[AR] Vraag andere oplossing voor strenggesp met D ring. (minishet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Vraag andere oplossing voor strenggesp met D ring. (minishet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 20:57

Voor mijn mini shetlander van 80cm, heb ik sinds kort het zelfde tuig als voor mijn Welsh A.
Echter kom ik bij mijn mini shet het probleem van de te zware gesp in combi met zijn HCA'tje tegen.
Voor zo'n kleintje is de gesp gewoon te zwaar waardoor de staalkabel naar beneden getrokken word en het me niet fijn lijkt lopen.

Ik heb heel wat lopen puzzelen maar mijn ideetjes zijn even op. Mijn laatste redding is een zadelmaker om er wat op te zetten.

Hebben jullie een idee ? Brand los!

Dit zijn de gespen die aan het uiteinde van de gesp zitten
Afbeelding

De strengen (even een foto van zelfde tuig op mijn welsh Atje.) Hier achteraan zie je de strenggesp verbonden aan veiligheids sluitingen.
Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dus dat er verder niks aan zit waardoor ik een strop of iets kan maken of een D ring kan gebruiken.
Afbeelding

Mijn mini is 80cm, dus het verschil met een welsh van 1.15 is enorm.

Napie

Re: Vraag andere oplossing voor strenggesp met D ring. (minishet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:13

Ik zou nieuwe strengen aanschaffen met D ringen eraan. Ik heb kunststofstrengen met D ringen en die zijn heerlijk licht (en makkelijk schoon te maken)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:24

Napie schreef:
Ik zou nieuwe strengen aanschaffen met D ringen eraan. Ik heb kunststofstrengen met D ringen en die zijn heerlijk licht (en makkelijk schoon te maken)

Ik heb hetzelfde tuig nu ook, incl. de strenggespen.

Je zou zeggen 'koop nieuwe strengen met D-ringen', probleem is dan alleen dat dit een tuig met 'doorlopende strengen' betreft bij het borsttuig (al kan je de strengen wel van het borsttuig afhalen, in tegenstelling tot sommige andere tuigen met doorlopende strengen, die zitten soms echt vast aan het borsttuig). Dus als je de strengen korter of langer wil maken, dan doe je dat achteraan bij de zweng. Daarom zitten er ook deze gespen op.

Of je zou het bevestigingssysteem van de strengen aan het borsttuig moeten veranderen, dat je dat daar zo maakt dat je dáár de strengen in lengte kan verstellen, en dan idd strengen met D-ringen aan het uiteinde. Maar daarvoor moet je ook de bevestiging van de strengen aan het borsttuig aanpassen.....

Lastig vraagstuk zeg!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 14:13

Idd heel lastig, hoe Nanda (napie) het zegt kan volgens mij niet of wel?!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:52

Nee, want nieuwe/andere strengen kun je van voren aan het borsttuig niet zomaar vastmaken..... dan zou je dus aan de voorkant wat moeten veranderen, maar dat lijkt me ook niet heel gemakkelijk kunnen.

Nanda, hier een foto van de bevestiging v/d strengen aan het borsttuig.
Afbeelding
Gaat om een combinatietuig. Borsttuig heeft aan weerszijden een 'flap' waar je de streng aan bevestigd, streng haal je door een gesp, en dan haal je die 'flap' er ook door heen, dan klikt het zich zelf een soort van vast, beetje zelfde idee als een veiligheidslichtoog.
Dan zitten ze aan de voorkant vast aan het borsttuig, en als je de strengen wil verlengen/verkorten, doe je dat middels de gesp uit de OP, dus aan de uiteindes v/d strengen, bij de zweng.

Lot, ben dus bang dat je er met simpel 'nieuwe strengen kopen' niet gaat komen.... :n
Ik zal ondertussen ook eens denken hoe je het dan zou kunnen oplossen. Want ik kan me voorstellen dat die strenggespen voor Buck nogal zwaar zijn. En kleiner/lichter uitgevoerd heb je ze volgens mij niet :n

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 18:08

Haha roosje. Meer foto's mogen altijd!

Ja idd de gespen heb ik nu mee naar huis genomen word puzzelen.
Welke kleur tuig heb jij, deze kleur ken ik niet. Eurotech of leer?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:12

Ai, vervelend systeem zeg. Dat maakt het verhaal wel anders inderdaad

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:20

:o dat doen we wel ff via pb :P

Is het leathertech van Ideal (ook van Mel...) in de kleur oilpullup, schijnt een nieuwe kleur te zijn die pas net wordt geproduceerd oid.... donker choco/notenbruin met cognac onderlegd :j
Maar volgens mij is oillpullup het materiaal (speciaal soort leer), en niet zozeer de kleur. Op de site van Ideal geven ze de volgende mogelijke kleurcombi's aan: zwart, zwart/london, australisch notenbruin en chestnut. Chestnut is volgens mij die cognac die jij hebt/had van Mel, maar dit is notenbruin met cognac onderlegd. Kan die kleur verder ook nergens vinden, maar 't past beter op roos dan helemaal cognackleur.

