Dressuur en Vaardigheid 2014

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:57

Hier hebben ze vaak wel 2 proeven en vdh. Volgend weekend bijv, maar dan doe ik ook alleen de dressuur. Niet zo'n zin om zo lang te wachten, en rijd 1x per maand vdh-competitie met 2 parcoursjes, is zat..
Vaardigheid is lollig, maar dressuur is beter voor ze.


Ja de SGMW proeven stellen niet veel voor. Vooral klasse 1 was drama, veel stappen. *en maar zuchten tot je dat pokke end gestapt hebt haha* Nu gaat t stappen fijn, maar toen ik ze net had was dat erg moeilijk.
Klasse 2 zijn prima proeven, da's wel te doen. Klasse 3 gaan we ons eind vh jaar aan wagen en hoe dat verloopt komen we vanzelf achter haha.

Maar voor afwisseling doe ik voornamelijk regulier dressuur. :j Zo blijft 't leuk :D

@baudyh, komt vast goed :D Leuk dat je SWM gaat starten!

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:06

Ja vind ik ook heb er super veel zin in.

Vind ik ook een nadeel als je vaardigheid wil starten en dressuur dat je dan gelijk de hele dag weg ben. Mijn groom gaat dan protesteren dus ik doe het niet zo vaak.
Laatst ook om half elf vaardigheid en om drie uur dressuur.
Dus vaak alleen dressuur en dan wedstrijden zoeken waar ik twee proefjes kan rijden.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:07

Ja klopt, vind ik ook zonde van mijn dag. Met SGMW weet ik het, maar drs/vdh doe ik het indoor eigs niet, outdoor soms wel, maar dan heb je vaak natuurlijk te maken met ringen, dus nooit zo lang.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:09

Toch is het dressuur niveau bij SGMW soms bedroevend, heb geschreven bij een jury en was verbaasd dat sommige niet een normaal proefje konden rijden. Terwijl er wel met hoge snelheid door hindernissen gereden wordt waar toch lijkt mij een goede basis voor nodig is. Om over het geschreeuw en getrek aan die teugels maar te zwijgen.

Zondag heb ik ook eerst vaardigheid en 3 uur later pas dressuur.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:15

Dressuur is je basis dus dat is best gek, vanuit daar kan je weer verder trainen voor de vaardigheid en marathon. Nu mijn heren dressuurmatig steeds beter worden merk ik dat ze in de vaardigheid nog makkelijker nog harder kunnen. Ik hoef echt niet te rukken en plukken en als ik dat wel zou moeten dan heb ik niets in een vaardigheid te zoeken. Dan kan ik beter thuis dressuur gaan trainen. In de vaardigheid buigen ze gewoon mooi als ze een scherpe bocht maken in plaats van dat ze in verzet gaan omdat ze vast in hun lijf zitten. Daarnaast worden ze zoveel ruimer en sterker :) Van het voorjaar weer even de fysio erbij voor de jaarlijkse check.

Wil hier dressuur 15/2 naar Maarssen, 22-23/2 naar Zwartewaal en 22/3 naar Scherpenzeel. Daarnaast nog vaardigheid 22/1 in Voorthuizen en 16/2 finale vaardigheid in Voorthuizen. Wordt wel even pittig voor ze 2 dagen achter elkaar op wedstrijd maar dan zet ik ze na Zwartewaal wel weer lekker een weekje weg ;)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:17

Letsdunit schreef:
Toch is het dressuur niveau bij SGMW soms bedroevend, heb geschreven bij een jury en was verbaasd dat sommige niet een normaal proefje konden rijden. Terwijl er wel met hoge snelheid door hindernissen gereden wordt waar toch lijkt mij een goede basis voor nodig is. Om over het geschreeuw en getrek aan die teugels maar te zwijgen.

Zondag heb ik ook eerst vaardigheid en 3 uur later pas dressuur.

Het dressuur is in gewone dressuur helaas ook soms drámatisch.. Vaak geen stelling, geen buiging, plankenpony's/paarden.

Het niveau van mennen is sws lager dan ohz. Ze willen ook dressuurproeven aanpassen, zou mooi zijn, alles mag best wat pittiger, dan is het vanaf de B al leuk, ipv dat B proefjes echt saaie rotproefjes zijn.

