[AR] Welk mentuig aan schaffen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Welk mentuig aan schaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 17:06

Hallo,

Ik heb de FAQ bekeken en ik zag wel heel veel losse topics over allerlei tuigen, maar geen centraal topic erover, dus hierbij mijn vraag.
Mijn zus heeft een HCA sulky gekocht voor onze pony, en nu ben ik op zoek naar een tuig. Ik heb gehoord en gelezen dat Zilco en Ideal tuigen goede tuigen zijn, maar nieuw ook erg duur. Tweedehands zo goed als niet te krijgen in de maat die ik nodig heb (maat pony, ik speur nu al 2 maanden rond op bokt en marktplaats ernaar).
Wat zijn nog meer goede tuigen? Waar moet ik op letten bij het kopen van een tuig? Ik vind zo'n meegevormde broek mooier en lijkt mij ook fijner, maar daar schijn je minder kans te hebben dat ze passen?
Is een tuig van zo'n 200 euro nou echt waardeloos? Het zal toch heus niet zomaar uit elkaar vallen...
En dan nog de keuze leer of kunststof.
Mijn budget ligt rond de 300-400 euro voor een tuig, iemand een aanrader?

Maartje1990

Re: Welk mentuig aan schaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:34

Meegevormde broek? bedoel je niet borsttuig? :+ Vaak zijn de borsttuigen die bij de schouder vrij zijn niet zo prettig voor pony's althans, dat ik wat ik vaak lees.

Verder, tja, ik zeg ook zilco of ideal en weet je zeker dat het maat pony moet zijn? Mijn pony zit eigenlijk tussen shet en pony in. Kan beide hebben, beter gezegd dat heb ik ook haha. Soms moet je even geduld hebben voor de tweedehandse op bokt, ze komen er regelmatig op :) vooral in het zomerseizoen, in het winterseizoen wel minder.

Voor een sulky heb je wel een schoftje met losse draagriem nodig, dus let hier wel op.

Deze trouwens niks?:
http://www.bokt.nl/markt/ad/204375/mooi ... 4s-van-120

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 17:36

Oh dat denk ik :+
Ik heb geen kaas gegeten van het hele mennen, ik zou niet eens weten hoe ik een tuig omdoe.
Nee, ik had haar gepbt of ze dacht dat hij zou passen op een pony van 130, maar ze dacht dat dat tuig te klein was.
Dankje voor de tip! De tuigen worden meestal zonder dat schoftje geleverd dus?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:37

Nou, de webtech van ideal heeft geen losse draagriem, maar een vaste. Volgens mij alle andere wel, maar daar moet je dus op letten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:41

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:48

Mijn welshjes van 1.16 hebben maat shetlander, en bijna alles op kleinste gaatje, dus maat pony zal ook nog wel op pony'tje van 1.30 passen.

Ik heb nog wel een zgan ideal bruin tuig liggen wat de verkoop in gaat. (Chocobruin met lichter bruin onderlegd, een vd nieuwste kleuren), maat pony. Lag op een pony van 1.32.
Zou je me ff moeten pben. Vraagprijs 350,- met hoofdstel en leidsels.

Ervaring met zilco is dat het vrij ruim viel.
Dus maat pony moet ruim lukken.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 18:09

Kijk zo komen we er nog wel :) Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik heb er net ook gelijk nog een gevonden op marktplaats en die ook gemaild.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:36

Ik heb ook een pony van 1.30 en heb alles in de maat pony (ideal eurotech tuig in mijn geval) op een buitensingeltje na (maatje shet, want ponymaat was nogal ruim en dat kwam niet lekker uit met de lichtogen). Dus je zoekt in ieder geval in de juiste hoek ;)

Ik wil je nog wel het advies meegeven om met een ervaren menner erbij het tuig te passen, aangezien je zei dat je zelf nauwelijks ervaring hebt. Verkeerd (liggend) tuig kan lelijke drukpunten opleveren.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:40

Ik heb ook een HCA maar heb geen losse draagriemen. Sterker nog: ik heb mijn tweespantuig laten voorzien van veiligheidslichtogen. De sulky ligt zo mooi in balans dat hij nooit de balans zoekt in de draagriem. Wel kan je beter bij een tweewieler geen brancardbeugels hebben. Tweedehands zijn er genoeg goede tuigjes te vinden. Vooral als je net begint moet je niet met het meest luxe beginnen. Als de kwaliteit maar voldoende veilig is.