Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:36

Gister tijdens mijn menles, liep ik met een kennis te praten.. En die vertelde dat mijn pony haar passen niet af kon maken omdat mijn lamoen te smal is }:0 }:0 }:0 }:0 }:0 }:0 Al jaren rijd ik zo, dacht dat het altijd puur en alleen aan mn pony lag dat ze zo schaarde! Naja, wat even kletsen al niet kan oplichten!

Maar goed..
Ik rijd met een marathonwagentje van Poland Carriages en heb hem gekocht via een bokker. Wat is nou slimmer? Mijn eigen lamoen breder maken? Of een nieuwe?

Breder maken moet geen probleem zijn, met gediplomeerde papa en retehandige zwager.. Maar is mijn wagen dan nog wel te verkopen met zo'n breed lamoen?? Dus vandaar dan toch een nieuwe?

Kar is 125cm breed, lamoen is zo ongeveer 75cm breed.

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:39

Ik zit er ook over na te denken om mijn lamoen te laten verbreden. Ik wil zelf graag een breder lamoen (net zo breed als de wagen zelf) omdat ik dat met hindernissen rijden makkelijker vind. Ze kunnen dan makkelijker draaien, plus de palen glijden makkelijker langs de wagen af als je vooraan iets raakt. Een ander lamoen zoeken heb ik ook overwogen maar vaak passen de aansluitingen niet van lamoen aan de wagen.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:42

Deze aansluiting is gelukkig vrij 'makkelijk' geen gekke ingenieuze dingetjes, dat komt vast wel weer goed ;-)

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:45

Dan zou ik kijken wat de kosten zijn van een breed lamoen of het breder maken. En dan je keuze overwegen. Bij ons op stal hebben ze ook zelf het lamoen verbreed door een extra stuk eraan te lassen, of te laten lassen.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:51

Heb mn vader er over gesproken, en die zei dat het helemaal niet minder veilig zou zijn als het lamoen breder gemaakt zou worden..

Maar vraag me af of de wagen dan nog wel verkoopbaar is met een heel breed lamoen, aangezien het niet zo'n heel groot wagentje is (en er dus veel kleinere pony's voor kunnen dan mijn 118cm hoge guppie)

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:54

Ik ben het met je vader eens. Zal er niet onveilig van worden. Ik zou persoonlijk dan je wagen wel willen als er een breder lamoen op zit. Maar weet niet wat de rest er van zal vinden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:00

Ik heb ooit het zelfde probleem gehad met een eerdere wagen. Lamoen was veels te lang en te smal vanachter. Helaas toch een tijd lang daarmee doorgereden, 'niet wetende dat....', en gevolg was een pony die compleet scheef gesteld was en met extreme buitenstelling de bocht door ging, en ook vast zat aan beide kanten.... heeft mij veel bloed, zweet en tranen gekost om dat weer een beetje goed te kunnen krijgen.

Kon uiteindelijk bij een wagenmaker een nieuw lamoen voor ruim 100 euro krijgen. Was wel een lamoen wat niet verstelbaar was, en is toen meteen opmaat gezaagd voor mij.

TS, heb je toevallig een foto van je huidige aanspanning en het lamoen? Een lekker breed lamoen aan de achterkant is wel heel erg fijn en comfortabel voor je pony. Ik heb nu een marathonwagen waarvan het lamoen aan de achterzijde net zo breed is als de wagen, pony heeft letterlijk heel veel bewegingsruimte en niet alleen dressuurmatig, maar ook tijdens de marathon is dat wel heel prettig.

Als je genoeg lengte in het lamoen hebt, zou je hem van achter kunnen laten uitbuigen. Er echt een stuk lassen om 't zo breder te maken.... ik weet niet of ik daar voor zou kiezen. Lasnaden blijven vaak een zwak punt, ookal zijn ze kundig aangebracht. Ik zou het zelf geen prettig idee vinden; ook op het lamoen kan veel kracht komen te staan.

Mocht je nog geen verstelbaar lamoen hebben, dan zou ik wel gaan voor een verstelbaar lamoen :j

Of de wagen nog goed te verkopen is met breder lamoen?? Ja wel hoor, lijkt mij geen probleem vormen. Veel wagens worden dus juist geleverd met een té smal, en vaak ook té lang lamoen. het zou alleen problemen kunnen gaan vormen als iemand de wagen koopt die er echt een veel kleinere, smallere pony voor zou willen zetten, maar je hebt het over een Poland Carriages wagen, bedoel je dan die shetlandwagens? Hele kleine pony's passen daar m.i. al niet goed voor, die zouden die wagen al niet eens moeten kopen, dus lijkt er mij ook geen probleem te zijn qua lamoen.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:03

Denk er aan dat als je je lamoen verbreed je ook je zweng gelijk mee doet. Dat die dus ongeveer
net zo breed is als je lamoen maakt.

Ze lopen idd wel beter in een breed lamoen is mijn ervaring.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:20


JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:28

Maisie schreef:
Denk er aan dat als je je lamoen verbreed je ook je zweng gelijk mee doet. Dat die dus ongeveer
net zo breed is als je lamoen maakt.

Ze lopen idd wel beter in een breed lamoen is mijn ervaring.

:)* da's een goeie, heel 'vanzelfsprekend' maar kan me voorstellen dat niet iedereen er aan denkt!

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:21

Mn vader noemde zoiets als: je zaagt daar waar je hem wilt verbreden door, en dan schuif je er een buis overheen die iets breder is. Zo blijft hij mooi sterk, desnoods las je er nog 2 hoekenverstevigers in.

Hmm heb even gekeken.. nog geen foto specifiek daar van gemaakt..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Nieuw lamoen kopen of huidige verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:00

Is idd wat smal aan de achterzijde om goed genoeg 'de kont te kunnen keren'.
Hoe groot is je pony eigenlijk? Oogt vrij groot nog voor deze wagen, maar mooie aanspanning zo hoor!

Ik zou wel even je broek ietsje hoger hangen. Borsttuig mag ook nog wel 1 of 2 gaatjes omhoog. De stukken overgebleven streng bij de borst zou ik of laten afsnijden (vind ik altijd zonde), of even vastzetten aan het borsttuig met touwtjes en/of een onderlegger.

Ik zie ook dat je stropstrengen hebt (met zo'n 4kanten metalen gesp aan het uiteinde en nog een stukje leer) maar dat je volgens mij gebruik maakt van paniekhaken?
Eigenlijk zijn die 4kante metalen gespen niet bedoeld voor deze constructie. Je kan die gespen dan beter er af snijden (gesp zelf doorzagen met metaalzaagje) en dan D-ringen of deze haakjes er aan zetten:
Afbeelding

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:07

Sam is 119cm hoog (incl ijzers ;-) ) Bedankt ;-) vind ik zelf eigenlijk ook wel <3

Bedankt voor je tuigtips, maar laat het zo zoals het is. Laat het regelmatig door mijn instructeur nakijken.
Was op zoek naar een stropadapter, maar meneer H. O. Koek, zei dat hij het ook al jaren zo deed. Hij vond de adapters te zwaar. Er zitten dezelfde snelsluitingen op als op jouw wagen, alleen even groter ;-) Is lastig te zien op de foto's ;-)
Als deze strengen het mochten begeven wil ik wel graag d-ringen.. Staat mooier ;-)