@Sappos, idd. Als je dressuurbasis niet goed is, kun je schreeuwen wat je wilt, maar dan ben je nooit zo snel in de hindernis.
Na bijv weekje instructieweek merkte ik dat heel goed de SGMW erna. Heerlijk.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:19

Ja B was echt naar ;) Dan keek ik mn groom aan en zuchtte nog eens diep tijdens t stappen :') En dan rijd ik met een pony van 93 cm en een van 106 := dus dat duurt wel even voor je rond bent :)

Geloof het zeker dat zo'n instructieweek veel voor je beestjes doet :j Hier moet ik eerst even mij gaan focussen op school, dat is even belangrijker, maar kan niet wachten om weer te gaan :):) :):)

harisa
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:21

Hardenberg manege de Gulden Spoor 8 maart indoor wedstrijd.
Dressuur en Vaardigheid voor paarden en pony's en impulswedstrijd.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:02

harisa schreef:
Hardenberg manege de Gulden Spoor 8 maart indoor wedstrijd.
Dressuur en Vaardigheid voor paarden en pony's en impulswedstrijd.


Ja ja daar gaan we ons L dressuur debuut maken. Of dat zo slim is weet ik niet ( vorig jaar reden we hier bar slecht)

_Marjola

Berichten: 760
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:07

Gelukkig is in NH 2 dressuurproefjes vaste prik en vaak ook nog 2x vaardigheid. De eerste is dan (bij foutloos) barrage rijden en dus op plaatsing. Bij de tweede ronde (beide klassiek parcours namelijk) gaat het alleen om winstpunten, aangezien je geen 2x barrage mag rijden op 1 dag volgens het reglement.

@baudyh dat zal toch wel loslopen? Gewoon niet focussen op de prestaties van vorig jaar en vooral visualiseren waar je naar toe wil. Je bent nu alweer een heel stuk verder dan toen :)

Ik ga binnenkort maar eens goed in de SGW reglementen duiken, want als ik eenmaal M dressuur geregistreerd sta, mag ik zelfs gelijk in de klasse 2 beginnen (en als ik dit zo lees over het dressuur onderdeel, denk ik gelijk waarom niet?! O:) )

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:00

Ik heb de lijst weer even bijgewerkt (en laten plaatsen door Dyonne) aan de hand van de nieuwe gegevens hier in het topic en startlijsten.nl.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:19

Veel marathonrijders hebben vaak geen interesse om de dressuur goed te beheersen. ('saai gedoe')
Voornamelijk bij de mannen komt het voor dat ze dressuur liever helemaal zouden willen skippen.
ohz heb je een regel dat je eerst een winstpunt in de dressuur moet hebben en dan pas mag gaan springen.
Zou voor de samengestelde wedstrijd ook niet zo'n heel slecht idee zijn...., denk wel dat het op veel weerstand zou stuiten.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:24

Klopt Anke, ik vraag me ook wel eens af hoe die paardenmonden eruit zien als ik zo'n grote kerel met zijn volle gewicht in de teugels zie hangen...

Verder geen plannen dit jaar, zie het allemaal wel, af en toe een wedstrijdje vind ik wel leuk maar heb net zoveel lol of misschien wel meer in een rondje door het bos.

_Marjola

Berichten: 760
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:27

Tjah ik denk dat het lastig wordt om die mentaliteit aan te pakken. Ik weet ook niet of die ene winstpunt daarin veel zal helpen.

Sowieso wordt er in de SGW heel anders gejureerd. Als ik namelijk een SGW jurylid op een normale dressuurwedstrijd tegen kom krijg ik tegenwoordig de kriebels... Het valt mij namelijk op dat paarden waar het koppie beneden hangt zo een punt rijden (en niet eens in de krul lopen - oprichting e.d. dus eigenlijk gebeurt er vrij weinig voorin), terwijl de mensen die met iets flamboyantere paarden/pony's rijden (waar het koppie soms nog wel eens beweegt) het vrij snel kunnen vergeten, want als je 1 onderdeel fout doet, kan je de rest ook niet meer goed doen (om het even heel zwart/wit uit te drukken).

Maar ja dat is wel een hele andere discussie ;) Ik weet nu ook niet of nieuwe/moeilijkere proeven het probleem van slecht gereden paarden gaat oplossen... (ik denk van niet) en we kunnen moeilijk eisen dat iedereen op les gaat, want niet iedereen heeft zo'n grote portemonnee.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:33

Ik heb deze zomer zitten schrijven bij klasse 4 de spannen op een grote wedstrijd. Ik vond het echt bedroevend in de baan..

