[AR] Kar zonder zweng?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Kar zonder zweng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 17:17

Beste bokkers :)

Allereerst, ik heb mijn koetsiersbewijs, en ik ga echt geen gekke dingen doen.
(de mentaliteit van bokkers laat nog wel eens te wensen over := )

Ik heb bijna een jaar geleden mijn enkel gebroken. Hierdoor kan ik op het moment niet fanatiek onder het zadel rijden. Dus dacht ik, dan is nu de tijd om het mennen maar eens te gaan oppakken.

Mijn merrie kent het niet, heeft wel al gesleept paar jaar terug. Maar nog nooit echt voor een wagen gestaan.

Nu hebben mijn ouders een tweewieler staan. Dus ik heb die opgehaald, zodat ik rustig aan kan gaan mennen. Paard laten wennen aan in de bomen lopen ed.

Nu het probleem:
Aan deze kar, zit geen zweng? Ik kan dus niet mijn strengen bevestigen zodat ze met haar borsttuig trekt.
Nu is het met oefenen nog geen probleem, ik hang de bomen in de lichtogen, iemand loopt ernaast en zo kan mijn paard toch al wennen aan in de bomen lopen. Maar met echt mennen is dit natuurlijk niet de bedoeling.

Nu heb ik al wat gezocht op internet, het enige wat ik kan vinden is dat het een draverssulky zou betreffen die niet getrokken wordt vanuit de zweng? Maar de bevestigingspunten voor de strengen van dat tuig, zitten ook niet op de boom/lamoen.

Mijn ouders hebben deze kar gekocht van iemand die er schijnbaar ook mee door het bos galoppeerde, maar ik vraag me nu dus af of ik er uberhaupt wel mee kan gaan mennen??

Gaat mijn geniale idee om eindelijk weer fanatiek aan de gang te gaan weer... :roll:

Hoort er op deze kar wel een zweng?

Afbeelding
Paard staat hier dus niet vast in de wagen, puur oefenen tussen bomen.
(duidelijkere foto kan ik maken, wordt wel morgen)

Ook mijn broek kan dus nergens aan vast gezet worden, ik heb geen ogen oid waar deze aan bevestigd kan worden. Alleen 2 kleine ogen aan de voorkant van de bomen aan de onderzijde.

Keet

Re: Kar zonder zweng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:24

Waar zitten de bevestigingspunten voor de strengen dan wel?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:36

Een draverstuig heeft geen strengen, om die reden zit er geen zweng aan.
De enige oplossing is een draverstuig kopen, of een zweng aan de kar laten maken.

Afbeelding

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:42

Apart.
Ik wilde pasgeleden een sulky kopen, totdat me opeens opviel dat de zweng er niet aan zat. De mevrouw beweerde bij hoog en laag dat ze altijd zonder reed en die er niet op zat :+
Eh.. Dan hoef ik de kar niet. En opeens kon ze de zweng vinden, dus de kar alsnog meegenomen :')

Ik zou er zelf een zweng op zetten. Pasgeleden stonden er op marktplaats losse zwengen te koop, wellicht staan die er nog steeds op.

Edit; Links van losse zweng
http://link.marktplaats.nl/m779999807
http://link.marktplaats.nl/m768383204

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:09

Dan moet ik inderdaad maar eens gaan kijken of de zweng van de andere wagen hieronder te maken is. Mijn vader maar even lief aankijken, als hij graag meewil, zal deze kar toch echt gemaakt moeten worden. Want gelijk voor een 4wieler vind ik ook geen succes (daarbij moet deze 4wieler ook nog compleet opgebouwd worden, we hebben nu alleen een onderstel staan)

Wel een tegenvaller, want ik dacht nu lekker aan de gang te kunnen, gaat het nog niet. Nieuw tuig kopen zit er echt niet in, uiteindelijk ga ik meer met dit tuig doen omdat ze gewoon 4wieler gaat trekken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:14

Bij een gareeltuig zitten de strengen aan paddestoelen geloof ik, die zitten bij mijn weten niet op een bewegend onderdeel van de wagen en dus niet op een zweng.
Zou ook nog een optie zijn volgens mij.

Afbeelding

Je ziet ze links voor de wielen onder het voetbord/voorschot

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:16

Ik zou ook wel opties hebben om de strengen vast te zetten, maar dan bewegen ze niet mee met de bewegingen van het paard. Ik heb geleerd dat dat ook niet ideaal is? Omdat het dan kan gaan schuren ed?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:18

Volgens mij is je sulky aan de kleine kant, of je pony is te groot.
Ik denk dat je het beste kunt kijken voor wat anders. Zo te zien moet je behoorlijk wat gaan knutselen wil je veilig met deze sulky op pad kunnen.
Zeker met een paard dat nog niet geheel beleerd is zou ik geen risico's willen nemen.

Zoiets of iets vergelijkbaars. Hoef je niets aan te knutselen en heb je jarenlang plezier van.
http://www.horseshopinternational.nl/in ... paard.html

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:06

hoezo zou deze te klein zijn dan?
paard heeft genoeg ruimte achter, past mooi ertussen en de wagen hangt mooi in evenwicht zo?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:37

wendy1987 schreef:
paard heeft genoeg ruimte achter, past mooi ertussen en de wagen hangt mooi in evenwicht zo?

Ja maar kun jij er nog wel overheen kijken? :P

Als dat zo is zou ik er gewoon een zweng op maken. Anders is het verre van ideaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:39

wendy1987 schreef:

Omdat je amper over je pony heen kan kijken als je er achter zit.
En omdat de bomen voor het mooie een gaatje of 2 hoger kunnen, maar dan hangt de kar te ver achterover.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 09:26

Aah... :)* Goed punt :') Omdat ik er zelf nog niet achter heb gezeten, heb ik dat nog niet gezien. Maar de kar is toch alleen om het gevoel te krijgen, ze gaat hierna voor de 4wieler. Vind het wel raar, want het is een grote boom, wat moet daar dan tussen wil je er wel overheen kunnen kijken.. :')

Maar iig bedankt voor het meedenken :))

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:42

Met die dravertrainingssulkys heb je heel vaak dat er een paard op je afkomt en de pikeur en geen idee heeft wat er voor hem gebeurt. Ik heb ze hier regelmatig in het bos te trainen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:55

Vind het een zwaar ding.. In ieder geval zwaarder dan een draverssulky :D
Heb er ook 1 voor mijn pony's incl een draversborsttuig. Maar als ik ging boscrossen ging het gewone borsttuig en zweng eraan..
Er zit ook geen dingetje aan om een zweng eraan te maken?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:31

Ik heb op mijn sulky een zg 'doorlopende streng' Een sterk touw (zeilwinkel) dat loopt van boeg naar boeg door lussen en katrollen, zo kan er niks schuren bij de boeg. Tijdens het lopen zie je het touw heen-en- weer bewegen.
Zie touw onder bomen.
Afbeelding

Zie rechts onderin.
Afbeelding

Werkt fantastisch als je goed oplet dat de knoop vast zit.