[AR] mennen met een gebroken bitje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

mennen met een gebroken bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:14

hoihoi, ik ben benieuwd of je met een gebroken bitje kan mennen, en of er dan ook bokkers zijn die mennen met n gebroken bitje, en waarom de keuze van een gebroken bitje? :D

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:43

Ben ook al paar dagen aan het inlezen. Heb een bokkebitje te koop staan op mp, die kreeg ik bij mijn tuig. Is te klein voor mijn shet. Ik ben nog met lange lijnen bezig, nu nog met gebroken trensje. Maar aan inlezen of ik dit bit straks houd bij mennen of er dan iets anders moet inhangen. Ik dacht dat met gebroken bitje afstand mond/ hand was groot was en bit gehemelte kan raken?

petitparis

Re: mennen met een gebroken bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:02

ik heb geen ervaring met mennen. Maar ik zou denken dat een gebroken bit minder geschikt is door de grote afstand tussen hand en bit en bijgevolg een relatief gewicht vd teugels waardoor je snel inwerking hebt zonder als menner iets te doen.
Dus bij 2-wielertypes kan makkelijker dan bij 4-wielkoetsen.

en dan iets wat ik laatst hoorde. indien bit met stangwerking, is een langere schaar niet noodzakelijk strenger, je hebt wel een grotere hefboom, maar moet ook ook een groter "hulp" geven

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:05

Ik mende met mijn Fjord wel altijd met een gebroken bitje, daar deed hij het gewoon fijner op, zijn kop was veel rustiger.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:47

Met een van de pony's mende ik ook met een dubbelgebroken bitje.
Hij loopt daar stukken fijner op dan een liverpool. Zijn aanleuning werd een stuk rustiger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:27

petitparis schreef:
ik heb geen ervaring met mennen. <knip>
Dus bij 2-wielertypes kan makkelijker dan bij 4-wielkoetsen.

Dat zie ik - je denkt toch niet dat je boven de achteras zit in een vierwieler? De afstand paardenmond/bok is zowel bij 2 als bij 4-wielers hetzelfde. Soort kar maakt dus niets uit.

Je kunt op zich ook met een trens mennen. Ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken, maakt geen fluit uit, net wat je paard het prettigst vindt.
Wat nogal eens gebruikt wordt als trens bij het mennen is de 4-rings trens. Heb je toch ook nét nog iets meer te vertellen, want, de reden dat de meeste mensen toch voor een stang kiezen is vrij simpel: je hebt alleen dat bit maar als communicatie en rem. Even je paard omtrekken (one rein stop) als je er een kar achter hebt kan ook al niet. Dus is het wel fijn om íets meer in de mond te hebben hangen, (waar je helemaal niet veel gebruik van maakt, normaliter), voor als er iets gebeurt en je wél even krachtig moet doorkomen.

Ik rijd mijn paarden op een superzacht bitje onder het zadel maar heb er voor de kar toch echt een bokkebitje inhangen. Liverpool is voor hun wel weer te veel van het goede, dat heb ik ook gemerkt. Dus soms moet je wel een beetje uitproberen. Net als onder het zadel trouwens.

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:35

Ik men met een gebroken bitje omdat het gewoon kan haha ik zou ook een stang kunnen gebruiken maar die is natuurlijk scherper en als dat toch niet nodig is (pony is braaf) waarom zou ik dan een stang gebruiken als het ook veel fijner kan met een gebroken bitje.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:41

Die van mij rijd ik met een ongebroken watertrens. Met een gebroken watertrens was het rijden niet prettig, hij werd hier heel gevoelig van en kon nauwelijks contact maken zonder dat hij reageerde. De ongebroken trens ligt veel rustiger in zijn mond.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:47

Onze pony men ik met een dubbelgebroken trensje. Ik kon geen passende liverpool vinden. Zijn mond is erg klein en hij heeft een erg dikke tong. Hier loopt hij heel fijn op. Mijn paard rij ik wel gewoon op de liverpool. (en onder het zadel ook gewoon op dubbelgebroken trensje).

Het is gewoon uitproberen wat voor jullie het beste werkt.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:35

Ik men gewoon met een gebroken trensje, hiermee is ze ook beleerd en ingereden dus ze kent niet beter maar reageert wel gewoon goed :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:37

Ik men mijn minishet op een trens, en heb ook een tandem pony's op trenzen gereden.
De pony's zijn veel rustiger in de mond. Menbitten zijn namelijk veel scherper.
Had ook 1 pony die er van tussen ging voor de kar op een stang, dus die kon niet anders dan op een trens gereden worden.
Als het op een trens kan, gewoon op een trens doen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:39

ik men ook mijn minishet op een enkel gebroken bitje.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:04

mijn 2span minshetlanders lopen ook op trensjes. Mijn ene pony heeft een gebroken bustrens.
De andere pony is heel gevoelig in haar mond in heeft een ongebroken, soepel rubberen bitje in.
Heb een Liverpool liggen voor mijn ene pony maar vind deze te zwaar en te scherp voor hele kleine mondjes.
Hoe lichter het bitje hoe beter natuurlijk, in het mate van het mogelijke natuurlijk.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:59

