Een groom is gewoon op de openbare weg niet verplicht, soms wel met wedstrijden of georganiseerde ritten/evenementen.
Máar, neemt niet weg dat het wel altijd heel veilig en verstandig is om een groom mee te nemen, die in kan grijpen op 'enge' momenten.
Is de pony al beleerd? Zo niet, dan zou ik dat zeker niet zelf gaan doen, en als je dan bezig gaat en daarna gaat rijden, dan áltijd, zéker de eerste paar maanden met een vrij groen/jong menpaard, áltijd een groom mee. In uiterste geval, als je de groom niet mee wil/niet mee kan op de wagen, dan maar op de fiets bijvoorbeeld. Maar dan is er altijd een helpende hand.
xTesske schreef:Mijn ruin van 88 cm vind het juist geweldig om echt hard te werken hij heeft dan ook weinig moeite met 2 personen te trekken, ook op mulle paden.
Ik snap wel wat je bedoeld, maar iets 'leuk en geweldig vinden' wil natuurlijk niet zeggen dat het ook goed is voor de pony. Velen zijn zo gehard en hebben zo'n mooi karakter en 'will to please' dat ze zich makkelijk overlopen of kapot lopen. Dat hij het doet en er plezier in heeft wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is, en dat het hem lichamelijk niet ontzettend veel inspanning en kracht kost. 
Ik zeg niet dat het niet kan of niet goed is, maar zou daar ook wel aan denken. Vind 88 cm. in enkelspan met 2 personen door flink mul zand namelijk nogal wat