[AR] Is mijn koets te zwaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kyraties

Is mijn koets te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:38

Hoi allemaal!

Een tijdje geleden hebben we een hele mooie, nieuwe koets gekocht. We zijn een beetje aan het twijfelen of deze koets niet te zwaar voor hem is. Het gaat om een 4jarige shetlander van 1.13. De koets weegt rond de 180/190 KG. Het is wel het perfecte maatje voor hem, alleen twijfelen we een beetje over het gewicht.

Als hij te zwaar is, hebben jullie dan misschien een andere, goede optie voor een lichtere marathon wagen?
Alvast bedankt :)
Liefs,
Kyra

kyraties

Re: Is mijn koets te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:46

Ik denk dat Otje rond de 250 kg weegt.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:49

Heb je misschien een foto van waar de pony ervoor staat?
Dat is wat makkelijker oordelen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:49

Mijn marathonwagen weegt ongeveer zoiets en daar loopt een welsh A van 1.17 voor. Bij deze twijfel ik ook of die niet te zwaar is ga het vd zomer uittesten of het conditie probleem is of echt te zwaar door weer regelmatig ermee te rijden.
Toch moet ik er niet aan denken dat een shet voor zo een wagen loop.
Maar jou shet is wel flink aan de maat.
Heb je jou pony er al voor gehad?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:51

Dat hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe soepel hij loopt en op wat voor terrein je meestal rijdt. Maar ik denk dat je aan je pony toch ook wel een beetje kan merken of de wagen te zwaar is?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:52

Ja, hij staat er voor sinds augustus vorig jaar. Het ging eigenlijk wel goed, alleen toen heeft hij koliek gehad en zijn knietje een paar keer op slot gehad. Toen ben ik gaan twijfelen of de koets niet te zwaar voor hem is. We hebben liever een lichtere wagen waar we dan met meer personen op kunnen, dan een zwaardere wagen waar we maar met zn 2en op kunnen ;)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:52

Meestal rijden we gewoon op een verharde weg :)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:55

Dit was tijdens ons eerste proefje:
Afbeelding
Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:56

ik vind het nogal een maatje voor je pony hoor :o

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:58

Ja, daarom vraag ik t hier ook ;) De meeste zeggen dat het wel kan. Maar zelf twijfel ik toch heel erg!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:00

Ik vind t ook te groot :) misschien niet direct qua gewicht, maar wel voor het plaatje.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 19:02

Tot nu toe vindt iedereen dat het wel gewoon kan qua lengte, maar de meeste twijfelen meer over het gewicht.. In ieder geval bedankt voor jullie antwoord! Ik ga er zeker iets mee doen :) Hebben jullie misschien andere opties?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:22

Weet je zeker dat je wagen zoveel weegt?
Ziet er veel lichter uit namelijk.
Het is een ruime wagen, maar vind het er niet heel verkeerd uit zien.
Als je pony er met plezier voorloopt en werklustig is, zou ik me niet te druk om maken.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:42

Ik vind hem er ook wel groot en zwaar uitzien. Heb zelf ook een grote shet van 113cm en heb een clever marathonwagen van ong, 160/170kg. Vind het in enkelspan eigenlijk te zwaar behalve als ik gewoon mee over het asfalt of echte harde zandpaden rij. Heb nog een shet van 111.5cm en heb ze er meestal in tweespan voor lopen. En dan is het in het bos nog best zwaar met heuvels, blubber of lossere stukken zand. Je ziet ze dan echt behoorlijk trekken achter......
Ik zou jezelf gewoon afvragen wat je wilt met de wagen? Rij je meer alleen op het asvalt of wil je ook bosritjes, wedstrijden, in zand of gras rijden? Voor asfalt kan het prima, maar voor die andere dingen zou ik toch opzoek gaan naar een lichtere wagen als je enkelspan rijdt. Een sulky of concourswagen bijvoorbeeld. En ik vind zelf ook eigenlijk dat je er niet met meer dan 2 personen op moet zitten anders is het ook best zwaar als je niet op hele harde ondergrond rijdt. En bedenk vooral, het is nog een jong pony, het kan best wel, maar iets lichters is voor haar veel comfortabeler, zeker als ze al zwakke knieen heeft. Die van mij heeft ook een paar keer een been opslot gehad en training is dan juist heel goed om het sterker te maken, maar niet overbelasten of op voltes bv. want het blijft een zwakke plek.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 19:57