Mijn welsh cob loopt op een dubbel gebroken liverpool bit dus deze heeft gewoon scharen en een kinketting. Hier loopt ze super fijn op en op een gewone liverpool stang niet
onder het zadel rij ik haar met een dubbel gebroken trens met een plat tussen stukje

AmyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:11

Ik denk dat dat wel kan hoor :)
Ik heb een paard die vroeger in de koets liep met een stang, toen ging iedereen moord en brand schreeuwen als ik had besloten om hem te rijden met een dubbelgebroken bit.
Helemaal geen probleem mee gehad, hij neemt dit bit zelfs beter aan dan die stang..
Dus volgens mij moet het in de kar ook wel kunnen :)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:22

Waarom zou het niet kunnen?!
Ik mende m'n A'tje ook altijd met een gebroken trensje, puur omdat hij bang werd van de stang.
Destijds was ik eigenwijs en heb ik het gewoon gedaan, instructeur van toen moest er wel even aan wennen maar die schijnt het nu aan vele anderen ook te adviseren.
Gewoon uitproberen waar je pony het beste op loopt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:31

Met een trens, gebroken, dubbelgebroken of recht kan prima gemend worden, hangt helemaal af van wat het paard prettig vindt.
Als een paard een stang niet accepteert, is het eerder onveilig met een stang te rijden dan met een trensje.
Daarbij: de meeste paarden die met stang gereden worden, krijgen die op het bovenste gaatje gegespt, dan heb je net zo min een hefboomwerking als met een trens en zou je dus in principe net goed met een trens kunnen rijden.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:58

Ik men met een enkelgebroken trensje.
Hiermee was meneer al onder het zadel bekend, en zo doende dus ook mee gegaan naar het mennen. Hij is op de minste hulpen dus een zwaarder bit is in onze situatie afdoende. Hiermee is hij namelijk onrustiger in de aanleuning.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:02

Ik men met mijn shetter ook met een dubbel gebroken bitje, 4 wielige wagen en het gaat prima!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:14

Ja! Hier ook een gebroken bit menner ;-)
Mijn vorige pony heeft altijd met een dubbel gebroken kneveltrensje gelopen. Heb, op aanraden van mijn instructeur, wel eens met een liverpool of bokkenbit gereden maar daar werd ze juist wat 'panisch' van. Haar veulen heb ik zodoende ook met hetzelfde dubbelgebroken bitje gereden, maar deze loopt beter op een enkelgebroken. Liverpool heb ik nog niet geprobeerd. Vind ik eigenlijk ook niet nodig ;-) En daar komt nog eens bij dat ik deze die ik nu heb veel te dik vind, dus mocht ik besluiten om dat eens te proberen moet ik eerst op jacht naar een dunner mondstuk.
(Overigens, merk ik met mn sulky of 4wielige wagen echt geen verschil)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:19

Ik men mijn shet op een enkelgebroken bustrens. Toen ik begon met mennen had ik haar op een menbit (http://www.ruitersportsissi.nl/internet ... 8-70-0.jpg) lopen, ik heb haar altijd gereden en ze liep altijd super op het trensje en op het menbit was ze toch niet helemaal fijn. Heb het toen eens geprobeerd met het trensje en dat ging super, dus meteen helemaal overgestapt.
Men overigens ook zonder oogkleppen.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:28

Even een vraagje....
In de topic staat gebroken bitje, bedoel je dan trens/bustrens?
Lijkt nu of de reacties alleen denken liverpool = stang, gebroken = trensje.

Er zijn namelijk ook enkel of dubbel gebroken liverpools in hele kleine maten met hele kleine bitringen en korte scharen. Rij ik zelf mee want vind het wel een veilig idee dat je met kinketting en iets hefboom mocht er iets gebeuren toch iets meer te zeggen hebt....Heb wel 10soorten bitten geprobeerd waar hij het lekkers op liep is voor elke pony anders....

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:36

Wij doen het altijd met stang, dat vind ik toch iets fijner.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:37

Ik heb altijd gemend met een gebroken bitje en dat vond ik zelf altijd erg prettig gaan :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 04:03

let op over die hefboom:

de RATIO tussen bovenboom en onderboom van de schaar is hetgene dat de hefboom bepaald NIET de absolute lengte. dus als het stuk boven het mondstuk net zo veel groter wordt (in %) als eronder, dan blijft de hefboom gelijk.

als een bit echter langer is moet je de onderkant wel verder verplaatsen voordat de kinketting aankomt (bij dezelfde hoek heeft het uiteinde een langere weg afgelegd)
Dat effect, an sich, is zachter, het paard krijgt waarschuwing en de menner/ruiter moet een grotere beweging maken om (versterkt) door te komen.

Dat is waar boven aan gerefereed werd.

maar een lang bit is dus niet per definitie scherper (kan wel, maar hoeft echt niet)