paard beleren

Moderators: Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken, Apple

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

martijn719

paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 12:30

Hallo bokers,
Ik ben op mijn pad een friese merrie tegen gekomen om te beleren.
Maar:
De merrie is 8 jaar oud, en heb een onbekend verleden.
bij het voelen van iets op haar rug word ze bang en niet zo maar bang maar echt bang.

Zelf ben ik een menner en heb zelf een merrie van 7 jaar die keurig is beleerd en super braaf.
Ik heb besloten om eerst maar eens met een schoftje te trainen. maar alles is erg eng.

Nu zit ik niet te wachten op andwoorden al geduld(dat heb ik wel) of medisch.
waar ik wel een mening naar vraag is: mijn merrie er naast laten hobbelen. zal dat angst verminderen? en hoe dan? kan geen 2 paarden houden die op de loop gaan. en hang er geen bit in. pijn doet nog meer angst oproepen.

gaat op dit moment dus alleen om halster gebruik.

Talonius

Re: paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:40

Beleren voor de wagen of onder de man? In beide gevallen eerst vertrouwen krijgen en rustig beginnen met ernaast wandelen en dan pas aan de longe zetten. Schofje of longeersingel zou ik pas doen als het beestje aan het halster braaf zn rondje doet en op stemhulpen reageerd. Ik zou dr zeker nog niet samen met een ander paard laten werken wanneer ze jou onvoldoende kent en vertrouwd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:22

Zonder vertrouwen van het paard in jou of een ander mens, ga je niks klaarmaken. Het lijkt me (uit jouw verhaal op te maken) dat dit paard nog heel ver van aangespannen werk af zit. Ze zal toch eerst zo ver moeten komen dat ze onvoorwaardelijk aanrakingen met je hand / zweepje / stokje / borstel, dekjes, tuigonderdelen, noem het allemaal maar op, verdraagt op haar rug zonder in elkaar te krimpen of te ontploffen.
Net als een hoofdstel, of dat nou met bit of bitloos, met oogkleppen of zonder oogkleppen is. Ze zal dat eerst moeiteloos moeten accepteren en het als "normaal, het hoort erbij" moeten beschouwen dat ze dat stuk tuig om krijgt.
De mens vertrouwen is ook "beleren". Pas als ze dat allemaal goed vindt, kun je verder gaan.
Mijn inziens heeft los aan een halster naast een aangespannen paard lopen (dat begrijp ik uit je verhaal?) weinig zin hebben. Het lijkt me verder geen beginners-beleerpaard om zomaar mee te gaan experimenteren als je verder nooit paarden beleert.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

martijn719

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 21:57

hallo gem en tolonius, Bedankt voor jullie reactie.
Paard kan wel degelijk aan de longe lopen en kan ook wel een beetje reageren op stem hulpen.
vandaag voor de 5x mee gewerkt en schoftje en staartriem opgehad en longeren. het gaat elke dag beter merk ik. train haar 4x per week zolang ze beweegt gaat het goed alleen stilstaan is nog wel spannend.
ze zoekt steun en zolang ik blijf praten tegen haar groeit het vertrouwen wel merk ik. maar jullie beandwoorden beide mijn vraag met geen goed idee om er een paard naast te zetten. Ik blijf rustig door trainen maar zonder 2e paard eerst.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:36

[KS-ITP] Laatste keer voor Gwynfor (Welsh Cob) KS-ITP.. Cob = top!
Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
:D :D
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten