[AR] pony negeert de comando's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marlon2292

pony negeert de comando's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:36

Hoi Bokkers

Met regelmaat maak ik met mijn pony lekkere buitenritten in het bos. Dit is voor hem nooit een probleem geweest hij liep altijd met gemak met de wagen. Maar sinds 3 weken begint hij ineens commando's te negeren en doet ook niks uit op hulpen van de zweep. Ik heb de dierenarts en de gebitsverzorger al op bezoek gehad om te kijken of er niks mis mee was. De tanden zijn iets bij gevijlt, maar dat mocht het probleem niet zijn. Ik heb vandaag geprobeerd of dit de oorzaak was, maar helaas naar een half uurtje trainen in het land ging hij het weer vertonen.
Vandaag ben ik door gegaan totdat hij weer in draf ging maar dat ging moeizaam. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit kan oplossen, zodat wij weer kunnen genieten van de lekkere buitenritten.

Alvast bedankt

KingYasFenn

Re: pony negeert de comando's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:38

ik denk dat online tips je niet verder gaan helpen.
ga eens te samen met een goede instructeur opzoek naar hoe je pony handelt.
misschien is het niet fysiek, maar gewoon tussen de oren, van zowel je paard of jij :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:40

Een pony negeert geen commando's. Een pony kan alleen niks met onduidelijke signalen. Met andere woorden: je bent niet duidelijk genoeg. Heb je les? Kijk er samen met je instructeur naar.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:43

Wat Jetta zegt dacht ik ook al. Heb je wel duidelijke commando's voor hem? 'Hoooooooooo' en 'Voorrrrrrrwaarrrrrts' is het voor mij en mijn paard. Heel duidelijk. Als ik zit te praten en ik zeg tegen mijn groom: "ooooooh' dat lijkt op Hoooo dan stopt ze al.
En ook; als IK twijfel waar ik heen wil, hoe kan mijn paard weten wat ze moet doen?
Spreek bij jezelf af wat je wilt en handel daarna met bijbehorende commando's.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:27

Eens met Jetta en Sandrina, met als aanvulling: het kan ook zijn dat je bepaalde commando's onbewust teveel gebruikt. Dus ook op momenten dat het niet echt nodig is. Je pony kan daar "lui" van worden en als gevolg daarvan niet meer reageren. Ga terug naar het longeren en oefen steevast op de basiscommando's. Blijf daarbij bewust dat je niet te vaak met je zweep blijft drijven en ook niet met je stem teveel blijft aansporen. Net zolang blijven oefenen tot je pony alleen harder gaat als jij het vraagt en alleen langzamer gaat als jij dat vraagt. Ook "ho" is "ho" op het moment dat jij dat wil. Uiteraard bedoel ik met "net zolang blijven oefenen" niet dat je dit in één dag doet, maar dat je de komende tijd hiermee oefent. Ook niet dagelijks longeren, want dan wordt het saai. Je kunt deze commando's namelijk ook inzetten aan de hand. Na het longeren deze commando's oefenen aan de lange lijnen en regelmatig figuren maken. Zodra je pony (en jij vooral) dit weer onder de knie heeft, dan kun je hem weer inspannen en met kleine stukjes gaan mennen. ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:37

Ligt het probleem alleen bij voorwaarts gaan of ook bij halthouden of bij langzamer gaan? Want als het eerste een probleem is kun je er bijna van uit gaan dat hij pijn heeft en niet harder kan/wilt lopen..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:43

Dat is inderdaad ook een goede vraag, ZusJacobs! Wij hebben op het werk een keer een paard gehad dat wat meer moeite had met voorwaarts gaan. Het was altijd een werklustig type, maar het was opvallend dat hij ineens niet meer zo voorwaarts was. We hebben dit meteen bij de baas gemeld en die heeft de VA laten komen. Ik weet niet meer precies wat er was (lang geleden), maar na een paar weken rust hebben we hem weer ingezet en liep hij weer als vanouds. ;)

marlon2292

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:16

Het was inderdaad alleen in het voorwaarts gaan dat hij dat deed. We hebben hem 2 weken op rust gehad. In deze tijd ook de DA laten komen voor de 2de keer. Hij dacht dat het nog een nawerking was van afgelopen zomer. Hij heeft toen op een ponykamp heimwee gehad en is hier slecht van weer gekomen (leen je je pony een keer uit op goed vertrouwen :( -O- ). Het was verder gelukkig niks ernstigs. Hij loopt nu weer kleine stukjes voor de wagen en reageert weer goed op de commando's

Famke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:49

ik denk dat je heel rustig aan moet oefenen, en met een persoon erbij die er heel erg veel van weet