Bedankt voor jullie antwoorden! Dat klopt idd! We zijn opzoek naar een ander wagentje, maar wat voor een? Het liefst willen we een marathonwagen. Maar dan echt voor Shetlanders. Alleen is dat dan weer de vraag of het niet te klein in. Ik was al aan het kijken naar deze: http://www.tweedehands.nl/paardensport/ ... 88456.html Heeft iemand daar ervaring mee? Papa zegt dat dit namelijk niet zo degelijk is enzo... Maar hij is wel licht. Heeft iemand nog andere goede opties of oplossingen?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:27

Wagentje wat jij hebt gevonden is redelijk.
Zou eerder kijken voor een leuk marathon wagentje 2e hands en geduld hebben met zoeken :)
Heb zelf een sulky van bovenstaande link en ja het rijdt maar echt Chinese kwaliteit als je begrijpt wat ik bedoel :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:32

Heb je hem weleens nagewogen? Hij ziet er zwaarder uit.
Mijne van 1 meter en 107 trekken makkelijk 165 koets met twee volwassenen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:40

Ik vind het best zwaar.
Zeker als je er ook nog met zijn 2en op zit.

170kg wagen + 100 kilo aan 2 personen is 270 kg. En dan moet het wagentje ook nog door het zand getrokken worden.

Dat is maar 20 a 25 kg lichter dan wat mijn fjord trekt incl mij op de wagen.

Ik zou toch eens gaan kijken voor een lichter wagentje.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:48

Je kunt als richtlijn aan nemen:

Gemiddelde Shetland pony kan 2 á 3 keer zijn of haar eigen gewicht trekken. Mits de pony niet te dik is.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 21:52

SylviaIsabel schreef:
Je kunt als richtlijn aan nemen:

Gemiddelde Shetland pony kan 2 á 3 keer zijn of haar eigen gewicht trekken. Mits de pony niet te dik is.

Als ik dat doe, dan is de koets niet te zwaar:
2x otjes gewicht= 500KG
Koets+2mensen=270 KG

Denken jullie dat een marathonwagen maat Shet goed is? of is dat dan weer te klein?

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:56

Ik heb toevallig 2 jaar geleden dit wagentje gekocht. Halverwege het uitpakken en in elkaar zetten zijn we gestopt. T is nl echt een waardeloze kwaliteit. De wielen waren niet helemaal recht en de kogellagers liepen al gelijk stroef en niet lekker. En dat terwijl de onderdelen nieuw uit de doos kwamen.

Ik heb zelf een kleine pony (appeloosa, geen shet) van 1,05 en rijd met een marathonkarretje van 100 kilo (Lemerij). Is prima, maar moet niet veel zwaarder moeten zijn.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:57

ik bedoel t karretje van de advertentie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:08

Ik vind het wel een mooie maat. Hij loopt er iets te ver voor, maar het beeld is goed verder.

In de dressuur mag je enkelspan starten zonder groom op de koets. Gewoon je groom langs de kant. Scheelt weer 50kg in de dressuur

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:06

Ik zou als je echt een marathonwagen wil kijken naar eentje met goede vering en grote wielen, rijdt ook veel comfortabeler dan zo'n china ding en kies qua maat eentje die alleen is voor shetten en niet van shet t/m B pony....Let wel op dat als je er ook ooit vaardigheidswedstrijden mee wilt rijden je een minimale spoorbreedte moet hebben van 110cm en je pony ook gemeten moet zijn door een officiele knhs ponymeter! Maar zo te zien was jouw dressuurwedstrijd een onderlinge ofzo (omdat je groom achterop 'staat'?
Dit zou een mooi wagentje zijn voor jouw:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:45