[AR] Dressuurproef zonder voorlezer/groom met spiekbrief?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Dressuurproef zonder voorlezer/groom met spiekbrief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 10:09

Ik ga binnenkort voor het eerst eens alleen naar een wedstrijd. Ik ga dan met een enkelspan pony twee B proefjes rijden. Ik dacht er eerst aan daar een voorlezer te zoeken, maar voor de zekerheid leer ik de proeven ook uit mijn hoofd (hoop dat dat lukt :Y)). Maar ik vraag me twee dingen af:
Mag je eigenlijk wel zonder voorlezer starten bij het mennen? (is groom verplicht?)
Mag je een spiekbrief op je kar voor je plakken? (de jury ziet hem dan zeker)

lanouska

Re: Dressuurproef zonder voorlezer/groom met spiekbrief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:56

Ik leer de B proeven zeer makkelijk uit het hoofd. zonder voorlezer/groom mag alleen bij enkelspan.. alleen zit je er wel mee dat iemand je misschien moet aanmelden bij de jury.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:15

Ja, je mag enkelspan zonder groom dressuur starten.

Ik ben benieuwd hoe je een spiekbriefje met de hele dressuurproef voor je ziet op de bok. Dat moeten wel hele grote letters zijn, wil je dat kunnen lezen tijdens de proef in draf en dan nog weten waar je bent op het blaadje.
Daar zou ik me maar niet aan wagen. Ik denk dat je gewoon de proef uit je hoofd moet leren. Dat gaat het gemakkelijkste door hem een paar keer uit het hoofd te tekenen op papier, zodat je de lijnen goed leert kennen.

Je kan ook aan de deelnemer voor of na je vragen of ze ook bij jou willen lezen. Meestal zijn mensen daar wel toe bereid om hun groom uit te lenen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:36

Ik ken mensen die zo'n spiekbriefje op de kar hebben, de jury's maken daar geen punt van.
De een maakt hem helemaal in code met pijltjes voor de richtingen die je op moet, de ander weet waar de moeilijke punten zijn waar hij/zij vaak fout gaat en zet die op het spiekbriefje.
Ik zou het bij het trainen wel even uit gaan proberen of de manier zoals jij het erop hebt gezet ook werkt, of je het goed kunt zien en of je het halverweg ook zo er weer uit kunt pikken.
Hou er wel rekening mee dat je wat meer spanning (tenminste de meeste mensen) hebt op een wedstrijd, dan ben je eerder de draad kwijt.
Ik ken de proeven uit het hoofd, ook handig als je de voorlezer niet kunt horen/verstaan, maar zou mij op een wedstrijd heel onzeker voelen zonder voorlezer, want ik weet dat ik dan soms zo met met de pony en de oefeningen bezig ben, dat ik zo een stukje vergeet, of niet meer weet waar ik ben.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:05

Ik ken de proeven altijd uit mijn hoofd, maar heb er toch graag een lezer bij. Een keer zonder lezer gereden en ik wist ineens neit meer wat ik moest doen. Dacht: rustig blijven, even terug denken. Nou, toen kon ik ook niet meer bedenken wat ik net had gedaan. |o

Gewoon mensen op het terrein vragen. Mensen zijn altijd bereid om je te helpen, heb zelf ook meerdere keren anderen zo geholpen. Dat komt echt wel goed.

In ieder geval alvast heel veel plezier en succes bij je wedstrijd.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:33

Bedankt voor de reacties!

Ik dacht gewoon de proef uitprinten en voor me op de kar hangen, ik kan dat wel zo gauw lezen volgens mij en sinds ik aan mijn ogen gelaserd ben kan ik heeeel klein ook goed lezen :D

Het idee dat ik nog een voorlezer moet zoeken geeft wat zenuwen, ik heb liever alles van te voren geregeld. Dus voor de zekerheid leer ik het ook uit mijn hoofd ja.

Ik vind een M proef makkelijker onthouden dan een B proef trouwens, die weet ik na twee keer al uit mijn hoofd terweil die b proeven die weet ik al niet meer haha, er zijn ook 4 b proeven,.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:38

Mijn man dacht dat ie dat ook kon, proef uit het hoofd leren en op ons schoolbordje aan de binnenkant van het voorschot geschreven. Wij hebben namelijk die kant van het voorschot met schoolbordenverf geverfd, is heel handig bij de vaardigheid, voor de barrage :).Het ging hier thuis perfect, maar op de wedstrijd was het span wat drukker, veld wat hobbelig (het regende ook nog, maar daar heb je binnen geen last van) en hij wist niet meer waar hij was in de proef, was het helemaal kwijt. Zoek dat zo snel maar even weer op in de tekst, valt enorm tegen was zijn ervaring.
Ik heb dus iemand gezien met pijltjes om de richtingen aan te geven in proef, zodat hij niet per ongeluk links ipv rechts zou gaan, dus gewoon als geheugensteuntje.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 16:22

Ik heb de wedstrijd gehad, maar niet zonder voorlezer en geen spiekbrief :D, ik durf het toch niet aan alleen op pad te gaan ivm zenuwen naar zoeken voorlezer en kon niet meer oefenen of een spiekbrief wel zou werken. Dus gelukkig toch oppas kunnen regelen voor mijn kindjes en mijn vriend weer gezellig mee, mijn topvoorlezer <3 :)
En gelijk mijn laatste B proefjes gereden, want we hadden 201 en 197 punten en een 1ste en 2de plaats *\o/*een mooie afsluiter van de b, nu kan ik de L proefjes in mijn hoofd proberen te krijgen haha