Maar voor 't idee qua kleur:
hier komt de kleur meer tot z'n recht:
https://lh4.googleusercontent.com/--79r ... CI4180.JPG

hier lijkt 't wat donkerder dan in werkelijkheid
https://lh6.googleusercontent.com/-CVDh ... CI4357.JPG

Napie schreef:
Ai, vervelend systeem zeg. Dat maakt het verhaal wel anders inderdaad

Vind ik niet hoor, vind het juist een heel fijn/mooi systeem. En heel praktisch. Als je nou onderweg je strengen wil (laten) verstellen, doe je dat heel gemakkelijk met die gesp, bij de zweng. Dan hoef je niet te prutsen bij de borst, want dát is gewoon heel zwaar en vervelend werken.

En dan heb je ook geen lelijke, irritante losse 'flappen' meer bij het borsttuig. Mijn strengen waren altijd een stuk langer dan dat ik nodig had, maar ze korter laten snijden vond ik zonde, want met sleeen/beleren ('hangen' aan strengen) heb ik ze liever wat langer. Dan heb je van die lelijke flappen, die had ik dan met touwtjes vastgeknupt bij de voorkant v/d borst, maar ook dat is niet ideaal.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:24

Ik neem aan dat er gaatjes in de bevestiging zitten in de streng? Dus waar je de gesp aan vast zet? Is het geen mogelijkheid om iets van een karabijnhaakje oid, of zo'n harpje door de gaten heen te halen? Dus een D-ring er op schuiven en op maat zetten, de gaten laten overlappen en daar dan iets doorheen halen?

Moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat je het snapt :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:27

jou post brengt me op een zelfde soort idee maar dan net wat anders, pluttersput. ga ik na 't eten zo eens uitproberen (handig, want ik heb dus precies 't zelfde systeem, alleen heb ik dat probleem niet, mijn poown is een stuk groter) :o

Edit: of nee, niet anders, ik snap precies wat je bedoeld, zat ik ook al aan te denken. En dan een veiligheidssplit pen er door heen! :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:29

Ik heb hetzelfde tuig in bestelling liggen, dus vind dat wel interessant! Helemaal omdat ik op den duur ook een HCA wil kopen. Alhoewel mijn pony's een 15 centimeter groter zijn.

Maar goed, ik hoop dat ik jullie op de goede weg gebracht heb :D

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 18:49

Doe is voor met foto Joyce ik snap namelijk niet ?
heb wel aan karabijn haak gedacht maar nog niet uitgestippelt hoe ik dat moet bevestigen aan de streng en waar ik het over geblevenen van de strengen dan moet laten.

Ow mooi kleur voor Roos ja. Mijn tuig is niet via Mel aangekocht de eigenaar van Lizzy was me voor tuig komt echter wel bij Mel vandaan maar het boeit me niet waar het tuig vandaan komt, heb t altijd al mooi gevonden en zei had gelukkig een kar waar ze de kleur van het tuig niet mooi bij vond en het gelijk alweer verkocht. Echter wilde ze m de volgende dag wel graag weer terug kopen als ik t weg zou doen haha maar ik doe m niet weg. Vind t fijner tuig de leren versie dan de eurotech!! :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 19:15

Plutterput, door jou heldere ingeving echt de ideale manier gevonden! We gaan hem met boutjes en schroefjes vast doen zodat het goed en veilig vast zit en dan met een triangel of D ring sluiting aan een veiligheidsgesp. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:24

Ja, ik geloof dat je precies gedaan hebt wat ik in gedachte had!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:50

LS_fotos schreef:
Doe is voor met foto Joyce ik snap namelijk niet ?
heb wel aan karabijn haak gedacht maar nog niet uitgestippelt hoe ik dat moet bevestigen aan de streng en waar ik het over geblevenen van de strengen dan moet laten.

Ow mooi kleur voor Roos ja. Mijn tuig is niet via Mel aangekocht de eigenaar van Lizzy was me voor tuig komt echter wel bij Mel vandaan maar het boeit me niet waar het tuig vandaan komt, heb t altijd al mooi gevonden en zei had gelukkig een kar waar ze de kleur van het tuig niet mooi bij vond en het gelijk alweer verkocht. Echter wilde ze m de volgende dag wel graag weer terug kopen als ik t weg zou doen haha maar ik doe m niet weg. Vind t fijner tuig de leren versie dan de eurotech!! :)

Als je nou mijn naam eens even niet meer noemt zou fijn zijn. ;) We weten beide dondersgoed hoe dit gegaan is en ga deze zielige discussie niet eens meer aan.

Zie dat je een oplossing hebt, maar om je op een andere manier, wat wel meer kost te helpen; ander borsttuigje laten maken waar je bijv zilco strengen door kan doen, zo heeft een bekende van ons het laten samenstellen door demenner met ideal. Zo heb je wel het ideal, maar wel het fijne van andere soort strengen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 22:03

Dat is ook een optie, daar ga ik van de week even voor naar wat hier evt de kosten van zijn.

