[AR] Hoe tuig met leren strengen bevestigen aan deze sulky?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Hoe tuig met leren strengen bevestigen aan deze sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 15:33

Hoi! Ik ben bezig met het zoeken van een nieuw leren tuigje voor mijn shetlander omdat ik daar nu genoeg geld voor heb gespaard, ik heb nu nog een tuig met touwstrengen. Deze strengen kan ik makkelijk met karbijnhaken aan de zweng ' 'klikken'. Maar ik vraag me af of ik dat met leren strengen ook makkelijk kan doen, omdat de pinnetjes (weet even niet hoe ik ze anders moet noemen) op de zweng rechtop staan, en het mij juist lijkt dat de strengen horizontaal moeten lopen en niet gedraait/verticaal, en of ik misschien andere onderdelen voor mijn sulky nodig heb.

Ik heb nu deze sulky:
http://hypostore.nl/shetlander-ponysulky.html

Groetjes Heidi

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:38

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar mij viel op dat de sulky is een stukje goedkoper dan de cavalettie zie ik. Is dit het oude model dat iemand weet? Ik zie namelijk niet direct verschillen, maar ik ben dan ook een leek.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:40

Ik zou wel sowieso liever veiligheidssluitingen gebruiken dan karabijnhaken, die krijg je in geval van nood makkelijker los. Aangezien veiligheidshaken ook draaien kan je je streng dan ook vlak bevestigen, hoewel dat niet altijd helemaal opgaat, wij gebruiken veiligheidshaken en soms draait je streng dan wel een kwartslag, maar volgens mij is dat niet erg.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:41

Je kunt aan het eind van je leren strengen, waar een ijzeren D-ring zit zodat je er een lus van kan maken, een veiligheidssluiting klikken. De veiligheids/panieksluiting maak je vast aan de "pinnetjes" en laat je daar ook zitten, en met 1 klik heb je de strengen vast en los.
Karabijnhaken om je strengen mee te bevestigen zou ik zelf doodeng vinden denk ik. Die zijn in een panieksituatie nooit los te maken :n

http://www.demenner.nl/sleutels-sluitin ... ?mode=list

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:43

Het handigst is om er een schakel aan te laten lassen zodat je met veiligheidssluitingen kan werken.

cassandra84

Re: Hoe tuig met leren strengen bevestigen aan deze sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:28

Het is het oude model van de sulky cavalettie. Ik zou er voor zorgen dat je veiligheidssluitingen kunt bevestigen.

x_Heidi

Re: Hoe tuig met leren strengen bevestigen aan deze sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 15:44

Bedankt voor de reacties! Deze sulky is niet de oude versie van de cavalettie, hij is van pfiff. Heel fijn ding, hij ligt bij mijn shet van rond de 90 cm perfect in evenwicht.

Korbijnhaken wil ik idd liever niet meer maar dit was even de beste optie met mijn touwstrengentuig. Ik had ook "strengadapters" gezien ( http://www.agradi.nl/pfiff-strengadapte ... -35-mm.htm ) is dit evt ook een optie? (In combinatie met veiligheidssluitingen)

Tuigje heb ik inmiddels gevonden, ga voor een semi marathon tuig :)