[NH] Krengige, bazige merrie, join-up oid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

[NH] Krengige, bazige merrie, join-up oid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:16

Mijn E-pony is 5 jaar, merrie, nrps typje, behoorlijk pittig. Ze is met de fles grootgebracht, altijd behoorlijk verwend, en tot haar 5e was ze van een meisje dat haar totaal niet de baas kon en haar dus altijd dr zin gaf. Ze steigerde ontzettend, zowel onder het zadel als aan de hand, en dat meisje was schijtbenauwd voor dr. Eldientje liep ook letterlijk óver je heen, kon niet eens normaal aan n touwtje lopen. Een ramp. Stond altijd alleen, was geen andere paarden gewend van jongs af aan, maar daar gaat het verder super mee.
Nu, zo'n 9 maand later, is ze heel veel makkelijker, althans, bij mij Schijnheilig
Een aantal stalgenootjes, waaronder Haarbal, die toch echt wel wat gewend is, hebben nogal problems met r. Bij hen vliegt ze ineens de stal uit enzo en is ze gewoon ontzettend lastig. Feit blijft dat t qua karakter tegenover mensen (paarden absoluut niet!) een nogal dominant paardje is. Ik ben haar wel de baas, maar ook tegen mij zet ze een flinke kwaaie kop op als ik haar opzij druk, of een commando geef, let wel: ze volgt t wel op!
Wat moet ik met mn bitchje? Schijnheilig
Join-uppen? Respect kweken?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:43

ben niet zo'n voorstander van join up zeker niet als je al met het paard gewerkt hebt en kent.ga je weer de rangorde behalen denk dat je gewoon consequent moet zijn nee is nee. en Nh zal denk ik wel goed bij haar passen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 01:05

Nee is al nee hoor, maar het blijft een probeerder

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 01:20

hmm dan word t lastig k zal t dan niet weten misschien tijd?? vel suc6 ermee. komt vast wel goed er zij in elk geval zat bokkers die hier meer verstand van hebben dan ik

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:28

Ik heb ook eens een join-up uitgevoer bij een dominante merrie, dit liep verkeerd af, gevolg was gericht bokken, trappen, steigeren. Nu moet ik wel vertellen dat ik alleen had geoefend met brave paarden en nog weinig tot geen ervaring had met 'moeilijke' paarden. Het paardje wat ik nu bezit heeft ook eens een join-up mogen meemaken, van een 'professional' maar dit ging ook niet goed.
Een join-up is volgens mij wel degelijke een goede manier, maar kan alleen door iemand gedaan worden die hier veel veel ervaring mee heeft. Anders kan dit zorgen voor levensgevaarlijke situaties.
Ik denk wel dat je veel vooruitgang kunt boeken met NH, maar dan andere stromingen. In ieder geval wens ik je veel succes!!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:55

Inderdaad Coby, een join-up is niet zonder gevaren. Je kunt als mens ook aan het kortse eind trekken Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 13:47

Zoals je al zegt, nee is nee. Dat is goed. hoewel ze een kwaaie kop op zet. Dit doet ze omdat ze er nog niet helemaal over eens is, of jij of zij de baas is. Als je duidelijk bent en altijd consequent volhoud. Vooral dat altijd, dan zou ze het gaan acsepteren en gewoon ontspannen je comando's opvolgen. En dit heeft tijd nodig. Hij moet zelf tot die rustig komen. En daar kunnen wij niet bij helpen.

Daarbij zorg altijd dat je vaste regels heb. Enkele regels die o zo belangrijk zijn: het niet voorbij je mogen komen. Niet jouw omver duwen of ook maar de neiging om naar je over te leunen. Jij zegt wat er gaat gebeuren en niet hij.
Als je dit doet. Dan ben je een heel eind. De rest doet het paard.

Geduld, geduld. Je zegt zelf al dat het vooruit gegaan is. Dat is het belangrijkste.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:32

nee is nee, daar kom je al zelf mee.
maar wat hier nog niet naar voren is gekomen, en ik meteen zou doen als een paard iets tegen mij begind...

