welke maat marathonwagen voor C pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

welke maat marathonwagen voor C pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:37

Nu ik toch al geld aan het uitgeven ben heb ik besloten ook maar direct een marathonwagen voor mijn pony's te kopen. Ik heb op dit moment een c pony van 1.32m (vrij stevig) en een nu nog onbeleerde ranke B pony van ca. 1.25- 1.26m. Ik zoek een marathon wagen waar ze in de toekomst beide voor kunnen, maar weet niet zo goed welke maat ik moet hebben. Ben al bij diverse verkopers van menwagens geweest maar die vertellen allemaal wat anders de 1 probeert me een shetlanderwagen met 16 inch. wielen aan te smeren en de ander een wagen met 21 inch. wielen (welke naar mijn idee echt te groot en te zwaar was). Wat zouden jullie adviseren?

_Marjola

Berichten: 760
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: welke maat marathonwagen voor C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:18

Een passende marathonwagen uitzoeken is nog een hele klus. Grappig dat je zo divers advies krijgt. Waar heb je tot nu toe gekeken?

Ik heb zelf ook een C pony (1.30 - Welsh) en hij staat nu voor een wagen met 19inch wielen en dat vind ik zelf op z'n kant af. Aangezien deze wagen nogal zwaar is van gewicht (meer geschikt voor tweespan/recreatief rijden), is er bij mij een nieuwe wagen onderweg. Dit keer met 21 inch wielen, lichter van gewicht en minder rolweerstand. Door grote wielen rolt de boel net even wat makkelijker, maar de rolweerstand op zich is zeker een punt waar je op moet letten. Ik heb ook voor grotere wielen gekozen, omdat ik dan wat hoger kom te zitten waardoor de lijn vanuit mijn armen tot aan het bit mooi afloopt wat ook weer makkelijker stuurt.

Ik zou in jouw geval van 19 of 21 inch uitgaan, want de leidsels moeten ook weer niet op de kont hangen bij de grotere pony. Maar een wagen is meer dan alleen de wielhoogte. ;) Qua gewicht heb ik nu zelf gekeken naar 180-215kg, niet te zwaar maar ook niet te licht (i.v.m. stabiliteit).

In mijn onderschrift kan je trouwens foto's van mijn pony voor de wagen zien (met 19 inch wielen). Misschien maakt dat de inschatting qua wielhoogte voor jezelf wat makkelijker.

Succes met je zoektocht!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:34

Ik zou zeggen, klik hier eens voor meer informatie.

dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Re: welke maat marathonwagen voor C pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:18

Ik kan niet bij oude forum berichten, ik krijg dan: Er zijn in dit onderwerp geen berichten geplaatst in het gekozen tijdsbestek.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:26

Ik heb voor mijn 1.16 a pony'tjes voor 21 inch en achter 19 inch banden.

Is een super maatje.
16 inch is écht te klein voor jouw pony's.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: welke maat marathonwagen voor C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:16

ik rijd met 21 voor en 18 achter. Staan bij mij welshjes voor van 1,18- 1,21 en 1,30.

Het ligt natuurlijk ook aan de bokhoogte. Ik zit op 1,10 ongeveer.

Wal_1

Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Veenwouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:24