Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:02

Hoi,

Ik heb 4 jaar geleden een nieuwe Dutch marathonwagen aangeschaft voor mijn Welsh pony.

Twee jaar geleden is mijn lamoen afgebroken tijdens het rijden, zie foto om te zien waar precies:
http://imageshack.us/photo/my-images/850/uwqi.png/
Mijn lamoen is toen gelast en het heeft toen redelijk goed gehouden. Dit jaar, net voor de zomer, is mijn lamoen opnieuw afgebroken, enkele centimeters naast de vorige breuk. Ik heb mijn wagen toen door een automechanieker laten lassen, hij heeft er toen ook een metalen buis in gestoken zodat het lamoen zeker niet meer kon breken op die plaats.

Afgelopen zaterdag ben ik een ritje gaan maken met mijn vriend, alles leek in orde. We hadden er 15 kilometer op zitten, we zaten ongeveer in de helft van onze geplande rit.(we wilden minimum 30 km halen) Op een bepaald moment waren we op een wegje dat ideaal was om Romeo eens lekker te laten gaan, hij had er echt zin in. Romeo ging in galop en hij nam een aardig tempo.

Plots voelde ik een schok en zie ik de voorwielen onder mij uit schieten. De rest van de wagen (waar ik op zat) dook dus naar voren en daarna naar onderen, dit deel is op/tegen Romeo zijn achterwerk en benen beland. Omdat ik altijd met mijn voeten op de voorkant van de wagen steun, heb ik dus ook met mijn voet tegen Romeo zijn kont "gestampt".
Al die slagen die Romeo te verduren kreeg, negeerde hij compleet. Het enige dat hij deed was met zijn volle gewicht tegen duwen om de wagen tot stilstand te krijgen, hij leek te voelen dat er gevaar dreigde en dat die wagen zo snel mogelijk tot stilstand moest komen.

Mijn vriend en ik zijn gelijk van de wagen gesprongen (ik MOEST van de wagen, er kwam anders te veel druk op Romeo zijn benen). Mijn vriend heeft geprobeerd de achterkant van de wagen omhoog te houden om Romeo zijn benen te beschermen terwijl ik Romeo zo snel mogelijk probeerde uit te spannen. Beestje bleef doodstil staan, hij keek regelmatig achterom om te kijken wat er aan de hand was, maar hij was de rust zelve.

Heel het onderstel waar de voorwielen aan vast hingen is gewoon onder de wagen uit gevallen (dus eigenlijk de schijf waar de wielen rond draaien). De voor- en achterkant van de wagen hingen enkel nog vast door middel van het remkabeltje.

Ik en mijn vriend beseften plots hoeveel geluk wij hebben gehad, zowel wij als Romeo. Dat beestje heeft zo even onze levens gered, dit had goed fout kunnen aflopen voor ons drietjes. Voor hetzelfde geld was hij uit paniek beginnen bokken of besloot hij om er vandoor te schieten... Maar dat deed hij allemaal niet, hij bleef heel koel en probeerde gewoon die wagen stil te krijgen. Er was geen grijntje paniek of angst te bespeuren bij die pony, ik kan het nog steeds niet geloven hoe koel hij heeft gereageerd! <3


Ik heb gelijk gebeld voor hulp, gelukkig kon ik iemand bereiken die het bos in die buurt kent en daar ook kon geraken met zijn jeep en trailer. Die persoon is eerst Romeo komen halen zodat die veilig naar zijn weide kon, daarna is hij de wagen komen ophalen.
Hij heeft de wagen meegenomen naar zijn thuis, hij ging proberen om dit nog te maken.

Nu was mijn vraag aan jullie, is het te vertrouwen om nog met een wagen te rijden waar het onderstel volledig is afgebroken?
Ik had nog nooit gezien dat een wagen zo plots in tweeën brak, het was in ieder geval serieus schrikken!
Hebben jullie dit al meegemaakt? Hebben jullie de wagen toen hersteld of besloten om een nieuwe te kopen?

Alvast bedankt om het verhaaltje te lezen!

