[AR] Afgroeten tijdens vaardigheidswedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Afgroeten tijdens vaardigheidswedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 08:11

Zaterdag heb ik mijn eerste outdoor wedstrijd, tot nu toe alleen maar indoors gehad. Omdat ik niet weet hoe hij outdoor reageert en of hij niet te afgeleid/ slingerig is (is ook een jonge hengst en begin van het dekseizoen) vroeg ik me af of afgroeten tijdens de vaardigheid mogelijk is en of je daar dan geen verliespunt voor krijgt?
Bij meer als 4 ballen eraf heb je verlies, dus na 4 ballen eraf zou je dan kunnen afgroeten als je geen verlies wil riskeren, maar het klinkt me zo makkelijk in de oren om zo een verliespunt te voorkomen daarom twijfel ik erover of dit echt wel zo werkt, ik kan er zo gauw niks over vinden als ik de zoekmachine gebruik.
Tot nu toe bijna alle wedstrijden foutloos of maar 1 balletje dus hij kan het prima, maar je weet nooit he, zal je net zien haha, dus ik wil wel zeker weten wat dan mijn mogelijkheden zijn :).

Keet

Re: Afgroeten tijdens vaardigheidswedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:39

Kan er zo even niets over vinden in het reglement. Alleen over de barrage.
Zou je vraag eens naar het KNHS sturen of even bellen :)

wittequint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:18

ik heb 1 keer af gegroet tijdens een indoor. niet vanwege de afgereden ballen maar omdat ze het parcours hadden versierd met glimmende sinterklaaspakjes naast de poortjes. bij poortje 4 stonden ze precies naast het
poortje en kreeg pony er echt niet naartoe/doorheen. geen verliespunten gekregen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 19:24

Ik heb reactie gehad van het knhs:

Het vrijwillig beëindigen van het parcours levert geen verliespunten op.

Dus dat is nu echt duidelijk :-)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:21

Mooi, is dat ook duidelijk voor iedereen mocht het een keer voorkomen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:23

Waarom niet doorrijden en dat verliespunt op de koop toenemen, dier doet zo wel ervaring op. Ik weet niet of het mogelijk is maar dan start je HC.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:47

Bigone, als je de OP goed leest, zie je dat de TS genoeg ervaring heeft om geen HC te hoeven rijden. Het gaat haar om de casus zelf: "wat gebeurt er als.... "

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:22

Oke, maar ik krijg een beetje de indruk dat wanneer ze start dat liever alleen doet als ze geen verliespunt rijd terwijl je ook voor de ervaring Hc kunt starten als je niet weet hoe je paard reageert maar dan kun je dus ook geen Wp rijden.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:56

Ik rij ook genoeg onderlinge wedstrijden op mijn menclub zelf voor de ervaring, daar heeft hij vorig jaar trouwens wel een paar keer aan meegedaan en dat was ook outdoor nu ik erover denk ja :D
Dit wordt de eerste officiele outdoor wedstrijd van hem, maar met paroursen zelf heeft hij genoeg ervaring, ik hoef geen hobbyklasse te starten om te kijken of hij het kan en waarschijnlijk is er ook niks aan de hand morgen, ik wil gewoon mijn mogelijkheden weten, en inderdaad rij ik op offiiele wedstrijden liever geen verlies :P, altijd winst hoef nou ook weer niet perse, maar verlies zou gewoon zonde zijn, ik zie het probleem niet om af te groeten voordat het zover is, dat wordt bij springwedstrijden ook heel regelmatig gedaan.

wittequint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:23

waarom wel doorrijden? er zijn gewoon situaties waar je geen grip op hebt. je pony/paard kan soms heel anders reageren dan je gewend bent en dan is het fijn dat je tijdens je proef zowel dressuur als vaardigheid de mogelijkheid hebt om te stoppen zonder dat je hiervoor wordt afgestraft. of de pony nu ervaren is of niet het
is gewoon fijn om van te voren te weten waar je aan toe bent en op zo'n moment een beslissing te kunnen nemen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:28

