[AR] shet van 90cm voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Medie

shet van 90cm voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 00:40

Hallo allemaal,

Ik heb een erg leuke shet van 90cm. Ik ken haar al langer en sinds 2 dagen mag ik volledig voor haar zorgen. Voorheen heb ik al geoefend met het tuig en langs de weg, dit pikt ze super op. Helaas is ze erg ziek geweest en gaan we verlopig alleen maar tutten en aansterken.
Mijn vorige Shetlander was 1.04 cm en had ik voor een sulky lopen en trok met gemak 2 personen (2,5 jaar geleden). Nu is mijn vraag.. Wat kan een shetje van 90cm hebben? Wat is te doen voor haar, 1 of 2 personen? Waarschijnlijk wordt het tegen die tijd toch weer een sulky maar ben erg benieuwd hoe jullie er over denken.

Groetjes Medie

Amalarab

Re: shet van 90cm voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:28

Ik lees even mee

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:27

Een sulky met 2 personen over verharde weg moet te doen zijn, met goede opbouw van conditie natuurlijk. Maar ik zou geen mulle bospaden gaan :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:19

Hij op de verharde weg wel twee personen kunnen trekken, maar als de ondergrond toch een beetje mullig/ modderig wordt is 1 persoon toch wel de max.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:44

Dankjewel :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:48

begin met 1 persoon, kijk even hoe dat gaat en idd wat al gezegt is, op verharde wegen zou 2 personen moeten kunnen maar kijk vooral naar wat zij hierop laat zien

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:51

Ik zou inderdaad wat hier boven mij staat beginnen met 1 persoon. Goede conditie opbouwen en dan kun je 2personen proberen op de verharde weg. Goed kijken hoe ze hierop reageert..

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:06

Ik begin zo ie zo met 1 persoon, heb ik voornamelijk met mijn vorige pony ook gedaan. :) Dankjewel voor het advies.

Hoe zit het verder met de regels? Is het tegenwoordig niet verplicht om minimaal 1 'groom' mee te hebben op de kar?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:14

Of het verplicht is weet ik niet, maar verstandig is het wel. Als je pony ergens van schrikt, ergens vast komt te zitten oid is de 'groom' veel sneller bij de pony om hem vast te pakken dan de menner zelf. Of je pony 2mensen 'aankan' is een ander verhaal.. Proberen moet hier het antwoord op geven :)

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:18

Ja dat weet ik inderdaad :) Het is zo ie zo fijn als er iemand mee kan, maar dan moet het wel kunnen :) Ik laat mijn pony niet trekken wat hij niet kan. Vandaar mijn nieuwsgierigheid of het inderdaad verplicht is of niet..?

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:41

het kan vast wel, hangt ook een beetje van de conditie af enzo

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:57

Mijn ruin van 88 cm vind het juist geweldig om echt hard te werken hij heeft dan ook weinig moeite met 2 personen te trekken, ook op mulle paden. Al zijn we wel niet zo zwaar :p

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:07

Een groom is gewoon op de openbare weg niet verplicht, soms wel met wedstrijden of georganiseerde ritten/evenementen.

Máar, neemt niet weg dat het wel altijd heel veilig en verstandig is om een groom mee te nemen, die in kan grijpen op 'enge' momenten.

Is de pony al beleerd? Zo niet, dan zou ik dat zeker niet zelf gaan doen, en als je dan bezig gaat en daarna gaat rijden, dan áltijd, zéker de eerste paar maanden met een vrij groen/jong menpaard, áltijd een groom mee. In uiterste geval, als je de groom niet mee wil/niet mee kan op de wagen, dan maar op de fiets bijvoorbeeld. Maar dan is er altijd een helpende hand.

xTesske schreef:
Mijn ruin van 88 cm vind het juist geweldig om echt hard te werken hij heeft dan ook weinig moeite met 2 personen te trekken, ook op mulle paden.