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:40

Anke schreef:
Veel marathonrijders hebben vaak geen interesse om de dressuur goed te beheersen. ('saai gedoe')
Voornamelijk bij de mannen komt het voor dat ze dressuur liever helemaal zouden willen skippen.
ohz heb je een regel dat je eerst een winstpunt in de dressuur moet hebben en dan pas mag gaan springen.
Zou voor de samengestelde wedstrijd ook niet zo'n heel slecht idee zijn...., denk wel dat het op veel weerstand zou stuiten.

Dat zou een goede zijn idd :j Maar ook 1 wp in dressuur alvorens je vdh mag starten. Lijkt me een reeële regel.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:42

Anke en Tamara ben het er volledig mee eens. Ik heb het ervaren, ik kan mn pony's naast elkaar knopen maar daarmee heb ik nog geen tweespan. Ik kan heus indoors en alles rijden, dat gaat 2 of 3 maanden goed. Daarna gaan ze staken, koppen in de lucht, tegen het bit, tegen de hand. Ze worden niet te sturen en het wordt omsleuren en trekken. Ja ik zal heus hard gaan, pony's helemaal over de zeik en alles. Ik heb geen marathons gereden verder maar mijn tweespan was hell, handen vielen uit op een gegeven moment. Wagen op internet gedonderd en verder gaan enkelspan. Terug naar 0. En het loont.

Ik merk dat ze in de d/v graag een nette stabiele rustige proef zien. Geen poespas, nette figuren, rechte lijnen en rustige overgangen. Mijn hengstje is niet de meest flexibele maar hij loopt de proeven met zoveel gemak, ik ben lang niet altijd tevreden maar blijkbaar ziet het er vanaf de kant wel netjes uit. Mijn ruintje is geweldig, super flexibel en heel goed te rijden. Alleen is hij net een tikkie onrustiger en zijn er wat meer foutjes. Hij scoort dan ook prima, maar mijn luie hengst die heeft m tot nu toe iedere keer verslagen :')

1 punt in de dressuur voor je vaardigheid of marathon mag starten zou super zijn. Idd net als met dressuur en springen. Gewoon een beetje basis, 180 in de B halen is echt geen enorme opgave :')

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:43

Dat probleem had ik dus toen ik goede dressuurmenles wilde. In Limburg zitten wel een aantal goede SWM-menners.
Echter kan ik bij hen niet terecht voor dressuur les op (hoger) niveau. Ik heb het mezelf dus geleerd en ca 1 keer per jaar ging ik naar Leonne van Gestel voor les (90 km enkele reis).
Ik vind zelf het geweldig om les te geven en andere menners te helpen met de kneepjes van de dressuur.
Vandaar ook dat ik de cursus voor meninstructrice (wedstrijdniveau) wil gaan volgen, dan kan het officieel met diploma gebeuren.

Gelukkig ga ik vanaf dit jaar me verdiepen in de vaardigheid (en marathon) en daar heb ik hier in de buurt wel een hele goede voor zitten!
Is dan ook de bedoeling om maandelijks les te gaan volgen bij deze klasse 3 tweespan menner. (heb er al zin in!)

Schrijven lijkt me heel interessant, super leerzaam en dat wat je hoort, kun je zelf weer toepassen in je eigen proeven.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:48

1 punt is misschien wat weinig, doe dan iets van minimaal L ofzo.

Herken het wel hoor Sap, ben ook te fanatiek van start gegaan, terug naar de basis was de enige oplossing en ben blij dat ik het gedaan heb. Beetje jammer alleen dat mensen altijd klaar staan met hun oordeel maargoed dat heb je overal.

Schrijven is idd erg leerzaam maar langs de kant kijken ook !

_Marjola

Berichten: 760
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:49

Sappos schreef:
Gewoon een beetje basis, 180 in de B halen is echt geen enorme opgave :')


Daarom vraag ik het mij af of het veel zoden aan de dijk zet ;)

Je zou ook aan stijlpunten kunnen denken, zodat er minder gerukt en geplukt wordt. Maar dat is ook weer subjectiever, wat het 'spelletje' weer ingewikkelder maakt.

