[AR] help tip paard wil niet rustig stappen voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

help tip paard wil niet rustig stappen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 13:08

we zijn hard aan het oefenen voor een kur op muziek en daar is arbeidsstap bij nodig

maar nu merk ik als we hem inspannen en weg rijden hij dribbelt en niet normaal stapt.
of we nu een stuk gaan rijden of we eerst een stuk over de weg heen moeten naar de binnenbak hij blijft dribbelen ophoudingen maken reageert hij dan niet op, ja hij dribbelt langzamer maar stappen doet hij dan niet, keer wat strengere ophouding en hij staat meteen stil,

hoe moet ik dit oplossen, hij staat toch al een sinds begin 2012 ingespannen.
ging op hede goed het halthouden vond hij moeilijk maar inmiddels ook super goed.
alleen nu is dit een fase.. en hoe leer ik dit weer af.

hij krijgt genoeg beweging onder de man of longeren

staat niet veel in voer bijna niks eigenlijk
en paar uur op het land.

advies is welkom

MarjaR

Re: help tip paard wil niet rustig stappen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:18

Ha, daar hebben wij ook grote moeite mee.

Mijn fjordenbeest houdt helemaal niet van stappen. Ze kan draven (dribbelen) met een tempo van 3 km / uur (heel, heel langzaam dus), maar vindt het helemaal niet nodig om te stappen. Erg lastig soms!

Ik ga dit draadje even in de gaten houden.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:21

Het eerste dat in mij opkomt is lange lijnen en dan eventueel een sleep erachter hangen. Weer een paar stapjes terug zodat je makkelijker kan corrigeren

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 13:24

LhinnOlijf schreef:
Het eerste dat in mij opkomt is lange lijnen en dan eventueel een sleep erachter hangen. Weer een paar stapjes terug zodat je makkelijker kan corrigeren

dat is ook wat ik als eerste zat te bedenken.

ik kan nog kinketting strakker zetten
leidsels voor paar keer naar onderste gaatje gespen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:27

Wat gebeurt er als je voor meer ruimte geeft? Stapt ze dan met grote passen snel door of draaft ze aan?
Is het misschien zo dat je paard te kort moet stappen en daardoor gaat dribbelen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:41

Kinketting zou ik niet strakker zetten. Anders heb je kans dat hij *pijn* ascioceert met de wagen en alleen maar wil vluchten en door blijft dribbelen om zo onder de druk uit te komen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:33

Ik zou het ook niet in het bit scherper afstelen zoeken.

Probeer eens meer ruimte te geven, wat gebeurd er dan? Mijn jonkies stappen aan een lang leidsel prima, maar vinden het meer opgepakt nog erg moeilijk en gaan dan dribbelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:01

Wat ik me afvraag, je bent bezig met een kur op muziek. Maar dat is pas vanaf de L. Als ik je verhaal verder goed begrijp, lijkt het me dat je nog niet zo lang ment, want hij kan niet normaal stappen. Wat toch echt ook in de B proeven voor komt. Hoe doe je dat op wedstrijden dan? En wat zegt je instructeur?

Verder heb je al tips gehad waar je wat aan hebt.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:39

knappen conclusie tine10 ik men al sinds 2011
dus vind je reactie jammer.. als je het verhaal nogmaals goed leest dan doet hij dit pas.

wbt je reactie op kur deze is vrij en nieuw bij de haarlemmermeerruiters en mag gewoon L starten, zonder startpas,

ik ben hobbyklasse mennen en deze kur was een nieuwe uitdaging a.s 1 juni.. verplichten onderdelen geen probleem, achterwaarts ect en ik kan mennen met 1 hand..
maar dit kan je niet weten en maakt ook niet uit, vind het een leuke uitdaging namelijk vooral als je gevraagd word

rij ook hobbyklasse dressuur als er wedstrijden in de buurt zijn wil ik deze uitdaging graag aan
en gaat me niet slecht af..bij de laatste wedstrijden namelijk niet gehad dat hij dribbelde.