Ik snap wel wat je bedoeld, maar iets 'leuk en geweldig vinden' wil natuurlijk niet zeggen dat het ook goed is voor de pony. Velen zijn zo gehard en hebben zo'n mooi karakter en 'will to please' dat ze zich makkelijk overlopen of kapot lopen. Dat hij het doet en er plezier in heeft wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is, en dat het hem lichamelijk niet ontzettend veel inspanning en kracht kost. ;)

Ik zeg niet dat het niet kan of niet goed is, maar zou daar ook wel aan denken. Vind 88 cm. in enkelspan met 2 personen door flink mul zand namelijk nogal wat ;)

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:13

Dankjewel voor alle adviezen. Mijn vorige pony was ook groen, heb ik samen met iemand die ee verstand van heeft beleerd. Weet wat ik doe en heb ervaring dus dat komt wel goed :) weet uit ervaring dat het ook fijner en veiliger als er iemand mee gaat maar als ze het niet houdt doe ik haar dat niet aan, dan maar ernaast op de fiets.

Het enige wat ik wilde weten is wat ze kan hebben, maar dat tast ik zelf tegen die tijd af :) weet nu wat jullie doen, dankjewel. En of het wettelijk verplicht is om een groom mee te hebben?

Thanks voor de reacties!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:15

De pony moet een goede conditie hebben. Ik denk dat de pony makkelijk een sulky kan trekken over een verharde weg. Het is niet zo verstandig om over hele mullige zandpaden te rijden. Maar dat wordt hierboven al gezegd ;)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:22

xTesske schreef:
Mijn ruin van 88 cm vind het juist geweldig om echt hard te werken hij heeft dan ook weinig moeite met 2 personen te trekken, ook op mulle paden.

Ik snap wel wat je bedoeld, maar iets 'leuk en geweldig vinden' wil natuurlijk niet zeggen dat het ook goed is voor de pony. Velen zijn zo gehard en hebben zo'n mooi karakter en 'will to please' dat ze zich makkelijk overlopen of kapot lopen. Dat hij het doet en er plezier in heeft wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is, en dat het hem lichamelijk niet ontzettend veel inspanning en kracht kost. ;)

Ik zeg niet dat het niet kan of niet goed is, maar zou daar ook wel aan denken. Vind 88 cm. in enkelspan met 2 personen door flink mul zand namelijk nogal wat ;)[/quote]

ja daar heb je een punt ik denk dat ik dat mulle zand zowiezo niet meer doe zeker niet met 2persone. Was eenmalig omdat ik dat weggetje eens wou proberen, had alleen niet verwacht dat het er zo modderig was. Op verharde wegen kan toch geen kwaad? Dat rolt toch lekker door

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:24

Nee, een groom is dus niet 'wettelijk verplicht'. er zijn maar weinig wettelijke verplichtingen. Ook vwb. leeftijd v/d menner bijvoorbeeld.

Wat wél wettelijk verplicht is, is dat men met een paard niet op fietspad of voetpad mag komen. Niet onder het zadel, niet voor de wagen, maar zelfs niet als je met je paard aan de hand loopt (want ook dán ben je bestuurder, namelijk van een trek- of lastdier).

Vaak wordt het echter wel gedoogd; het komt de verkeersveiligheid voor níemand natuurlijk ten goede op het moment dat jij met je kleine aanspanning op een 80 km/uur weg gaat rijden, terwijl er naast een prachtig afgeschermd fietspad met brede berm ligt. Dan gaat veiligheid voor en zou ik dus zeker voor fietspad/berm kiezen.

Wat pony kan hebben; dat 1, 2 en 3x 'eigen gewicht' zijn natuurlijk wel echte maximums. En je moet niet altijd op het maximum willen zitten, al helemaal niet als je vrij lange en/of zware ritten gaat maken. Daarbij is de conditie van je pony ook heel bepalend.
Dus wat jou pony straks precies 'kan hebben', dat is altijd een hele lastige vraag die vooraf heel moeilijk te beantwoorden is, of pony nou groot of klein is ;)

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:26

Dat is waar.. Wilde graag weten wat de rest doet en hoe jullie erover denken maar dat schat ik tegen die tijd in :) dankjewel!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:12

Gewoon iemand met de fiets mee laten gaan.
Heb je gelijk een fotograaf!
Training wordt al genoemd, gezondheid, aanleg, gedreven- en werkwilligheid spelen ook een rol.

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:29

in princiepe van ze op de harde weg 2 mensen duwen en ik zou iemand op de fiets mee laten gaan

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:34

Met mijn shetlander van 86 cm, rijden we vaak met 2 personen op de sulky. Dit red ze met gemak.
Overigens vindt ik het zelf fijner om alleen op de sulky te zitten heb je net iets meer de ruimte. In de bak zit ik altijd alleen op de kar.