Hoihoi, ik wil graag beginnen met mennen met mijn mini shetlandertje, maar ik weet niet hoe ik kan beginnen. Zij is nu net 3 jaar, en heeft wel eens voor een sleetje gelopen maar niet voor een kar . Hoe kan ik Het best beginnen? Ik denk dat ze nu 85cm is en heel erg braaf. Heeft iemand ervaring met beleren voor de kar? Ik hoor graag tips hoe ik moet beginnen met beleren voor de kar.
Korte info over de pony
Ze is niet ingereden, niet met bit maar als je er rustig opzit laat ze dat allemaal toe
Zelf met een ervaren paard gaan lessen en dan samen met een instructeur aan het werk gaan met je eigen pony. Leren sturen onder begeleiding van een ervaren instructeur, dan leren slepen onder begeleiding, en dan inspannen onder begeleiding en lekker door blijven lessen.
Als ze nu net 3 is heeft ze al te vroeg voor de slee gelopen. En dat zonder voorbereiding is echt onverantwoord en gevaarlijk.
Zoals hier boven al is gezegd, niks zonder goede begeleiding! Verdiep je eens in verschillende instructeurs, lessen en methodes. En daarnaast, heb je het geld om een wagen, sulky of een ander karretje te kopen ? Aangezien je 11 jaar bent moeten je ouders dit misschien betalen, zijn hun bereid om dit te doen ? Ook lessen en mentuig kost geld!
Yvon2034
Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-14 20:34
Bedankt voor de tips, ik ga hier wel wat mee doen.
PS: het klopt wel dat ze eigenlijk te jong was, gelukkig heeft ze er geen klachten aan over gehouden.
Meer tips zijn welkom
tine10
Geplaatst: 21-04-14 09:55
Als ze net 3 jaar is, zou ik nog niet beginnen met mennen. Wat je wel kan doen is wandelen langs de weg, zodat ze gewend raakt aan verkeer. Langzaam aan laten wennen aan hoofdstel met bitje en zo toewerken aan wandelen achter je pony met lange leidsels. De rest nog een jaartje mee wachten. Als je zelf vast ervaring wilt opdoen met mennen, dit gaan doen met een ervaren pony met een ervaren menner/instructeur.