogen van een gebrek aan kunde. Pony was dan liever gisteren nog weg dan vandaag.
Het hangt imo af van of jij er nog vertrouwen in hebt.
silvia58
Geplaatst: 22-07-14 11:58
Als het daar echt een heel andere pony is, dan zou ik de pony vandaag nog ophalen. Thuis weer tot rust laten komen en er dan rustig zelf mee aan de gang gaan. Niets ten nadele van de mensen waar ze nu is, maar soms voelt een dier zich ergens anders niet thuis of is de klik er gewoon niet. Pony is ook nog jong en waarschijnlijk erg onzeker. Succes !
Wij hebben ook een pony die voordat hij van ons was ook voor de kar is gemaakt. Die ging er dus ook bij liggen. Uiteindelijk hebben ze hem in dubbelspan gezet, toen wilde hij wel. Het was zaak dat hij eerst voor de kar ging omdat hij ook niet onder het zadel te krijgen was. Deze pony was alleen niet verder altijd braaf, het was altijd een lastig portret geweest. Inmiddels is 'ie een jaar of 14 en is het een super leerpony waar ik sportieve successen mee heb behaald, daarna mijn zusje en nu rijdt mijn jongste zusje hem in de wedstrijdsport.
Ik heb meegemaakt met een merrie, die vertikte voor de wagen te gehoorzamen aan de persoon die haar moest beleren. Goedschiks en kwaadschiks, ze wilde niet werken voor hem.
Half jaar later samen met mijn vriend de stoute schoenen aan getrokken en haar voor de wagen gezet. En wat denk je, paard liep ervoor alsof ze niet ander wist..
Gem
Geplaatst: 22-07-14 14:11
Ik ga er in mee dat de pony wrs nog te jong, of er iig nog niet aan toe is. Heb het eerder gezien, maar dan onder het zadel: een 3-jarige die ging liggen wanneer je er een zadel op legde. Ook mijn vroegere pony, toen 3,5 jaar oud, gaf heel duidelijk aan dat ze er nog niet aan toe was om bereden te worden. Reageerde niet op de hulpen en was niet te sturen. Een jaartje laten staan, veulen laten krijgen en na afspenen reed je er zo op weg.
Anoniem
Geplaatst: 17-08-14 23:28
Ik ben wel nieuwsgierig hoe het nu met deze pony gaat?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 19-08-14 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Deel verwijderd wat reactie op verwijderde post was.
Inmiddelss gaat het best goed. Loopt oor de kar maar heeft nog wel de momenten dat ze eerst niet wil. Als ze over dat punt heen is gaat ze super.ze is extreem gevoelig en daar moet je gewoon heeel veell rekening mee houden anders sloop je dit diertje
zadelmak91
Geplaatst: 11-09-14 08:15
Misschien kan je het beter proberen bij een andere trainingstal of persoon en dan kijken of ze zo blijft.
kwita
Geplaatst: 11-09-14 08:34
heb je deze pony altijd al gehad? Toch moet er iets aan de hand zijn omdat niemand hem hier in herkend. direct terug halen voordat hij echt verpest word! zelf langzaam aan beginnen ,maar eerst tot rust laten komen. succes hoor want dit is een lastige tegenvaller!
Anke
Geplaatst: 11-09-14 08:45
Inderdaad of hij is nog niet klaar ervoor of de verandering niet willen accepteren. Karakterpony's hebben ook ff tijd nodig om een nieuwe plek te kunnen en willen accepteren.
De pony is weer thuis en loopt super voor de kar.had wat tijd nodig en is heel gevoelig. Maar we kunnen mooi verder met training. Ben blij dat ik niet te snel heb ingegrepen
Gelukkig gaat het inmiddels goed. Mijn ene welsh merrie was heel makkelijk met beleren, was een kwestie van ervoor zetten en wegrijden, mijn nu 3 jarige merrie, die anders altijd zo brutaal is, is ontzettend onder de indruk van alle nieuwe dingen met beleren, ze wordt er heel stil van en keert echt een beetje in zichzelf, met deze ga ik echt heel rustig, anders gaat het zeker fout. Mijn hengst vorig jaar vond alles altijd wel spannend, maar wou heel graag voor je werken, die ging ook best snel. Elk dier is weer anders, soms hebben ze gewoon even de tijd nodig.