Eerlijk gezegd vind ik de barrage niet heel erg nuttig in de VH. Ze zouden ook gewoon de tijd van de eerste omloop voor de plaatsing kunnen gebruiken. Volgens mij voorkom je dan sneller blind racewerk in de baan (anders gooi je de balletjes er te snel af).

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:54

Ik heb nog nooit les gehad O:) Rijd zoals ik wil dat ze lopen ohz. Ben geen topruiter ofzo maar weet op papier zeker wel hoe het eruit hoort te zien en hoe het hoort. Soms mis ik wel even mn been want beenhulp vertalen in zweephulp is wel anders. Jammer dat ze zo klein zijn want zou ze graag ohz willen trainen. Miss dat ik vanzelf een keer vastloop maar hoop dat ik gewoon kritisch genoeg ben en handig genoeg ben om ze verder te trainen. Op naar het ZZ ;)

Schrijven zou ik graag nog een keer doen. :j Zo ben ik ook altijd blij met volgeschreven protocollen.

Ja idd jij moest ook weer terug naar 0 (of -100). Ik heb nu 1 pony van het span heel goed lopen, de andere is nog lang niet B-waardig, die moet echt helemaal terug naar niets. Grondwerk, lange teugelwerk, enkele en dubbele longe. Miss dat ik m ooit ga starten, maar dat is dit jaar nog niet aan de orde...

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 00:01

Anke schreef:
Gelukkig ga ik vanaf dit jaar me verdiepen in de vaardigheid (en marathon) en daar heb ik hier in de buurt wel een hele goede voor zitten!
Is dan ook de bedoeling om maandelijks les te gaan volgen bij deze klasse 3 tweespan menner. (heb er al zin in!)

Bij wie ga je vaardigheid en marathon lessen, Anke? Of bedoel je de verenigingslessen?
Ik ga zaterdag met stalgenootje voor de tweede keer naar Leonne, voorlopig voor "erbij" :) .

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:15

Jeetje Marjola wat een strakke planning haha, wel leuk dat je de hobby met je vader deelt!

Zijn er eigenlijk Bokkers die de wintercompetitie meedoen in Dordrecht?

mijn planning is voorlopig als volgt:
19 januari D-V dordrecht
9 februari D-V dordrecht
22 februari D indoorkampioenschap Zwartewaal
16 maart finale D-V dordrecht

Na 16 maart wil ik de overstap maken naar de Z dressuur enkelspan met rakker, maar ik kijk tegen die tijd welke wedstrijden ik dan kan starten in het outdoorseizoen

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:27

sasika schreef:
Jeetje Marjola wat een strakke planning haha, wel leuk dat je de hobby met je vader deelt!

Zijn er eigenlijk Bokkers die de wintercompetitie meedoen in Dordrecht?

mijn planning is voorlopig als volgt:
19 januari D-V dordrecht
9 februari D-V dordrecht
22 februari D indoorkampioenschap Zwartewaal
16 maart finale D-V dordrecht

Na 16 maart wil ik de overstap maken naar de Z dressuur enkelspan met rakker, maar ik kijk tegen die tijd welke wedstrijden ik dan kan starten in het outdoorseizoen



WC was de bedoeling..
Helaas Sjol was niet goed vanaf sept.
Dus toen Toobs maar HC gestart 1e x dat het was.
In dec. zou hij voor het echt starten (KNHS gaf dec cadeau bij startpas 2014), helaas helaas.. toen was ie kreupel >;) _-:(
Vaardigheid is mijn kar achter 1 1/2 cm te smal voor, voorkant is wel 1.25 :roll:

Dus de WC is voor ons wel over, misschien volgend jaar..

Toobs loopt ondertussen wel weer goed, dus dit weekeind pretweekeind gehad *\o/* .
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... YSL_9VQT_Y

Voor de echte wedstrijd menners onder jullie, niet lachen (ik weet ook dat het langzaam was en 2 ballen)!
Ik was helemaal trots op hem, hij deed het super braaf, voor zijn herrie met mennen debuut.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:49

Leonne geeft fijn les!

Trots zijn en genieten is belangrijker dan tijd en score.

Ja ik wil sowieso de groepslessen vd vereniging gaan volgen.

Wil ook nog wat jongs beleren en de groene pony's gaan (door)trainen.
Tevens mijn KWPNer ohz dressuur gaan rijden.
Wensen en activiteiten in overvloed!