Ik heb een Shetlander (Lucky), en ik zou hem graag zsm voor de kar willen beleren. Ik heb al mentuig en een kar. Maar nu moet hij nog beleerd worden.
Dus nu ik had ik 2 vraagjes over het mennen, ik ben de enige in de familie die iets heeft met paarden, dus zij kunnen niet helpen. En ik wil graag samen met nog iemand hem van begin tot eind beleren. Maar ik zit een beetje te twijfelen wat beter is. Gewoon goed doorpakken, dus er echt heel intensief mee bezig zijn zodat hij snel voor de kar staat. (hier kunnen we dus voor kiezen, maar dan moet hij wel voor 2 weken gok ik zo even ergens anders staan en dan gaan we daar heel intensief mee bezig) Of er komt hier iemand zo'n 1 keer in de week om te helpen met het beleren, ik twijfel hier echt over.
En dan het tweede, hij is echt enorm druk. Als ik in het bos ben schiet hij er steeds voor niets gewoon vandoor, of hij geeft uit het niets een bok. (kan hem wel makkelijk houden) Maar met een gewoon halster is hij amper te houden, dus ik moet m sowieso een hoofdstel in doen. Het is ook een hele grote, en sterke Shetlander.. Dus kan dit heel gevaarlijk zijn ? Hij heeft sowieso veel te veel energie over, maar als je hem vergelijkt met de zomer, toen was ie soms echt een beetje suffig, dus hij is wel enorm veranderd. (Ik heb hem nu ook pas een jaar)
Ik zelf heb wel wat ervaring met mennen (gewoon de basis), maar ik heb niet jaren ervaring met mennen, dus daarom ga ik hier ook echt niet zomaar aan beginnen.