[AR] graag duidelijke foto van lussenleidsel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

graag duidelijke foto van lussenleidsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:38

Wie kan mij een paar duidelijke foto's van een lussenleidsel sturen? Ik wil graag zien hoe dit precies eruit ziet.

Alvast bedankt voor de moeite.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:18

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:34

Dank je. Ik zoek eigenlijk dus een close-up. Zodat ik goed kan zien hoe de lussen vastgemaakt zijn.

Keet

Re: graag duidelijke foto van lussenleidsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:37

Afbeelding
Bij veel zit het zo, zover ik kan zien.

[AP] De lussenteugel
Hier staan ook nog wat foto's in van een gebruiker.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:43

Dank je. Dit ziet er wel heel anders uit als dat ik op een afstand bij het mennen heb gezien. Dat leken meer echt lussen achter elkaar.

edit: na het zien van de fotos denk ik toch dat het bij het mennen anders is. Ik kan met deze lussen nooit snel verkorten in de marathon.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:46

Als je ook google lussenleidsel / lussenteugel / jachtteugel intoets dan vind je allerlei afbeeldingen met verschillende leidsels. Alleen niet erg closeup.

Denk dat er verschillende versies zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:49

had ik al gedaan, maar kom geen leidsels tegen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:58

Afbeelding
DEze vond ik in een ander topic

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:04

Heb ik gezien, maar ik kan hier niet goed zien hoe de lussen vast zitten. Ik weet het, ik ben lastig :o

Het lijkt zo haast of ze 2 leidsels met tussenlussen aan elkaar gezet hebben, maar dat zal toch niet, want dat wordt veel te zwaar om vast te houden.

In een ander topic had ik ook al wat links gekregen, maar die deden het niet meer

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:08

Jij wilt vaste lussen op je lijnen?

Je zou kunnen kijken of je dan een lus met een gesp eraan aan je leidsel kan vastmaken, dan kan je hem verstellen in de maat die je het fijnste vind. Je moet dan wel wat gaatjes in je leidsels prikken.

Echter denk ik niet dat dit op wedstrijd toegestaan is.

Waarom leg je geen lussen, net als bij 4span?

Wat wil je er eigenlijk mee gaan rijden?

Op het plaatje met de draver is alleen het stuk dat je met je handen gebruikt dubbel, de rest is enkel.
Dit is echter een draver, die hoeft niet over te pakken om scherp de bocht om te gaan ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:16

Vraag even aan Rhine_ of ze een foto wil maken. Zij heeft zo'n leidsel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:21

palousa_boy schreef:
Jij wilt vaste lussen op je lijnen?

Je zou kunnen kijken of je dan een lus met een gesp eraan aan je leidsel kan vastmaken, dan kan je hem verstellen in de maat die je het fijnste vind. Je moet dan wel wat gaatjes in je leidsels prikken.

Echter denk ik niet dat dit op wedstrijd toegestaan is.

Waarom leg je geen lussen, net als bij 4span?

Wat wil je er eigenlijk mee gaan rijden?

Op het plaatje met de draver is alleen het stuk dat je met je handen gebruikt dubbel, de rest is enkel.
Dit is echter een draver, die hoeft niet over te pakken om scherp de bocht om te gaan ;)

Ik wil meerdere lussen op mijn leidsels, aangezien ik naast dressuur en vaardigheid ook marathon rijdt en ik daar korter vast wil/moet houden. Ik weet niet hoe een 4span lussen maakt, denk met klemmetjes, maar genaaid (omdat het om meer lussen gaat) lijkt me fijner (en lichter)

Op wedstrijden is de lussenleidsel in de marathon toegestaan, als ik het goed heb begrepen. Echter, ben ik al bezig met dispensatie aanvragen, dus dat komt wel goed. Heb ook al wel adressen die het voor me kunnen maken, maar ik wil graag zien waar ik het over heb. Heb het alleen op een afstand gezien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:38

De klemmen bij 4span zijn vooral om de leidsels op maat te houden.
Het lussen leggen zal ik proberen uit te leggen ;)

Bij een bocht naar rechts, pak je met je linker hand je rechter (voor) leidsel, breng dan je linker hand achter je rechter hand en leg hierbij de lijn dubbel in je rechterhand, zo ontstaat dan de lus.

