[AR] Voor de kar beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissVoorhees

Voor de kar beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 17:03

Hey everyone ^^

Ik heb een Shetlander (Lucky), en ik zou hem graag zsm voor de kar willen beleren. Ik heb al mentuig en een kar. Maar nu moet hij nog beleerd worden.

Dus nu ik had ik 2 vraagjes over het mennen, ik ben de enige in de familie die iets heeft met paarden, dus zij kunnen niet helpen. En ik wil graag samen met nog iemand hem van begin tot eind beleren. Maar ik zit een beetje te twijfelen wat beter is. Gewoon goed doorpakken, dus er echt heel intensief mee bezig zijn zodat hij snel voor de kar staat. (hier kunnen we dus voor kiezen, maar dan moet hij wel voor 2 weken gok ik zo even ergens anders staan en dan gaan we daar heel intensief mee bezig) Of er komt hier iemand zo'n 1 keer in de week om te helpen met het beleren, ik twijfel hier echt over.

En dan het tweede, hij is echt enorm druk. Als ik in het bos ben schiet hij er steeds voor niets gewoon vandoor, of hij geeft uit het niets een bok. (kan hem wel makkelijk houden) Maar met een gewoon halster is hij amper te houden, dus ik moet m sowieso een hoofdstel in doen. Het is ook een hele grote, en sterke Shetlander.. Dus kan dit heel gevaarlijk zijn ? Hij heeft sowieso veel te veel energie over, maar als je hem vergelijkt met de zomer, toen was ie soms echt een beetje suffig, dus hij is wel enorm veranderd. (Ik heb hem nu ook pas een jaar)

Ik zelf heb wel wat ervaring met mennen (gewoon de basis), maar ik heb niet jaren ervaring met mennen, dus daarom ga ik hier ook echt niet zomaar aan beginnen. :)

Ymor

Re: Voor de kar beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:34

Waar woon je? Ik zou sowieso begeleiding vragen of weg brengen om te laten beleren.. Maar voordat je dat doet zou ik hem nog een beetje strenger opvoeden. Ervandoor schieten is niet zo handig.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:49

Maar verwacht je dat je pony in twee weken beleerd kan worden? Dat zou ik uit je hoofd zetten, helemaal als je zelf alleen de basis onder de knie hebt. Ga op zoek naar iemand met ervaring en neem de tijd!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:51

Sterk of niet, er vandoor willen en weg schieten mag niet. Ik zou daar eerst aan werken voor je aan betuigen denk.

Ik heb hier soms ponys die ik in korte tijd beleer voor andere. Mijn eigen ponys doe ik door tijdgebrek soms meer dan een half jaar over (dan word er soms 2x in de week mee gewerkt en dan zomaar weer 3 weken niet). Bij mijn eigen ponys heb ik dan vaak veel minder oefen-momenten nodig voor ze braaf voor de wagen lopen. Dat is deels omdat ik met een goede basis begin en omdat ze tussendoor genoeg tijd krijgen om het te verwerken.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:25

Zou doorhakken, niet 1x in de week mee beginnen.
Is tie al wel onder het zadel? Dat kan goed schelen met bekeren.
Je kunt m alvast wel met longeren de commando's leren. Met lange lijnen erachter sturen.
Maar ik denk dat ik hem zou weg brengen dan er zelf aan beginnen als je nog niet eerder zelf hebt beleerd.
Ook al is het "maar" een Shetlander het is van groot belang dat het goed gaat.
Des te meer plezier heb je er voor altijd van.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:35

Vergeet even het mennen en ga eerst aan de slag met de basis. Als je nu je shet met een halster niet kan houden is het vragen om problemen wanneer je hem voor de kar gaat zetten. Elk paard, pony of shet is sterker dan dat wij zijn de vraag is hoe je dat aanpakt en oplost.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:37

Pony die niet echt 200% luistert moet je niet willen beleren. Eerst gehoorzaamheid, dan pas nieuwe dingen leren. Pony zal ook sneller in verzet gaan of bang worden als hij zich nu al misdraagt in de gewone omgang moet jouw.

Kijk eens naar de filmpjes van deze beleerder op youtube bv:
http://www.youtube.com/watch?v=8KH-NaxvRKM
http://www.youtube.com/watch?v=me8jG05rPnk

Gehoorzaamheid in de basisomgang en verzorging is prio 1.

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:43

Ik had ervaring met mennen maar heb mijn shet maar iemand gebracht met heel wat ervaring met paarden en mennen (zo'n 30 à 40 jaar ervaring) In 2,5 weken stond hij er voor en ben daarna zelf met hem aan de slag gegaan. Dit was in de lente en er werd elke dag, ik denk meerdere keren per dag korte tijdjes geoefend. Ik heb er nooit spijt van gehad, zo was ik er zeker van dat hij het goed aangeleerd kreeg en de basis onder de knie had. Ik zou je zeker zoiets aanraden!

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:44

Indd eerst basis werk met je pony, moet wel "opgevoed" zijn! ;)

MissVoorhees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:59

Bedankt voor de reacties^^
Hij is idd al onder het zadel beleerd. Maar hoe hij nu is, ik weet niet precies hoe ik dat moet oplossen.. Als je kijkt naar van de zomer, hij was super braaf en deed amper een stap verkeerd. Ik wandel vrijwel iedere dag met hem. maar hij blijft enorm druk, je kunt er bijna niets aan doen eigenlijk.. Een kleiner bijrijdertje om de energie er een beetje uit te krijgen zie ik eigenlijk ook niet zitten, want hij is totaal geen makkelijk paardje op dit moment.. Een beetje een moeilijke situatie dus..

En nee @rb_1990, enkel voor misschien de basis, maar dat is alleen als ik echt ga doorpakken. En die 2 weken kunnen echt wel meer worden als het moet :)

@isabellevv ja aan zoiets zat ik ook te denken. (: Alleen waar ik dan over twijfel is of het lukt ivm zijn gedrag..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:10

Of het lukt je moet het niet eens willen proberen. Ga eerst eens aan de slag met grondwerk en longeren om het op te lossen. Longeer je hem ook?

MissVoorhees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:18

Happie schreef:
Of het lukt je moet het niet eens willen proberen. Ga eerst eens aan de slag met grondwerk en longeren om het op te lossen. Longeer je hem ook?

In longeer hem af en toe in de bak maar dat is amper te doen nu gezien het helemaal blubberig is door de regen hier ;/ Maar in de bak doet hij het meestal prima, alleen gaat hij dan juist soms stil staan omdat hij geen zin heeft om te werken... Maar dat gaat verder wel prima. Zodra we in het bos zijn ontploft de bom :z Hij is echt enorm lastig op dit moment..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:19

Hoe los je dat op wat doe je er aan? Misschien kunnen we je tips geven?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:22

Als hin stil gaat staan met longeren zou ik echt eerst wat aan zijn opvoeding doen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:26