Groetjes
Lotte

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:04

Ik ben geen menner maar zou deze wagen echt helemaal niet meer vertrouwen.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:05

Ik zou sowieso even contact opnemen met de verkoper, want dit heb ik inderdaad nog nooit meegemaakt.
Fijn dat het zo goed afgelopen is!
Verder had ik het vertrouwen in deze wagen niet meer gehad en dus wel een nieuwe gekocht...

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:05

Tjee, zeg wat een schrik :oo Y;( , pffff, ongelooflijk dat Romeo zo kalm bleef en zo erger is voorkomen.
Ik zou de wagen echt niet meer vertrouwen, zou hem wel wss laten nakijken door de dealer en zijn verhaal willen horen...
Succes iig :(:)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:06

Dat je er uberhaubt nog aan dénkt om die wagen te laten maken...

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:13

Ik zou het probleem sowieso aankaarten bij de leverancier, wellicht zit er een productiefout en die bij meer mensen voor kan komen. Sowieso lijkt me dat die hier fout zit, een menwagen hoort na 4 jaar niet versleten te zijn en al helemaal niet op zo'n manier uit elkaar te vallen. Jullie hebben echt geluk gehad dat je pony zo geweldig reageerde inderdaad :j .

Vraag me af of repareren uberhaubt haalbaar is maar ik zou zelf nooit meer vertrouwen hebben in de wagen %)

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:16

@ avaluna: Inderdaad, ik kan het nog steeds niet geloven hoe Romeo gereageerd heeft. Ik heb met mijn voet op zijn kont gestampt en de wagen is tegen zijn kont en benen "gevallen", dus bokken of er vandoor gaan zou nog geen abnormale reactie geweest zijn.

@ JoopC: Je zegt contact opnemen met de verkoper, maar wat moet ik dan zeggen?
Ik heb de wagen in Kaatsheuvel gekocht, dus niet echt bij de deur... (ik woon in België, Genk). Ik denk niet dat hij zo even tot hier komt rijden om te kijken wat er gebeurd is.

@ Amaris: Mijn eerste reactie was ook gelijk: Ik kruip NOOIT meer op die wagen!
De man die ons is komen ophalen zei dat dit wel te maken was, hij vond het blijkbaar niet zo een drama... Daarom dat ik dit topic plaats, ikzelf vertrouw het echt niet meer... Maar een nieuwe wagen kopen gaat financieel voor mij ook niet, dus als de wagen niet gemaakt kan worden, betekent dit voor mij voorlopig einde mencarrière...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:18

Ik zal naar de fabrikant bellen. Dit kan echt niet. Als er zoiets met mijn product zal gebeuren kreeg je een nieuwe.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:19

@Sander_Lotte,

Oh, ik dacht dat ie rechtstreeks van de fabriek kwam, sorry mijn fout. ;)
Neem anders even contact op met een fabrikant, want mijn menwagen is minstens tien jaar oud en dat ding vertoond geen enkel moeilijkheidje... Maar ik denk dat dit gewoon al mis is gegaan met het bouwen van je wagen. Succes!

Belle_Siem

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:20

Wagen 4 jaar oud en dan al zulke mankementen?

Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben, de wagen terugbrengen en (een deel van) mijn geld terugeisen.

Wat een gouden pony heb je <3 Want dit had heel anders af kunnen lopen, als het dier in paniek geraakt was, wat heel logisch zou zijn geweest.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:20

Ik zou duidelijke foto's maken en dan mailen naar de verkoper, ook van de plekken waar die eerder stuk is gegaan.
Misschien kan hij wel iets voor je doen, misschien productiefout, korting op een andere wagen? Misschien dat hij een keer in de buurt is en wil komen kijken je weet maar nooit. Als je hem niks laat weten krijg je zeker niks terug.

Als je een paard niet vertrouwd zet je hem toch ook niet voor de kar? waarom dan niet zorgen dat je ook vertrouwen hebt in de spullen wat ook erg belangrijk is voor de veiligheid.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:21

Zit er geen garantie op zo'n wagentje? Zoiets zou never nooit niet mogen gebeuren met een wagen van die leeftijd.

Je kan in ieder geval beginnen met telefonisch contact op te nemen met de leverancier en dan kan je zien welke afspraken je kan maken.

Ik zou iig nog niet beginnen met de reparatie totdat je weet wat je met de leverancier en/of producent kan regelen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:22

Ik zou nooit meer op die wagen stappen. Twee keer iets stuk onder normale omstandigheden. De dealer bellen en goede foto's maken. (ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een foto, nog nooit zo extreem gehoord)

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:24

:oo Wow dat is schrikken :j
Wat ontzettend brave pony, Romeo <3

Ik zou ook de fabrikant is opbellen hierover. Misschien een fabricagefout en kun je hiermee een hoop andere mensen ook deze ellende besparen door dit te melden aan de fabrikant.
Deze wagen repareren en weer mee gaan rijden :n zou ik niet mee doen, lekker voor wat anders kijken wat wel betrouwbaar is.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:24

sander_lotte schreef:
@ avaluna: Inderdaad, ik kan het nog steeds niet geloven hoe Romeo gereageerd heeft. Ik heb met mijn voet op zijn kont gestampt en de wagen is tegen zijn kont en benen "gevallen", dus bokken of er vandoor gaan zou nog geen abnormale reactie geweest zijn.

@ JoopC: Je zegt contact opnemen met de verkoper, maar wat moet ik dan zeggen?
Ik heb de wagen in Kaatsheuvel gekocht, dus niet echt bij de deur... (ik woon in België, Genk). Ik denk niet dat hij zo even tot hier komt rijden om te kijken wat er gebeurd is.

@ Amaris: Mijn eerste reactie was ook gelijk: Ik kruip NOOIT meer op die wagen!
De man die ons is komen ophalen zei dat dit wel te maken was, hij vond het blijkbaar niet zo een drama... Daarom dat ik dit topic plaats, ikzelf vertrouw het echt niet meer... Maar een nieuwe wagen kopen gaat financieel voor mij ook niet, dus als de wagen niet gemaakt kan worden, betekent dit voor mij voorlopig einde mencarrière...


Nou dat hoort hij in dezen imo wel gewoon te doen hoor, dat een wagen zomaar doorbreekt is levensgevaarlijk en zeker bij zo'n jonge wagen mag dat absoluut niet gebeuren!! Als de leverancier in eerste instantie weigert zou ik zelfs direct naar het juridisch loket gaan, wie weet wat er was gebeurt als je pony had gereageerd zoals de meeste zouden doen en gewoon heel hard was gaan rennen, het is niet dat er een lampje af is gevallen ofzo #)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:29

Ik vraag me alleen niet af of bovenstaande (contact met fabrikant/verkoper) niet al twee jaar had moeten gebeuren toen de lamoen was afgebroken.

Ook niet echt normaal als je het mij vraagt.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:31

Ten eerste wat een TOP paard heb je!! Je hebt hem toch wel lekker verwend? (de enige keer dat ik met een koets en shetlander ging rijden, viel het hoofdstel eraf door de dikke manen, keelriem brak. Pony ging gelijk aan de kletter en in de bochten kantelde de wagen, wij vielen eruit pony schepte nog een fietser en rende gelukkig zonder verdere brokstukken terug naar huis, dus je paard is écht braaf!! )

En ik zou het wel echt gaan aankaarten bij de leverancier/fabrikant, dat kan toch niet zomaar! Ook nog na 4 jaar...

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:37

Daar zeg je ook wat Amaris. Maar dat gebroken lamoen staat volgens mij gewoon los van hetgeen nu kapot is gegaan. Tenzij er bij het lassen van het lamoen het onderstel te heet is geworden oid waardoor het nu gebroken is...
Maar dat zal een expert uit moeten zoeken en om dat te kunnen zal er tot die tijd niks aan de wagen gerepareerd kunnen worden.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:37

Geen haar op m'n hoofd die er maar aan zou denken om die wagen te laten maken, ik zou daar zelf 0 vertrouwen in hebben.

Degene waar je hem gekocht heb even een mail sturen met alle problemen! Want dit is gewoon te gek voor woorden. Maar eigenlijk had je dat al moeten doen toen de eerste keer het lamoen brak.

Maar een toppertje heb je er wel voor staan zeg!

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:41

Ik kan inderdaad misschien best eens wat foto’s maken van de wagen, daar was ik zaterdag niet op gekomen :D De wagen staat nu wel bij de persoon die ons is komen ophalen, maar misschien kan ik wel eens foto’s maken.


@ Barvrouwke: Het lijkt mij niet zo vanzelfspekend dat de dealer gewoon even een nieuwe geeft, mijn wagen is 4 jaar oud en ik heb er destijds € 1.700 voor betaald... Kan me inbeelden dat hij gewoon zegt "Jammer, dan koop je maar een nieuwe". Niet?

@ JoopC: Van de fabriek kwam hij niet, het was een dealer. Er was in ieder geval nog nooit mee gereden, de verpakking (plastic) zat nog rond verschillende onderdelen, nergens waren gebruiksporen te vinden.

@ Belle_Siem: Dat was ook gelijk mijn reactie, het zou echt een logische reactie geweest zijn als hij in paniek geraakt zou zijn. Ben dat beest zoooo ontzettend dankbaar <3

@ Dorus: Geen idee of er garantie op zit… Heb toen in ieder geval geen papieren ofzo mee gekregen, dus veronderstel van niet eigenlijk.

@ Dingetje: Als deze wagen niet hersteld wordt, zal dit voor mij (voorlopig) einde mencarrière betekenen. Financieel gaat het momenteel niet om een nieuwe wagen te kopen. Voor deze wagen heb ik € 1.700 betaald, ik was er toen erg trots op dat ik dat zelf had kunnen kopen. Ik ga zeer binnenkort verhuizen en ik heb nog heel wat kosten voor de boeg, een nieuwe wagen is momenteel dus geen optie :(

@ liedje 89: Wat houdt dat juridisch loket in? Het had inderdaad goed fout kunnen aflopen, en dan had ik pony nog niets kunnen verwijten want dan was dat een doodnormale reactie geweest van een paard/pony. Zijn reactie van nu was best abnormaal, maar ik ben hem er ontzettend dankbaar voor!

@ Amaris: Tja daar vraag je mij iets, geen idee waarom ik toen niet had gebeld… Ik dacht dat het best normaal was dat er af en toe iets kapot ging aan je wagen… Omdat er gelijk een kennis zich aanbood om het lamoen te maken, heb ik mij er verder geen vragen over gesteld.

@ CK88: Dank je, ik heb hem zeker en vast lekker verwend en bijna dood geknuffeld! Tjee wat een naar ongeval dat jij toen hebt meegemaakt, lijkt me ook erg schrikken!

@ Dorus: Bij het lassen van het lamoen hebben we het lamoen eraf genomen (de wagen stond namelijk nog bij mijn thuis, had enkel het lamoen weg gebracht om te laten maken), dus hierbij kan het onderstel niet beschadigd zijn geworden.
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 30-09-13 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:42

Mijn hemel wat een wrak van een wagen!!! Dit kan echt niet, ik zou direct contact opnemen met de importeur/ fabrikant! Dit mag echt niet gebeuren met zo'n jonge wagen. Het breken van de lamoen 2 jaar geleden had al niet mogen gebeuren!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:42

Wow, wat heb jij een super pony. Onvoorstelbaar dat hij zo rustig bleef. En die wagen, die had ik 2 jaar geleden al niet meer vertrouwd. Heb je toen wel contact gehad met verkoper? Ik vrees het ergste, denk niet dat hij je tegemoet zal komen, maar dat zou natuurlijk wel moeten. Dit mag absoluut niet gebeuren met een wagen, zeker niet een van 4 jaar oud.

En ik en ook wel benieuwd naar een foto.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:49

:(:) wat zul je geschrokken zijn.
En een extra zak wortels voor Romeo. Dapper dier.

