[AR] Wie ment er nog meer bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Wie ment er nog meer bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:25

Ik weet dat er meerdere topics zijn over of bitloos mennen mogelijk is. Dit is níet zo'n topic. Het hoeft ook niet het zoveelste discussietopic te worden of bitloos voor de wagen nu wel of niet gevaarlijk is. Ik ben op zoek naar mensen die zelf ook bitloos doen mennen, hoe lang ze het al doen, welke optoming ze gebruiken, waarom ze zijn overgestapt naar bitloos, of ze verschillen merken, of ze nog wel eens met bit mennen etc.

Ik zelf wou al een hele tijd bitloos mennen, en na een aantal keer bitloos aan de lange lijnen gewerkt te hebben heb ik mijn pony vandaag voor het eerst bitloos voor de wagen genomen.

Ik heb de bitloze neusriem van ideal, dit omdat dit naar mijn mening/theorie beter inwerkt dan bijv. een sidepull immers ohz kun je je hand van de hals af houden, sidepull is dan zeer geschikt, maar voor de wagen niet, zodoende daarom mijn keus. Naast dat deze bitloze neusriem speciaal ontwikkeld is voor het mennen. Na wat aanpassingen aan mijn hoofdstel (gaatje bijprikken) en de juiste maat (maat cob voor een a pony :+ ) kon ik 'm uiteindelijk gebruiken.

Ik merk qua sturen en remmen geen enkel verschil, stuurt niet moeilijker, ook niet makkelijker. Ook als meneer de neiging heeft om naar links, de kortste weg naar huis, te gaan heb ik geen enkel probleem om de controle te houden. Aan de lange lijnen had hij ook een keertje last van dat hij nogal graag terug wou, ook toen kon ik prima de controle houden, was niet lastiger dan met bit.

Wat mij wel, positief, op viel was dat hij niet meer zo zwaar ademende. Ik had wel eerder gehoord/gelezen dat het bit een negatief effect heeft op de ademhaling, maar nooit zelf getest. Mijn pony heeft al vrij snel een vrij zware ademhaling met bit (dat ik het zelfs op de bok dus kan horen). Nu had hij dat zelfs na een flinke galop niet. O.a. een reden waarom ik graag bitloos wou proberen/doen, andere reden is dat ik het idee van een ijzeren staaf in de mond van mijn paard niet zo prettig vind.

Morgen komen mijn neefje en mijn nichtje en gaan we met z'n allen naar het bos, dan gebruik ik wel nog gewoon het hoofdstel met bit (heb 2 hoofdstellen ;) ). Aangezien ik toch pas erg net met bitloos bezig ben, better safe than sorry. Maar ik hoop dat ik in de toekomst toch wel helemaal kan en zal overstappen naar bitloos. Eerste keer beviel prima :)

Ben benieuwd naar meerdere ervaringen wbt bitloos mennen. :) Hoop dat jullie de vragen uit mijn eerste alinea willen beantwoorden :D

JonnaLP

Re: Wie ment er nog meer bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:07

Ik heb de hele zomer bitloos gemend met mijn shet, ging altijd erg goed. Ik mende met een kaakgekruiste. Toen haar vacht dikker werd, en haar baard dus ook, ben ik hiermee gestopt, omdat het sturen sterk vertraagd ging. Dit vond ik te gevaarlijk worden, dus men nu sinds oktober weer mèt bit. Het duurde best een tijd voor ze hier weer helemaal aan gewend was.. Het verschil is wel merkbaar gelukkig. Ze reageert een stuk sneller nu! :D Misschien dat ik van de zomer weer bitloos ga proberen, maar voorlopig houd ik het weer even bij een bitje :D

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:15

Ik lees mee, want wil ook bitloos gaan mennen met grote Shetlander van mijn zoontje. Zij wordt ook bitloos onder het zadel gereden. Maar ik heb ben nog tastend in het donker over een geschikte hoofdstel voor bitloos mennen, daarom lees ik mee.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:21

ik men zelf (nog) niet bitloos. paard staat nog niet zo lang voor de wagen en dan vind ik met bit toch veiliger maar in de toekomst wil ik t zeker gaan proberen. met buitenrijden rij ik ook bitloos en dat gaat ook goed dus verwacht van de zomer ook voor de kar bitloos te kunnen :D maar wat ik mij afvroeg, zijn er ook bitloze hoofdstellen met oogkleppen? nog nooit gezien..