hij doet het dribbelen sinds we met de menvereniging op pad geweest zijn denk dat het april was
we moesten onverwachts wachten omdat iemand zijn strengen waren gesprongen hij moest blijven staan terwijl we al onderweg waren en stapte toen normaal

bijna 10 min staan wachten plek was niet echt gunstig en hij vond dit moeilijk
toen we met de groep gingen weg rijden begon hij met het gedribbel
was na een tijdje wel over vond het alleen te lang duren zeg maar
leek op te veel energie (vond morgen ook dat hij veel energie had)

het dribbelen is dus als hij net ingespannen staat uit eindelijk gaat hij wel normaal stappen maar ik vind het gewoon te lang duren zeg maar, en vraag me af waar het vandaan komt.

het is ongeveer 5 min naar de bak lopen uiteindelijk wel minder word..
maar vond ze stap nog naar middenstap gaan..

de rest bedankt voor jullie reactie ik ga dit proberen
maar met ruimte bedoelen jullie leidsels iets langer ik hou ze normaal netjes op maat.

stalhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:24

misschien een keer een ander bit proberen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:29

Ik denk dat je nu weer rustig moet gaan opbouwen naar een meer verzamelde stap vanuit de ruime grote stap passen.
Je geeft aan dat je paard ongeveer 10 minuten iets heeft moeten doen wat hij heel moeilijk vond.
Dat is best lang, overmacht uiteraard maar met en minder gewenst resultaat.
Je kan de leidsels gewoon op maat houden maar probeer niet af te remmen.
Stap is op dit moment stap en dan liever grote ruime snelle passen dan gehobbel op de plaats.
Geef je paard deze ruimte en kijk hoelang het ongeveer duurt, dan kan je de keer daarna de ruime stap heel ietsje meer gaan verzamelen.
Ik denk dat als jij nu té snel wil verzamelen dat je paard nerveus wordt met de herinnering aan die moeilijke 10 minuten en daardoor snel in de stress schiet.
Dus even rust inbouwen en op zijn gemak stellen. Bereik je meer mee dan harder te remmen en de kinketting strakker zetten lijkt me geen goede actie aangezien je daar alleen maar meer stress meer veroorzaakt.
Dit probleem heeft mijn inziens niks te maken met bit, wagen of tuig maar met een stresssituatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:33

kiddokids schreef:
ik kan nog kinketting strakker zetten
leidsels voor paar keer naar onderste gaatje gespen

Als ik het zo lees is het probleem dat het paard gespannen is. Lijkt me niet dat hij hiervan gaat ontspannen. Integendeel. Ben met Dennis eens. Ik zou ook proberen meer ruimte te geven en naar ontspanning werken.

En als hij erg fris is, zou je ook kunnen proberen de eerste frissigheid eruit te longeren. Hoewel dat bij sommige paarden juist tegengesteld werkt.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:38

Stapt hij wel met lange teugel? Dus als je hem de hals laat strekken?
Als hij dan wel normaal stapt en dribbelt met teugels opmaat, dan zou ik aan de slag gaan met heeeeeel rustig je leidsels korter nemen (bij aandribbelen weer 'hoooo' en leidsels wat langer). En dat volhouden tot hij wel blijft stappen. Zou het kunnen dat je de laatste tijd altijd gelijk ging draven als je je leidsels erbij pakte? Want dan los je het probleem op door die conditionering te doorbreken.
Als hij dan nog dribbelt en harder gaat dribbelen, dan zou ik even kijken of je op alle andere manieren (lange lijnen en onder het zadel) een goede stap hebt. Als het probleem echt alleen de menwagen is... dan weet ik t ook niet meer =P

Ik heb 0 ervaring met mennen, maar wel met dribbelende paarden onder het zadel. Ik kan altijd proberen je een nuttige tip te geven. =)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:12

Gillbo djw ja het is gekomen idd na een stress moment alles was in rep en roer omdat er snel gehandeld moest worden voor dat andere paard..

