Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
HTM schreef:Eerst longeren, en laten luisteren naar de stemhulpen.
Dan longeren met dubbele longe.
Dan er achter gaan lopen, sturen en halthouden aanleren.
Gaat dat goed er een sleep achter doen.
Gaat dat goed de kar er achter doen.
Eerst naast de kar lopen, en als dat allemaal goed gaat er een keer op.
Doe dit niet alleen, maar zorg dat je altijd iemand bij je hebt die je kan helpen.
Napie schreef:Grappig dat iedereen hier adviseerd naast de kar te gaan lopen. Dat is iets wat je juist niet moet doen. Als de basis goed is dan moet je gewoon op de kar zitten. Het meest verstandige advies is uiteraard dat jij zorgt dat de basis goed is en een ervaren persoon je helpt bij het inspannen voor de wagen. Ik neem aan dat je aan iemand die nog nooit paard heeft gereden ook niet adviseerd om op een groen paard te gaan zitten.
HTM schreef:Napie schreef:Grappig dat iedereen hier adviseerd naast de kar te gaan lopen. Dat is iets wat je juist niet moet doen. Als de basis goed is dan moet je gewoon op de kar zitten. Het meest verstandige advies is uiteraard dat jij zorgt dat de basis goed is en een ervaren persoon je helpt bij het inspannen voor de wagen. Ik neem aan dat je aan iemand die nog nooit paard heeft gereden ook niet adviseerd om op een groen paard te gaan zitten.
De eerste keer loop ik zeker wel naast de kar.
Als het goed gaat ga ik er op zitten.
Liever dat die er van tussen gaat als ik er naast loop, dan als ik er op zit.
En ja, ik heb dan ook altijd nog iemand bij het paard zijn hoofd lopen met een longeerlijn, dus de kans dat er iets gebeurd is vaak klein, zeker omdat ik ook zorg dat de basis goed is.
Maar loop er liever naast, want ik weet helaas uit ervaring dat je als je verkeerd onder de kar terecht komt een paar weken niet lopen kan. (en dat was met een ervaren paard)
Cowgirl schreef:En daar ga je al verkeerd.
Zodra paard voor de kar kan ga je er ook gelijk opzitten en houd je helper het paard vast.
Vanaf de kar heb je veel meer te zeggen dan wanneer je ernaast loopt, helemaal als paard er even van tussen wilt. Jij stuurt en je helper(s) blijft nog even naast het paard lopen.
Zitten gaan dus. En als je bang bent om onder de wagen te komen moet je misschien maar niet gaan mennen.
calippolove schreef:Okee bedankt!
Dus:
Eerst met lange lijnen de commandos onder de knie proberen te krijgen,
Als lange lijnen goed gaat dan voor de kar en er eerst een paar stappen naast stappen en kijken of dat goed gaat, als dat goed gaat op de kar gaan zitten met iemand naast de pony die m vast houd.
En als dat ook goed gaat, kan diegene achterop ofzo..
20Femke02 schreef:calippolove schreef:Okee bedankt!
Dus:
Als lange lijnen goed gaat dan voor de kar en er eerst een paar stappen naast stappen en kijken of dat goed gaat, als dat goed gaat op de kar gaan zitten met iemand naast de pony die m vast houd.
Na de lange lijnen en commando's leren moet je iets er achter doen
Niet meteen een kar
Je kan bijvoorbeeld een autoband doen!!!!
chantaleddie schreef:Okee bedankt!
Dus: