[AR] Als een ontspannen ritje eindigt in een drama..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Als een ontspannen ritje eindigt in een drama..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:21

Moet even van me afschrijven.. gister lekker even een rondje maken met mn tweespan samen met mn groom en nog iemand op een pony leek een heel leuk idee, maar liep niet goed af :(
Op een rustig weggetje kwam een vrachtwagenchauffeur met een veelste hoge snelheid achter ons rijden. Het is dat mn groom me erop attent maakte want zelf hoorde ik hem nog niet. Ik ging al een beetje meer op het midden van de weg rijden zodat hij wat af zou remmen maar dat deed hij niet en mn pony's schrokken van het geluid van de vrachtwagen (we reden ook nog langs een kas dus het geluid werd versterkt) ik probeerde mn span terug te nemen maar het maakte niets uit, ze gingen vol aan de kletter. Het stomme was dat de vrachtwagen ons had ingehaald en ze gingen er nu juist in volle galop achteraan :+ Pas een paar 100 meter verder hebben we ze tot stilstand gekregen tegen een hek, nadat een muur en een vangrail niet waren gelukt. Ik ben onwijs geschrokken hiervan en ondanks dat we gelukkig niks mankeren allemaal heb je er toch een trauma bij. Ik ben wel onwijs blij dat zowel mn groom als ik rustig konden blijven en bleven nadenken.

rapunzelx

Re: Als een ontspannen ritje eindigt in een drama..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:25

Jeetje, wat vervelend! Ik vind het wel onwijs asociaal van die vrachtwagenchauffeur. Heb je wel een sein met je hand gegeven of hij langzamer wilde rijden?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:30

Vrachtwagenchauffeurs zijn echt de meest asociale weggebruikers, op de wielrenners na dan.
Gelukkig mogen er geen vrachtwagens komen in de buurt waar ik nu sta met mijn paarden, maar waar ik vroeger stond was ook een weg die ik een stukje moest volgen om vervolgens op een wandelpad uit te komen, en net die weg stond erom bekend dat er steeds als een idioot gereden werd. Ik ben er al zo vaak vrachtwagenchauffeurs tegengekomen die nog niet eens vaart minderen, zelfs niet na een signaal. Verschikkelijk asociaal, ik kan er echt woest van worden.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:45

Wat een geluk dat jullie niets mankeren. Helaas heb ik een soortgelijke ervaring gehad met mijn tweespan. Wij eindigde in een sloot, en de bestuurde scheurde al bellend door. Als er geen tractor en andere hulp was.... en het liep uiteindelijk goed af. Maar ik durf tot op heden niet meer op dat soort wegetjes te rijden.... Inderdaad zoals je beschrijft een traumatiche gebeurtenis...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:56

Snollygoster schreef:
Vrachtwagenchauffeurs zijn echt de meest asociale weggebruikers, op de wielrenners na dan.
Gelukkig mogen er geen vrachtwagens komen in de buurt waar ik nu sta met mijn paarden, maar waar ik vroeger stond was ook een weg die ik een stukje moest volgen om vervolgens op een wandelpad uit te komen, en net die weg stond erom bekend dat er steeds als een idioot gereden werd. Ik ben er al zo vaak vrachtwagenchauffeurs tegengekomen die nog niet eens vaart minderen, zelfs niet na een signaal. Verschikkelijk asociaal, ik kan er echt woest van worden.

Ben ik niet met je eens, sommige vrachtwagen chauffeurs zijn horken, sommige wielrenners, sommige gewone fietsers, sommige brommerrijders en sommige ruiters en menners.
Je kan niet hele beroepsgroep over 1 kan scheren!
(en geloof me ik vloek wel eens wat af, aangezien ik op een sluiproute voor een A weg rijdt, ook vaak in de spits. En voel me dan wel eens soort overlevings kunstenaar)

Hier hadden we 2 bedrijven.
Bedrijf 1, ging langzaam rijden of zelfs stilstaan, keurig netjes.
Bedrijf 2, reed je bijna van de sokken.
Echter die rijstijl betrof niet allen het passeren van paarden, maar ook die van andere weggebruikers.
Na paar gesprekken met het personeel, gaat ook bedrijf 2 stuk beter om met zijn rijdend materieel.
(al is bedrijf 1 nog steeds een topper!)