Deze lus kan je dan eventueel vergroten voor een scherpere bocht, of rustig laten vieren bij een minder scherpe bocht, of het uitrijden van een bocht.
Het voordeel is dan dat als je de lus weer helemaal los laat, je leidsels weer op de maat zijn waar je begon.

Echter denk ik dat dit voor enkelspan iets omslachtig zal zijn, maar je kan het proberen.

Wel zal kan ik je dan adviseren om voor dressuur/vaardigheid andere leidsels te gebruiken, en de leidsels met lussen alleen voor de marathon. Dit ziet er wat vriendelijker uit en lijkt mij prettiger werken, omdat je tijdens je proeven niet zo heel heftig hoeft te verkorten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:40

Maar Geloof dat Tine10 veel last/pijn aan haar handen heeft. Dan lijkt lussen leggen niet de oplossing voor haar probleem. = meer leidsels = minder grip

Denk dat ze juist lussen wilt hebben om meer grip te hebben of minder last te hebben van haar handen

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:49

@ tine zoals je bij de draver op de foto ziet heeft ingmar ze ook 2 leidsels met daarin meerdere lussen. Maar dan van anti slip leidsel. Zei heeft opgemeten op welke maat ze de leidsels vast heeft met dressuur, vaardigheid en marathon en ze dus echt op maat laten maken.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:10

Ik had deze van trotplaza, dan heb je 1 lus..
Zilco heeft ze ook, je zou natuurlijk 2 of 3 lussen achter elkaar op je leidsel kunnen plaatsen, je schuift ze over de leidsels heen en zitten goed stevig vast, zo kun je zelf de beste afstand bepalen.
Het hielp me enorm.
deze kwamen van trotplaza, maar iedere zadel/tuigenmaker dan deze lussen voor je maken
Afbeelding

Een duidelijke foto van als ik ze in gebruik had..heb ik niet..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:33

lanouska schreef:
@ tine zoals je bij de draver op de foto ziet heeft ingmar ze ook 2 leidsels met daarin meerdere lussen. Maar dan van anti slip leidsel. Zei heeft opgemeten op welke maat ze de leidsels vast heeft met dressuur, vaardigheid en marathon en ze dus echt op maat laten maken.

Zo wil ik het inderdaad ook. Had al een foto gevraagd aan Ingmar, maar nog niet gehad, vandaar mijn vraag hier even. Zij heeft het van antislipleidsel begrijp ik?

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:54

Zij heeft met anti slip. Ze is nu op wedstrijd in uden ze zal dus nog geen antwoord geven.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:07

Wij hebben ze wel zelf gemaakt voor de drafbaan, dan is het gewoon een kwestie van goed vasthouden.
Lijkt mij ontzettend moeilijk om daar hogere dressuur mee te rijden, de teugelhulpen worden dan wel een beetje erg grof/hard. Onze pony's zouden het in elk geval niet accepteren, zouden erg beledigd zijn denk ik.
Niet voor niks worden ze gebruikt op de drafbaan, daar maakt het ze niet zoveel uit, ze hebben daar soms ook zeer vreemde bitten, waar wij niet eens aan zouden denken, als het maar hard gaat en niet in galop vliegt.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:08

Ingmar heeft ook twee sets leidsels, 1 voor het dubbelspan pony's en 1 voor het enkelspan paard, let wel zij heeft hiet vrijstelling voor, anders is het niet toegestaan zoals zij de lussen heeft, ze heeft de lussen echt op maat laten maken met veel uitproberen, je moet ook een goede tuigenmaker hebben om het in orde te maken en goed meten bij verschillende posities

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:56

Voor de marathon heb je geen vrijstelling nodig, voor dressuur en vh wel. Daar ben ik dus ook mee bezig.