[AR] Lamoenhoogte.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Lamoenhoogte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 21:44

Beste Bokkers,

Ik ben zoekende naar een sulky en kwam een sulky tegen met een lamoenhoogte van 65 cm. Ik weet dat de sulky cavaletti een lamoenhoogte van 59 cm heeft, maar ik weet niet of die 6 cm een enorm verschil maakt.

Er komt een Shetlander voor die geschat tussen de 80 en 90 cm is. Morgenochtend gaan we hem meten! :)

Dus de vraag is: kan een Shetlander voor een sulky met een lamoenhoogte van 65 cm?

Alvast bedankt.

JoyCiej007

Re: Lamoenhoogte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:25

lamoenhoogte maakt op zich niet zo héel gek veel uit, zolang dat natuurlijk maar niet hoger is dan de stokmaat van het paard ;)

waar ik wel even goed naar zou kijken is de hoogte van de zweng. Die wil je eigenlijk het liefst wat lager hebben. Meet de borsthoogte van je pony, ter hoogte waarvan het borsttuig zou komen. De zwenghoogte moet lager zijn. De strengen moeten vanaf de zweng omhoog lopen naar het borsttuig toe, zodat de pony 'opwaarts' trekt. Soms zie je wel eens zwengen die te hoog zitten, dan lopen de strengen vanaf de zweng naar beneden richting de borst. Dat is onprettig trekken voor de pony.

Ten slotte zou ik ook goed kijken naar het soort 'sulky'. Is het een sulky (1zitter) of een 2wieler (met bankje)? denk er om dat een echte draverssulky geen zweng heeft, en dat je daar een speciaal tuig voor moet hebben, waarbij pony dus met z'n schoftje gaat trekken ipv. z'n borst. Ik zou ook op de degelijkheid en conditie van het wagentje letten; let er op dat je geen miskoop doet. Er worden helaas soms de raarste dingen aangeboden, hopen schroothout op wieltjes, die van ellendigheid nog net niet uit elkaar vallen ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:35

JoyCiej007 schreef:
lamoenhoogte maakt op zich niet zo héel gek veel uit, zolang dat natuurlijk maar niet hoger is dan de stokmaat van het paard ;)

waar ik wel even goed naar zou kijken is de hoogte van de zweng. Die wil je eigenlijk het liefst wat lager hebben. Meet de borsthoogte van je pony, ter hoogte waarvan het borsttuig zou komen. De zwenghoogte moet lager zijn. De strengen moeten vanaf de zweng omhoog lopen naar het borsttuig toe, zodat de pony 'opwaarts' trekt. Soms zie je wel eens zwengen die te hoog zitten, dan lopen de strengen vanaf de zweng naar beneden richting de borst. Dat is onprettig trekken voor de pony.

Ten slotte zou ik ook goed kijken naar het soort 'sulky'. Is het een sulky (1zitter) of een 2wieler (met bankje)? denk er om dat een echte draverssulky geen zweng heeft, en dat je daar een speciaal tuig voor moet hebben, waarbij pony dus met z'n schoftje gaat trekken ipv. z'n borst. Ik zou ook op de degelijkheid en conditie van het wagentje letten; let er op dat je geen miskoop doet. Er worden helaas soms de raarste dingen aangeboden, hopen schroothout op wieltjes, die van ellendigheid nog net niet uit elkaar vallen ;)

Bedankt voor de uitgebreide post!
We gaan zeker eerst kijken voor we hem overnemen zodat het geen duurkoop wordt.

We nemen een tweedehands sulky (twee-zitter) om te kijken of pony en ik het over een tijd nog leuk vinden. Zoja, dan komt er een sulky cavaletti. :)

Ik zal de zwenghoogte even laten opmeten en de borsthoogte bij de pony opmeten morgen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Lamoenhoogte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:18