TS, gelukkig zijn jullie er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Wel flink schrikken zo.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:01

Jeetje gelukkig is het goed afgelopen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:03

Sjolvir schreef:
Snollygoster schreef:

Ben ik niet met je eens, sommige vrachtwagen chauffeurs zijn horken, sommige wielrenners, sommige gewone fietsers, sommige brommerrijders en sommige ruiters en menners.
Je kan niet hele beroepsgroep over 1 kan scheren!
(en geloof me ik vloek wel eens wat af, aangezien ik op een sluiproute voor een A weg rijdt, ook vaak in de spits. En voel me dan wel eens soort overlevings kunstenaar)

Hier hadden we 2 bedrijven.
Bedrijf 1, ging langzaam rijden of zelfs stilstaan, keurig netjes.
Bedrijf 2, reed je bijna van de sokken.
Echter die rijstijl betrof niet allen het passeren van paarden, maar ook die van andere weggebruikers.
Na paar gesprekken met het personeel, gaat ook bedrijf 2 stuk beter om met zijn rijdend materieel.
(al is bedrijf 1 nog steeds een topper!)

TS, gelukkig zijn jullie er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Wel flink schrikken zo.

Het was inderdaad niet mijn bedoeling om ze over één kam te scheren, ik bedoel de meesten, mijn excuses :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:07

Snap ik.
Hier als er roekeloos wordt gereden, roepen we ook vaak automatisch de naam van bedrijf 2, terwijl dat niet altijd terecht is.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 07:53

Gelukkig dat het zo afgelopen is en niet anders

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 08:54

Snollygoster schreef:

Hier niet hoor :n
Hier wachten ze keurig totdat we voorbij zijn. Rijden altijd zacht of staan zelfs stil. Echt heel fijn :) Als we via her dorp rijden, komen we ze heel vaak tegen. Hier zir namelijk een vrachtwagenbedrijf.
Dit is dus wel bij een dorp, in Zwolle zelf is t een ander verhaal... Daar zijn ze allemaal evht een stuk asocialer.
Wielrenners zeggen hier ook altijd 'hoi' (waardoor je 20x achter elkaar hoi moet zeggen :')). Die hoeben imo ook geen vaart te minderen.

Heel vervelend TS! Hoop dat je paard er niet al te bang van is geworden
Gelukkig is t wel goed gegaan, had okk heel andees kunnen aflopen...

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:05

Als ik dit soort verhalen lees schaam ik me bijna dat ik vrachtwagen chauffeur ben.....
Er rijden idd een hoop aso s rond in een vrachtwagen.
Ik zelf zal ALTIJD rustig rijden al dan niet stilstaan als ik paarden tegenkom.
Helaas denken niet al mijn "collega s" er zo over.
Heb ooit weleens een paard opgehaald in een dorp over slinger weggetjes die niet echt vlak lagen. Kwam er ook een vrachtwagen heel kort op mijn trailer rijden. Die ging zelfs toeteren omdat het meneer niet snel genoeg ging blijkbaar...... Heb mijn wagen gewoon stil gezet en ben even gaan vragen wat meneer mankeerde...... Prutser!

Hoop idd dat jij en je pony s er geen trauma aan over gehouden hebben.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:08

Persoonlijk denk ik dat je paarden nog niet verkeersmak genoeg zijn om als 2span de weg op te gaan. Laat ik voorop stellen dat natuurlijk elk paard altijd een keer kan schrikken, maar het feit dat ze van zoiets "simpels" als een vrachtwagen al de kletter opgaan dat is niet goed.