Ik ga er vanuit dat ik de leider ben, geen paard moet denken beter te zjn dan ik, dat zijn ze gewoon niet.
(zo is een leider in de kudde, heeft hij eenmaal die plek is hij de leider, een paard dat tegen hem ingaat krijgt echt flink op zijn kop)
waarschijnlijk krijgt hij een ernome harde knal.

wanner zoiets bij mij gebeurd (ik ga er vanuit dat ik leider ben, daarhoef ik niet voor te vechten) geef ik het paard dus gewoon een harde klap. maar wel optijd (meteen, een seconde later is al te laat)
geef m een schop ofiets, en draai je om loop van m weg, of draai je rug naar m toe. Dit is ongeveer de duidelijste lichaams taal die je kan gebruiken. als een paard zich omdraaid voor een ander is dat echt een enorme belediging.

maar denk wel als eerste aan jezelf, veiligheid gaat nog boven alles, wees niet bang dat je je paard pijn doet, een schop van jou is niks vergeleken met een schop van een paard.

Als je ervaring met paarden hebt kan je m ook appart af en toe in de ring zetten. speel je dominantie spelletjes:
je loopt recht op je paard af en neemt de plek in waar je paard stond. je kan het paard meestal wel van z'n plek krijgen (het lukt mij ook nog bij de meest dominante paarden) denk eraan, hoe zekerder jij van jezelf bent, hoe eerder je als leider gezien wordt. je kan je ook nog groten maken, sneller op het paard afgaan, je touw gebruiken om nog groter en sneller te worden!

Ik hoop dat wanneer je paard een aantal mensen zo als leiders gaat zien, het duidelijk wordt dat hij/zij niet de baas kan zijn.

veel succes!

groetjes Klaas

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 19:50

Allemaal bedankt voor de reacties, en tnx Klaas! Daar kan ik wat mee!
Ik ben totaal niet bang voor mn paard en denk dat ze dat wel weet, omdat ze bij mij nog het makkelijkst is. Ik ga dr mee aan t werk!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:39

misschien verstandig om ook andere mensen met haar.. want blijkbaar liggen de problemen niet bij jou!
succes he

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:08

Join-uppen zou ik ook afraden om dezelfde redenen als hierboven een aantal keren gezegd wordt. Waar je wel heel consequent in moet zijn is als je haar leidt (bijvoorbeeld) dat ze jouw ruimte respecteert, dus geen duwtjes (gelijk met een tik afstraffen), niet voor jou lopen, jij bent degenen die voorop loopt, zeker niet naast de schouders gaan lopen, dat is de plek waar veulens lopen (en die zijn het laagst in rang !)en geen stapjes opzij richting jouw voeten. je kunt hier best in het "begin" vrij agressief op reageren (dat zal ze wel vreemd vinden Haha! maar daar moet ze dan maar aan wennen)Stilstaan is ook echt stilstaan, dat soort dingen. Hetzelfde geldt voor voetjes geven bij hoeven uitkrabben, reageer gelijk als ze terugtrekt ! Dit zijn in jouw ogen kleine dingen die je kunt doen, mar het werkt wel
Dominantie heeft voornamelijk te maken met "ruimte" respecteren. Het gevecht (want dat wordt het met een dominant paard) van een join-up zou ik niet aangaan in dit geval, omdat je zoals eerder gezegd is, elke dag al met het paard werkt + je hebt er te weinig ervaring mee om het te winnen als ze echt moeilijk blijkt te zijn.

ter verduidelijking, ik heb ook een merrie van 1.78cm (een slagschip dus) die zeer dominant is (trapt iedereen behalve mij de wei uit) onder het zadel is het een schat, maar het blijft opletten. Als er iets te doen is in de straat (bv een vrachtwagen die iets af komt leveren) dan stormt ze daar op af in de wei. Vreemde dingen moet ze zo snel mogelijk naar toe om te "inspecteren" Ik heb trouwens zelf ook een 3-daagse cursus paardenfluisteren gedaan....maar heb nog steeds het geode verstand gehad dit niet op mijn eigen paard uit te proberen! De taal die zij al jaren spreken, kun je niet in 3 dagen leren!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:27

Ik blijf bij mijn standpunt. Handwerken met haar (I'll show you the ropes)! Dan kan ik ook aan mijn "verstandhouding" met Dientje gaan werken, omdat we dan vanuit dezelfde methode werken. het heeft Sheek's "meeloopmanieren" in ieder geval stukken verbeterd.