[AR] Koets geschikt voor kleinere pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koets geschikt voor kleinere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:08

Ik heb een zogenaamde ponykoets, maar die is eigenlijk vooral op mijn maat gekocht (korte pootjes :+ ) en er loopt een behoorlijke pony voor .. Nu vroeg ik me af of er eventueel in de toekomst een kleinere pony voor zou kunnen, of is deze koets daar toch te groot voor? Zo ja, welke minimum-maat zou dit zijn? Kan iemand dit inschatten? Gewoon uit nieuwsgierigheid of ik na deze pony ook nog met deze koets verder kan, omdat ik toch interesse heb in wat kleinere modellen pony :Y)

Van de koets op zich weet ik vrij weinig, ik weet dat het een koets is gebouwd door Shairer (duits) maar laten aanpassen door de persoon van wie ik de koets heb, vind dus ook dezelfde koets niet op de site. Voor zover ik weet zat het zo (als dat wat zegt):
- spoorbreedte 125 cm
- 19 inch wielen
- gewicht 158 kg

Dit herinner ik mij ergens van, maar kan geen mails ofzo terugvinden om dit te bevestigen, dus schiet me niet dood als het niet kan :')

Zo ziet het uit met een pony van 1.45m voor :

Afbeelding

Afbeelding

(heb ook nog wel zijaanzicht-foto's maar daar staat pony op een verhoogje dus is niet zo handig :+ Kan wel zoeken naar vroegere foto's moest dat nodig zijn).

Iemand enig inzicht/idee hierover?

Marie_v

Re: Koets geschikt voor kleinere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:10

Ik heb er niet veel verstand van maar volgens mij kan er zeker een kleinere pony voor

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:22

Ik heb nu een wagen van ong t zelfde gewicht en voor 17, achter 16 inch, voor mijn ponys van rond de 100 cm. In het enkelspan heb ik ze er alleen op het gras of op de weg voor. 2span alle ondergrond.

Ik denk dat het een prima wagen voor ponys rond de 120 is in het enkelspan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:58

Dank je wel :)
Dus vanaf B-pony zou het in principe wel moeten kunnen?
Is dit dan onbeperkt, of bv. wel opletten wat voor soort wegen je neemt? Ik bedoel: hier is veel bos en weinig asfalt (heel mooi :Y) ) maar kan dit dan wel voor zo'n kleine pony? Ik heb daar echt geen gedacht van .. Paden van de ruiterroutes zijn grotendeels wel fijn hard maar af en toe ligt er toch onverwachts modder .. Of stukken zijn toch echt wel mul zand .. Zou dat ook nog kunnen? Of moet je dan echt gaan kijken waar je gaat rijden? (wat niet zo handig is als je bv. grotere ritten en onbekend routes wil doen).

En hoe zit het met de rest van het gewicht? Kan je dan nog wel iemand extra meenemen? Ik durf niet alleen op de koets :P (natuurlijk geen persoon van 100 kg, dat snap ik ook wel, maar een gewoon normaal gebouwd persoon die ook in mijn koets past zeg maar :Y) )

Maakt het eigenlijk nog uit of je er andere wielen onder zou zetten? (als dit kan).
Bv. 16 of 17 inch ofzo, maakt dit veel uit qua gewicht? Of trekt dit misschien makkelijker? Of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:54

Verder niemand een idee?
Ben vooral nog nieuwsgierig naar de bijkomende vragen, vind het zelf wel een erg fijne koets namelijk ;)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:30

De koets is erg klein voor een d-pony. Een b pony zou beter passen.
en wat het gewicht van de wagen betreft, meestal zijn ze (veel) zwaarder als het aangegeven gewicht.
je zou de wagen op een weegbrug kunnen wegen zodat je weet wat voor pony ervoor kan.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:48

158 is een mooi gewicht.
19 inch wielen zijn ook prima, hoe groter de wielen hoe makkelijker deze trekt.

hoe hoog is de bokstoel? ik heb geleerd dat de schofthoogte ongeveer gelijk moet zijn als de bokhoogte. Dit is natuurlijk een richtlijn.

Als ik het zo zie denk ik dat mijn pony van 1.20 er makkelijk voor zou passen en deze ook makkelijk zou trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:16

Dank je :)
Die 158 is natuurlijk wel maar theoretisch gewicht, geen idee of dat ook werkelijk zo is maar als mens krijg je de koets ook makkelijk verplaatst en heb iemand die altijd met paardenkoetsen is meegegaan gevraagd en zij zegt dat die echt véél zwaarder waren, dus dat zou dan wel kunnen gok ik zo :)

De bokhoogte, is dat tot de onderkant van de stoel? Want die loopt natuurlijk wel naar boven toe dus als ik de achterkant meet is dat hoger dan de voorkant .. Anyway, tot de onderkant zou maar 90cm zijn?? Kan dat überhaupt wel of heb ik verkeerd gemeten? :+

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:08

Onderkant bokkussen 90cm... dat kan .
voor een grote pony tot klein paard ligt dat meestal tussen de 115 en 125cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:16

Ok, dan zeg ik toch geen gekke dingen, haha, merci.
Het is ook echt wel een ponykoets, verkoper zei voor A tot D-pony's, dus dat zou dan wel kloppen met wat hier gezegd wordt. Iemand bij hem op stal had ook zo'n koets en daar liep dacht ik een grote shet ofzo voor (denk dan wel niet dat je er met 2 op kan zitten? Of misschien enkel over asfalt wel..). Hij zei ook dat een D-pony beetje aan de grote kant ging zijn maar het moest nog kunnen..

Maar dat is fijn om te weten, opent toekomstperspectieven .. ooit :Y) :))