1 van de doelen bij mij pony's is dat ze alles gezien hebben en er aan gewend zijn. Ik kan met beide fjorden door een carnavals stoet rijden of ze dwars door het centrum van maastricht meenemen. Die geven er (nu) niks meer om. Kwestie van ontzettend veel oefenen. Want we hebben er ook veel moeite voor gedaan. Mijn veulens bv werden tractor proef door ze van en naast een tractor met moter aan te laten eten.

Hooischudders en andere grote tractorachtige monsters zijn dingen die je ook goed moet oefenen want die ga je in de zomer tegen komen.

Kortom het is heel vervelend dat het is gebeurt maar trek er een les uit en dan was het iig niet voor niks! Ga lekker oefenen en begin daarmee onder het zadel of aan de hand. Zorg dat jullie weer vertrouwen krijgen in de bak en ga pas als alles bevestigt is weer naar buiten.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:08

Wat heeft iedereen toch commentaar op vrachtwagens. Weet je niet hoe lastig het is om een paar ton stil te krijgen, en weer op te trekken???
Hij moet zich wel aan de snelheid houden, Absoluut. Maar het zijn absoluut niet de meest associale weggebruikers.

Wel vervelend dat dit gebeurt is. Hebben de pony's er niks aan overgehouden?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:17

Ik verwonder me er wel lichtelijk over hoe vaak mensen met half verkeersmakke paarden naar buiten gaan, en dan vooral heel hard medeweggebruikers de schuld geven wanneer er iets misgaat. Zo ook hier weer.
hopelijk is het verder allemaal goed afgelopen en beginnen jullie met het goed wennen aan het verkeer voor de ponys.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:30

Wat vervelend voor jullie! Blij dat het goed is afgelopen...leer net in een ander topic over de ors. Kan je dat paarden voor de kar ook leren? Of heb je daar een andere 'noodrem' manier voor? Helemaal dubbelspan lijkt me lastig...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:33

Baileys01 schreef:
Ik verwonder me er wel lichtelijk over hoe vaak mensen met half verkeersmakke paarden naar buiten gaan, en dan vooral heel hard medeweggebruikers de schuld geven wanneer er iets misgaat. Zo ook hier weer.
hopelijk is het verder allemaal goed afgelopen en beginnen jullie met het goed wennen aan het verkeer voor de ponys.

Zo je bent lekker bezig vandaag, ga je nu iedereen met een schrikkend paard veroordelen dat ze een niet verkeersmak paard hebben.?
Jou paard scrikt zeker nooit?

Beetje jammer. ;(

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:39

Cowgirl schreef:
Baileys01 schreef:

Zo je bent lekker bezig vandaag, ga je nu iedereen met een schrikkend paard veroordelen dat ze een niet verkeersmak paard hebben.?
Jou paard scrikt zeker nooit?

Beetje jammer. ;(

O jawel. En mij vind je dus ook niet terug op de grote weg voorlopig. Maar je zin "zo je bent lekker bezig vandaag" zet de toon van je discussievermogen wel neer. Welke ik dus ook niet ga voeren.
het is slechts een stukje bewust wording. Als men zich daardoor beledigd voelt kan ik er niks aan doen. Ik val (niet expres) iemand persoonlijk aan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:51

Tja, als ik aan een rustig weggetje denk dan denk ik niet aan een weg met vangrail waar een vrachtwagen ruimte heeft om te passeren....

Wat is veel te hard?
Heb ook wel eens gedacht met mijn paard aan de hand: oeh dat gaat best hard, terwijl ik realistisch gezien weet dat hij dat helemaal niet ging, maar hij reed wel door.. Krijg je ook niet vaak dat ontluchtingsgeluid met remmen? Dan kunnen ze beter doorrijden..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:01

Ik ben het wel eens met Baileys01.
Als je paard al schrikt van een vrachtwagen, wat immers een alledaags verschijnsel is op de weg, vraag ik me af hoe mak je paarden zijn en of je niet beter van de weg af kunt blijven.

