[AR] Welke menbit voor beleren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Welke menbit voor beleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:20

Hallo Bokkers,

ik wil mijn tinker ruin gaan beleren voor de wagen. Beleer tuig heb ik al , alleen nu zoek ik nog een men bit. Ik wil een men bit hebben die niet zo scherp is. Zijn er ook zachte men bitten ? Welke zijn dat ?

SayaJones

Re: Welke menbit voor beleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:24

Ik heb gewoon een bokkebitje van Harry's Horse. Naar mijn weten heel vriendelijk :)

Wel heb ik er zeem omheen die ik nat maak voor ik hem in doe, dit maakt het nog zachter en glijd het beter door de mond heen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:07

Even de zoekfunctie gebruiken en de FAQ van AR doorlezen had je het aanmaken van dit topic gescheeld, hier zijn nl. echt al tig topics over geweest en daar vind je dus ook hele handige informatie.

Overigens is een bit niet 'scherp' of 'zacht'. Ligt er maar net aan hoe je er mee om gaat, en dat verschilt ook per paard.
Denk er overigens wel aan dat je niet zomaar uitgaat van het idee dat een enkel- of dubbelgebroken mondstuk 'extra zacht/vriendelijk' is, bij een bit met hefboomwerking zorgt dit juist voor een notenkraakeffect (wat het overigens bij een normaal trensje ook doet, maar dan in mindere mate).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:28

Wij gebruiken standaard een liverpoolstang, je kan leidsels in de bril doen, dan is er geen hefboomwerking, en anders in de leidselogen naar gelang je nodig heb.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:23