Denk wat je denken wilt. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 00:27

:oo sorry, het was niet mijn bedoeling een discussie op te wekken of het vuur aan te wakkeren. :n Overigens gebied de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ík degene was die jou naam (als 1e) gebruikte, Mel.

Ik had de foto's na 't eten al gemaakt maar ben toen helaas nog druk op de wei en op stal bezig geweest in dit noodweer. Maar hier alsnog de foto's, al heb je volgens mij in de tussentijd al wel een goed beeld van wat Pluttersput & ik zo ongeveer in gedachten hadden. Denk dat dat de meest praktische oplossing is. Persoonlijk zou ik niet zomaar 'ff' een nieuw borsttuig gaan kopen, puur om zoiets als dit, maar dat is uiteraard je eigen overweging die je moet maken ;)

Afbeelding

Afbeelding

Heb nu even zo'n oogje gepakt, zelfde idee als een D-ring, alleen kan deze ook worden losgeschroeft dus kan ook gebruikt worden voor stopstrengen waar je die vierkante gesp uit zaagt, en dan kun je deze er tussen zetten.

Heb om het 'vast te zetten' even voor het idee een lange spijker gepakt, maar daar zou je idd een constructie met moeren/bouten voor moeten bedenken, of anders een zelfde systeem als de bevestiging van paniekhaken; dus een ijzeren/RVS 'stangetje/pinnetje', met aan het éne uiteinde een verdikte kop, en aan het andere uiteinde een gaatje waardoor je vervolgens een ringetje doet, zodat hij niet onverhoopt losschiet. En dan tie-wrips er tussen om de dubbelgevouwen strengen netjes vast te snoeren en te zorgen dat je D-ring/oogje op z'n plek blijft zitten en niet gaat schuiven.

Ik denk dat een dergelijke constructie, mits goed vastgezet, een hele mooie, goedkope én veilige oplossing is voor je probleem en dat een geheel nieuw borsttuig dan ook niet nodig is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 02:52

Maakt niet uit Joyce :)
Ga er verder ook niet op door hier, t'is denk duidelijk zo.

Hierboven is idd de beste oplossing ervoor ook qua geld denk ik zo. Alleen even een mooie lengte en dikte bout om het goed vast te zetten, maar das kwestie van streng even meenemen naar bijv Gamma oid.
Die 'D ring'/marathonoog die jij op de foto hebt heb ik ook aan Bambi's tuig voor bij de HCA. :j Werkt qua zwaarte ook fijn dus dat is een aanrader.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:17

JoyCiej007 schreef:
:oo sorry, het was niet mijn bedoeling een discussie op te wekken of het vuur aan te wakkeren. :n Overigens gebied de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ík degene was die jou naam (als 1e) gebruikte, Mel.

Ik had de foto's na 't eten al gemaakt maar ben toen helaas nog druk op de wei en op stal bezig geweest in dit noodweer. Maar hier alsnog de foto's, al heb je volgens mij in de tussentijd al wel een goed beeld van wat Pluttersput & ik zo ongeveer in gedachten hadden. Denk dat dat de meest praktische oplossing is. Persoonlijk zou ik niet zomaar 'ff' een nieuw borsttuig gaan kopen, puur om zoiets als dit, maar dat is uiteraard je eigen overweging die je moet maken ;)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb nu even zo'n oogje gepakt, zelfde idee als een D-ring, alleen kan deze ook worden losgeschroeft dus kan ook gebruikt worden voor stopstrengen waar je die vierkante gesp uit zaagt, en dan kun je deze er tussen zetten.

Heb om het 'vast te zetten' even voor het idee een lange spijker gepakt, maar daar zou je idd een constructie met moeren/bouten voor moeten bedenken, of anders een zelfde systeem als de bevestiging van paniekhaken; dus een ijzeren/RVS 'stangetje/pinnetje', met aan het éne uiteinde een verdikte kop, en aan het andere uiteinde een gaatje waardoor je vervolgens een ringetje doet, zodat hij niet onverhoopt losschiet. En dan tie-wrips er tussen om de dubbelgevouwen strengen netjes vast te snoeren en te zorgen dat je D-ring/oogje op z'n plek blijft zitten en niet gaat schuiven.

Ik denk dat een dergelijke constructie, mits goed vastgezet, een hele mooie, goedkope én veilige oplossing is voor je probleem en dat een geheel nieuw borsttuig dan ook niet nodig is.

Super dankjewel! Extra duidelijk nu. :)

Een helemaal nieuw borsttuig komt er zwz niet geen geld voor over. :o

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:57

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 22:43

Bedankt voor de tip Maisie maar ik ben voor een D ringetje gegaan. :)
Zal morgen foto's maken, had ze er vandaag nog niet op.