Al met al fijn dat alles goed afgelopen is.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:17

Maar als je ze verkeersmak wilt hebben zul je wel moeten oefenen en waar kan dat beter als op de weg zelf?

Tegenwoordig heeft niemand meer tijd en/of respect voor elkaar. Als dat nou eerst zal gebeuren dan scheelt dat al een x aantal ongelukken,met of zonder paard.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:00

he wat vervelend dat dit gebeurd is! kan gebeuren blijven beesten

ik meng mij even in deze discussie, want ik kan met mijn paarden langs vrachtwagens,tractoren etc. lopen en dan is er niks aan de hand. Maar het gaat om het moment, zeker als paarden in het werk staan zijn ze een stuk alerter. Dus tip aan TS blijf in het verkeer rijden, dat is de enige optie om je paarden in het span goed te laten wennen :)

Ik heb voor een stalhouderij regelmatig in hartje Den Haag met de 'gouden koetsen' gereden (gegroomd) Elk paard reageerde anders op het verkeer de 1 bang voor trams (terwijl ze die al jaren zien) de ander liep een pasje sneller voor een vrachtwagen. (verklaren we deze paarden dan gelijk voor niet verkeersmak? nee het is gewoon een prikkeltje teveel en het is hoe de koetsier uiteindelijk hierop handelt)We vergeten soms dat paarden zich heel klein kunnen voelen als zoiets passeert :) Daarnaast werd het geluid bij de TS nog versterkt door kassen, geloof mij dan klinkt een vrachtwagen dubbel zo hard..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:37

Om ze verkeersmak te krijgen, zul je toch t verkeer in moeten, dus ik vind sommige opmerkingen hier nogal tegenstrijdig. Sommige verkeersdeelnemers houden gewoon geen rekening met n ander. Je kunt dan nog zo'n braaf paard hebben, als ze achterop komen drukken, toeteren en weet ik wat meer, dan kan ook het meest verkeersmakke paard schrikken hoor

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:14

TS je hebt het slecht getroffen toen die vrachtwagen langs kwam rijden; ook nog eens langs die kassen die het geluid versterken. Wel een geluk dat je helder bleef denken en rustig bleef. Chapeau, dat alles heelhuids thuis is gekomen. Al is het dan met een hoog adrenalinegehalte. Blijven oefenen en doorgaan!
Ik wens je veel veilige en fijne men-kilometers toe.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:07

Bedankt allemaal. Het was een dubbele portie pech.. mijn 2span is nog niet ervaringsdeskundig, maar ik moet inderdaad ergens oefenen. Aan de hand en onder het zadel zijn ze bijna nergens bang voor, maar blijkbaar voor de kar wel als zoiets achter ons komt rijden met hoge snelheid. De weg waar ik reed was een tuindersgebied, met aan het eind een stukje vangrail met rood/wittr strepen erop om de bocht aan te kondigen. Op zaterdag is het daar heerlijk rustig, maar nu kwam toevallig die vrachtwagen achter ons rijden. Mijn groom zei het want zelf had ik hem nog niet gehoord en ik had mn handen vol aan mn span.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:41

Gelukkig is het goed afgelopen, maar de schrik in de benen ben je waarschijnlijk niet meteen kwijt..

Denk niet dat het vervoersmiddelafhankelijk is, sommige mensen denken niet na en sommigen wel. Sommigen beseffen niet eens hoe een paard kan reageren en anderen wel.
Heb ooit eens op een heel smal weggetje, met paard onder het zadel, een vrachtwagen getroffen. Die ging stil staan zodat ik er langs kon, helaas onluchtte hij net toen ik er bijna langs was met als gevolg dat we heel snel weer voor de vrachtwagen stonden, hihi.. Het was ook logischer geweest als het paard de resterende meter nog verschrikt had afgelegd i.p.v. helemaal weer naar voren te rennen, net zoals jouw paarden achter de vrachtwagen aan ging..
Maar ben ook een keer door een pensionhouder, die ook ment, finaal de berm in gedrukt met mijn aanspanning..