Ik heb 1x afgegroet tijdens een wedstrijd omdat mijn streng losschoot. Staat ook heel duidelijk op film. Na een minuut ofzo zegt die man helaas dit is uitsluiting en ik denk alleen maar huh? Heb toch afgegroet? Volgens mij kan je net als onder het zadel op ieder moment in je dressuur of vaardigheid vrijwillig afgroeten zonder verlies te pakken ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:07

Manda schreef:
Ik rij ook genoeg onderlinge wedstrijden op mijn menclub zelf voor de ervaring, daar heeft hij vorig jaar trouwens wel een paar keer aan meegedaan en dat was ook outdoor nu ik erover denk ja :D
Dit wordt de eerste officiele outdoor wedstrijd van hem, maar met paroursen zelf heeft hij genoeg ervaring, ik hoef geen hobbyklasse te starten om te kijken of hij het kan en waarschijnlijk is er ook niks aan de hand morgen, ik wil gewoon mijn mogelijkheden weten, en inderdaad rij ik op offiiele wedstrijden liever geen verlies :P, altijd winst hoef nou ook weer niet perse, maar verlies zou gewoon zonde zijn, ik zie het probleem niet om af te groeten voordat het zover is, dat wordt bij springwedstrijden ook heel regelmatig gedaan.

Dan is het duidelijk waarom je de vraag stelt, in je Op leek het alsof je niet het risico wilt lopen op een verliespunt maar wel voor de wp wil gaan. Succes.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 23:13

Natuurlijk wil ik ook een verliespunt voorkomen als dat kan, die mogelijk is er dus waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken als ik ooit in die situatie kom? Omdat je dan verdiend wat het op dat moment waard is? Nou sorry nee zo ga ik niet denken en mezelf dan dat verliespunt laten krijgen terwijl afgroeten gewoon volgens de regels mag, ik denk dan eerder toch maar beter oefenen of dit was even pech volgende keer beter :D

Ik heb de wedstrijd gehad, en ondanks dat hij inderdaad even wat dwarser was als dat ik van hem gewend ben toch 2 winstpunten gescoord :-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:46

Manda schreef:
Natuurlijk wil ik ook een verliespunt voorkomen als dat kan, die mogelijk is er dus waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken als ik ooit in die situatie kom? Omdat je dan verdiend wat het op dat moment waard is? Nou sorry nee zo ga ik niet denken en mezelf dan dat verliespunt laten krijgen terwijl afgroeten gewoon volgens de regels mag, ik denk dan eerder toch maar beter oefenen of dit was even pech volgende keer beter :D

Ik heb de wedstrijd gehad, en ondanks dat hij inderdaad even wat dwarser was als dat ik van hem gewend ben toch 2 winstpunten gescoord :-)

Gefeliciteerd, maar het was geen aanval op je. Verdienen wat je waard bent heb ik niet gezegd, alleen dat , mocht je het paard zonder risico willen starten dat je dan beter door kunt rijden voor de ervaring en het verliespunt nemen of HC starten. Maar je hebt er twee bij, goed gedaan.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:53

Maar even heel simpel gedacht dan zou je dus nooit een verliespunt hoeven te rijden als je op tijd afgroet ?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 10:59

Dat begrijp ik Bigone! Maar ik neem aan dat je ook begrijpt dat als verlies te voorkomen is dat ik daar ook gebruik van ga maken :-)

Letsdunit, als je qua hoeveelheid afgereden ballen optijd afgroet kan je dus inderdaad daarop geen verliespunt rijden, dat klonk mij dus ook wat makkelijk in de oren vandaar dat ik erover twijfelde maar dat kan dus echt! Verliespunt kan je natuurlijk ook halen als je veel te langszaam bent, een verkeerd parcours rijd en uitgebeld wordt of om andere reden gediskwalificeerd wordt, dus meer kansen op verlies waar je niet voor kan afgroeten :D