Bit heeft geen zin loopt op tongvrijheid

Wat zou ik bereiken met een ander bit.

Ik ga het proberen van de week nog paar keer oefenen die kür is zondag maar misschien doet hij het dan niet, wil het alleen graag opgelost hebben en weet niet hoe

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:19

AlphaDaemon schreef:
Stapt hij wel met lange teugel? Dus als je hem de hals laat strekken?
Als hij dan wel normaal stapt en dribbelt met teugels opmaat, dan zou ik aan de slag gaan met heeeeeel rustig je leidsels korter nemen (bij aandribbelen weer 'hoooo' en leidsels wat langer). En dat volhouden tot hij wel blijft stappen. Zou het kunnen dat je de laatste tijd altijd gelijk ging draven als je je leidsels erbij pakte? Want dan los je het probleem op door die conditionering te doorbreken.
Als hij dan nog dribbelt en harder gaat dribbelen, dan zou ik even kijken of je op alle andere manieren (lange lijnen en onder het zadel) een goede stap hebt. Als het probleem echt alleen de menwagen is... dan weet ik t ook niet meer =P

Ik heb 0 ervaring met mennen, maar wel met dribbelende paarden onder het zadel. Ik kan altijd proberen je een nuttige tip te geven. =)

Onder de man gelukkig niet hij loopt l2 momenteel..
Lange lijnen ga ik van de week ook nog proberen... Denk niet dat hij het daar laat zien..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:35

Ik denk dat je er met een paar keer oefenen niet komt. Elke keer als je nu aangespannen gaat rijden eerst de rust erin en de stress eruit. Daarna pas meer verwachten van de stap

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:42

Paard loopt zichzelf dus een beetje op te fokken.
Aan de menner de schone taak om rust te creëren, niet te gaan trekken maar goed contact te houden. Stemhulpen zijn dan heel belangrijk. Rij figuren om de snelheid er wat uit te halen en de aandacht van het paard op te eisen. (net zoals o.h.z.)
TS, je zou tijdelijk kunnen oefenen met een groom die er naast loopt. Als het goed gaat, kan ze meer afstand nemen. Soms moet het vertrouwen hervonden worden met wat hulp.
Wel verstandig om dit gelijk aan te pakken. Slechte gewoontes zijn sneller geleerd dan afgeleerd.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:19

Rustig blijf ik en trekken doe ik ook niet
Wat ik alleen zei al duidelijke ophouding maken heeft ook geen zin, je gaat toch op een gegeven moment dingen proberen.

Elke keer rustig praten. Belonen bij goed gedrag

Hij doet het ook op de weg daar kan ik moeilijk figuren rijden..
En heb dat idd in de bak eerst gedaan goed los rijden overgangen ect..
Alleen was ze stap nog soort van middenstap er moet nog meer rust in komen.

De tip van groom was idd mijn eigen idee om dat donderdag te gaan proberen..
er iemand het eerste stuk er naast te laten lopen, of mijn vriendin die ook ment de leidsels te geven en geef ik hem zelf vertrouwen om er naast te blijven..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:26

Gillbo schreef:
Ik denk dat je er met een paar keer oefenen niet komt. Elke keer als je nu aangespannen gaat rijden eerst de rust erin en de stress eruit. Daarna pas meer verwachten van de stap

Krijg ik idd ook niet.... Verwacht ik ook niet meteen
Maar ben blij met jullie tips en ga ik zeker wat mee doen
Hij doet het pas alleen als we weggaan
Tijdens inspannen geen probleem..

Probleem halthouden heeft ook even geduurd maar gaat nu goed..hoe we dit gedaan hebben zou ik ook nog wat mee kunnen doen.
Maar moet er idd iemand even naast gaan lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 05:40

kiddokids schreef:
Alleen was ze stap nog soort van middenstap er moet nog meer rust in komen.

Dat snap ik niet. Dribbelt hij nou (versnellen) of loopt hij middenstap (verruimen)?