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:25

Mijn welshje heeft eigenlijk nooit een bit ingehad... ik heb haar op het halster beleerd, bitloos hoofdstel gehaald en nooit problemen gehad. Ze is echt op de pinken te rijden, daardoor moet ik echt mijn handen heel stil houden.
Het is wel zo dat we nu vooral nog kilometers aan het maken zijn en dus niet dressuurmatig trainen. Wellicht lopen we dan wel tegen een probleem aan, maar de kans dat er een bit ingaat is erg klein.
Overigens valt het volgens mij helemaal niet op, heb er nog nooit opmerkingen over gehad!

Edit; we rijden ook zonder oogkleppen. Van oogkleppen wordt ze erg schrikkerig en kijkerig. Ze is (bijna)bomproof, dus echt nodig is het niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 02:00

Jonnalp: ik weet niet hoe het is zonder al dat haar kan dus niet echt zeggen dat ik er last van had.

Nancy: ideal heeft een bitloze neusriem speciaal ontwikkeld om aan een gewoon menhoofdstel met oogkleppen te bevestigen. Dat is waar ik nu dus mee ben gaan mennen. En vond het erg prettig werken, het is natuurlijk wel van belang dat je deze op de juiste plaats hebt liggen.

Tzt wil ik mijn haflingermerrie van nu anderhalf zowel ohz als voor de wagen bitloos hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:09

Mijn paard vindt druk op haar neus verschrikkelijk. Werken aan kaptoom etc vindt ze echt heel vervelend.
Ik vraag me dan ook af of op de neus rijden wel zo veel vriendelijker is dan met stang rijden. Als ik naar de reacties van Janouk kijk op druk op haar neus, zou ik haar nooit op de neusriem rijden. Vraag me af of er meer paarden zijn, die het helemaal niet fijn vinden om op de neus gestuurd te worden.
Zeker met leidsels die vele malen zwaarder en langer zijn dan teugels, vraag ik me af of het wel zo veel fijner is voor het paard om bitloos te rijden.

Ik lees mee met jullie reacties.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:25

Ik ben pas aan de voorbereiding van het mennen bezig in afwachting van een goed tuig en Bitloos is voor mij een logische stap omdat ik al meer dan 10 jaar nergens meer en bit voor gebruik. Maar ik had dus een kruislings en ik merk dat de pony dat minder prettig vind (schudden met het hoofd bij het geven van hulpen.) Omdat ze op het halster wel goed reageert (maar dat is natuurlijk niet voldoende geschikt en secuur) heb ik nu een ander hoofdstel besteld, dus dat is even afwachten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:23

Mijn merrie doet het erg goed op haar hoofdstel dus ik blijf hier voorlopig mee mennen. Ze is nogal kleinzerig, dus ik merk het snel genoeg als het niet lekker zit. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:27

Zelf ben ik niet anti-bitloos rijden, maar mennen bitloos lijkt me gewoon niet fijn en ik zou het ook niet durven (ondanks dat mijn pony meestal met een kingekruist hoofdstel gereden wordt). Bij haar maak ik met rijden veel gebruik van neckreining. Als ik stuur is het ook meer de hand van de hals afhalen dan op een teugel druk zetten. Zijn de meeste hoofdstellen wel geschikt om bitloos mee te mennen? Want dan komt je hulp toch vanachter als het ware. Voor mijn gevoel heb je dan sneller ruis?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:18

Mijn ervaring tot nu toe is dat bitloos niet minder geschikt is met mennen dan met bit. Ik denk persoonlijk ook dat het al dan niet goed luisteren veel meer met africhting te maken heeft, dan met het al dan niet bitgebruik.
Maar net als met bit, is het wel even uitproberen wat het best bij welk paard past. Ik denk zelf dat dat erg individueel is, net als bij bitgebruik
Er zijn overigens speciale bitloos menhoofdstellen van oa ideal

http://mencursusonline.nl/bitloos-menclinic/

http://www.youtube.com/watch?v=0JjaVmYmtXs

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:35

mijn vriendin wil helemaal bitloos gaan rijden, ben benieuwd of het haar gaat lukken haha.
persoonlijk vind ik bitloos minder dat met maar dat kan wel zijn omdat mijn merrie niet naar commandos luisterd. daar moet ik zeker mee aan de gang haha. ik ga binennkort beginnen met lange lijnen en dan langzaam aan naar het mennen toe. en wie weet wel bitloos