petitparis schreef:ik heb geen ervaring met mennen. <knip>
Dus bij 2-wielertypes kan makkelijker dan bij 4-wielkoetsen.
Dat zie ik - je denkt toch niet dat je boven de achteras zit in een vierwieler? De afstand paardenmond/bok is zowel bij 2 als bij 4-wielers hetzelfde. Soort kar maakt dus niets uit.
Je kunt op zich ook met een trens mennen. Ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken, maakt geen fluit uit, net wat je paard het prettigst vindt.
Wat nogal eens gebruikt wordt als trens bij het mennen is de 4-rings trens. Heb je toch ook nét nog iets meer te vertellen, want, de reden dat de meeste mensen toch voor een stang kiezen is vrij simpel: je hebt alleen dat bit maar als communicatie en rem. Even je paard omtrekken (one rein stop) als je er een kar achter hebt kan ook al niet. Dus is het wel fijn om íets meer in de mond te hebben hangen, (waar je helemaal niet veel gebruik van maakt, normaliter), voor als er iets gebeurt en je wél even krachtig moet doorkomen.
Ik rijd mijn paarden op een superzacht bitje onder het zadel maar heb er voor de kar toch echt een bokkebitje inhangen. Liverpool is voor hun wel weer te veel van het goede, dat heb ik ook gemerkt. Dus soms moet je wel een beetje uitproberen. Net als onder het zadel trouwens.