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 06:56

Misschien moet je stop oefeningen doen.
Dat houd in dat hij moet stoppen 10 seconde lang en als je gaat stappen pas stappen als jij het zegt dribbelt hij weer ga je weer stil staan. Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 07:08

tessaroos schreef:
Misschien moet je stop oefeningen doen.
Dat houd in dat hij moet stoppen 10 seconde lang en als je gaat stappen pas stappen als jij het zegt dribbelt hij weer ga je weer stil staan. Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen.

Heb ik gisteren idd gedaan toen we op de weg richting de bak toe reden na paar meter halt en weer weg werd idd minder.

Safina als je alles had gelezen dan weet je ook wanneer hij dribbelt..

Hij dribbelt als hij net ingespannen staat.
Toen hij eenmaal stapte dus ook tijdens de kür was het een middenstap en geen arbeidsstap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:45

Voor een middenstap moet je impuls en ontspanning goed op orde hebben. Maar aangezien ik meen te begrijpen dat jij een arbeidsstap had gewild, denk ik dat je met middenstap bedoelt dat hij gewoon harder loopt dan jij wilt?

Als het namelijk wel zo is dat je hem op een bepaald moment op jouw hulpen naar een echte middenstap kunt rijden, dan is dat interessant. Dat betekent namelijk dat je hem op jouw commando kunt laten verruimen en ontspannen. Iets wat tegengesteld is aan dribbelen, waarbij je de controle over paslengte niet hebt en er geen ontspanning is. En dan heb je tussen het dribbelen en de middenstap blijkbaar iets gedaan wat goed werkt en wat wel eens de sleutel zou kunnen zijn naar een oplossing.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 13:06

safina schreef:
Voor een middenstap moet je impuls en ontspanning goed op orde hebben. Maar aangezien ik meen te begrijpen dat jij een arbeidsstap had gewild, denk ik dat je met middenstap bedoelt dat hij gewoon harder loopt dan jij wilt?

Als het namelijk wel zo is dat je hem op een bepaald moment op jouw hulpen naar een echte middenstap kunt rijden, dan is dat interessant. Dat betekent namelijk dat je hem op jouw commando kunt laten verruimen en ontspannen. Iets wat tegengesteld is aan dribbelen, waarbij je de controle over paslengte niet hebt en er geen ontspanning is. En dan heb je tussen het dribbelen en de middenstap blijkbaar iets gedaan wat goed werkt en wat wel eens de sleutel zou kunnen zijn naar een oplossing.

Moest even twee keer lezen wat er stond begrijp het wel alleen de sleutel ben ik even zoek..hihi..

Arbeidsstap staat in protocol. Maar vind hem te voorwaarts hij neigt naar een ruimte voorwaartse stap, heen dribbel wat je omschrijft.

Hij zal van de week nog twee keer voor de kar staan eerdat de kür hebben..
En kijken hoe het van de week gaat
Het zal niet opgelost zijn maar er moet idd meer rust komen..
We moeten er aan werken en dat zal niet zo snel opgelost zijn..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:12

Niet alles precies gelezen.
Maar zag wel iets over een bit strakker, niet doen! gaat niet werken, wordt je paard nog onrustiger van.
Je paard moet namelijk niet rustiger, maar ontspannen.

Als ik een paard train wat dit doet begin ik met draven, niet eerst willen stappen.
Na een tijdje draven ga ik proberen de eerste overgang naar stap te maken.
Doet het paard dit braaf, dan een paar passen stappen, en weer aandraven, en zo de lengte van het stappen steeds langer maken.
Let op dat als je de overgangen maakt je niet gaat trekken en vasthouden.
Eerst zelf ontspannen, dan kan je paard pas ontspannen.

Dus vanuit draf opvangen, ontsnappen en dan moet je paard overgaan in stap, doet die dit niet opnieuw, net zo lang tot die stapt, gaat die dribbelen, dan weer voorwaarts wegrijden.