Geen tips over de wagen, echt geen idee namelijk wat er gebeurd is. Is er een bout af gebroken en daarmee alles losgeraakt? Of is het laswerk gescheurd?
Ik zou hem zo naar de fabrikant sturen en hem daar inleveren en hun een voorstel laten doen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:51

Jeetje TS, wat een ontzettend naar en 'stom' ongeluk! Een lamoen hoort niet zomaar in 2en te breken en/of af te breken, laatstaan een hele wagen! Jullie hebben enorm 'geluk' gehad ja, om er nog zo vanaf te komen.

Je zegt dat je de wagen niet bepaald naast de deur hebt gekocht; in Kaatsheuvel. Kan het zijn dat dat bij v/d Linde was in Kaatsheuvel? Dat is een dealer in o.a. Dutch wagens.

Hoe dan ook, en waar je hem ook vandaan hebt qua afstand, ik zou toch zéker met een dealer van Dutch wagens contact opnemen. Dit mag en kan gewoon echt niet gebeuren! Als mijn marathonwagen van 3 jaar oud, splinternieuw gekocht bij een dealer, morgen ineens uit elkaar zou vallen, kan die dealer van mij ook zeker een telefoontje verwachten, reken maar van yes.
Liefst dus bij de dealer/verkoper waar je 'm hebt gekocht (want als ik het zo hoor, is het dus niet bij een particulier geweest, maar wel degelijk bij een wagendealer/bouwer/verkoper?).

Dit kan gewoon echt niet, en zou eigenlijk echt bij Dutch gemeld moeten worden. Zelfs als jij die wagen via een particulier had gekocht, had ik nog contact opgenomen met Dutch in jou geval. En dat gaat het makkelijkste via wagendealers die wagens van het merk Dutch leveren.

Ik ken wel iemand waarvan er meerdere malen dergelijke dingen zijn gebeurd met een 2wieler, gloedjenieuw. Ook deze persoon heeft meteen contact gezocht met de dealer, en samen met de dealer is er toen bekeken naar oplossingen.

Echt waar, ik zou het écht doen hoor. En deze wagen (laten) repareren; ik zou er in jou geval niet eens over piekeren........ wie zegt dat de rest v/d wagen en het metaalwerk wél in orde is? Misschien zijn er lasfouten gemaakt, of is er metaalmoeheid opgetreden omdat de constructie toch minder degelijk en stevig was als verwacht, of is er metaal van mindere kwaliteit gebruikt.... je weet het niet.

Dat het lamoen al afbrak, dát had al niet zomaar mogen gebeuren, en dat gegeven alleen al zou mij al mijn vertrouwen in die wagen doen wegnemen.
Ik heb een afneembaar groomstoeltje voor mijn marathonwagen. Voor mensen die daar voor het eerst op gaan zitten, geeft het even een 'vreemd' gevoel, veel vinden het in het begin dan ook een beetje eng. Laatst was iemand zelfs een beetje bang dat het stoeltje zomaar zou kunnen afbreken. Dat mag en kan natuurlijk nooit gebeuren. Maar hád dat gebeurd, reken maar dat ik diezelfde dag nog met de dealer van mijn wagen aan de tel. zou hangen, want dat kan natuurlijk gewoon niet.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:53

sander_lotte schreef:
@ liedje 89: Wat houdt dat juridisch loket in? Het had inderdaad goed fout kunnen aflopen, en dan had ik pony nog niets kunnen verwijten want dan was dat een doodnormale reactie geweest van een paard/pony. Zijn reactie van nu was best abnormaal, maar ik ben hem er ontzettend dankbaar voor!


Het juridisch loket is een organisatie die gratis juridisch advies bied. Ook als de garantie in theorie verlopen is blijft het wel zo dat de leverancier verantwoordelijk is voor het leveren van een fatsoenlijk product en met een marathonwagen van 4 jaar oud hoor je gewoon een stukje te kunnen galopperen. Dus de leverancier zit moet hier imo wel gewoon iets mee doen, tenzij de wagen door de eerdere reparaties beschadigd is maar als je je lamoen repareert haal je het toch meestal los van de wagen dus dat lijkt me onwaarschijnlijk?