[AR] Herbeleren: sleep of onmiddellijk wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Herbeleren: sleep of onmiddellijk wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:48

Ik heb een tijdje geleden een pony in mijn bezit gekregen die bij het beleren aan de kletter gegaan is met de wagen (3e keer ingespannen). Hij heeft sindsdien niet meer voor de wagen gelopen.

We hebben al veel aan de lange lijnen gewerkt, ook met het tuig op en langs de weg, en dat doet hij allemaal prima. Ik heb contact opgenomen met iemand (professioneel) om hem te laten beleren, en die persoon vroeg me of hij al een bandje of iets dergelijks had gesleept.

Zeker omdat het een pony is die al eerder aan de kletter gegaan is dacht hij dat hij dan beter daarmee zou starten, om hem te laten wennen aan het feit dat er iets achter hem hangt. Zo kan hij eens uittesten hoe de pony reageert, zonder het risico te lopen dat hij opnieuw met de wagen op hol slaat.

Hoe kijken jullie daar tegen aan? Kan het inderdaad minder kwaad als hij met een bandje aan de kletter gaat? Is het verantwoord om hem gewoon met een bandje te laten lopen tot hij wat rustiger wordt? Ik snap wel dat het veiliger is voor de wagen om het zo te doen, maar ik vraag me gewoon af of de pony er baat bij zal hebben. Als hij met het bandje aan de kletter gaat maar de menner slaagt er in om hem terug te kalmeren tot hij rustig rondstapt met het bandje, zal hij dan echt minder gek doen de volgende keer dat hij iets achter zich krijgt? Of zal het er net voor zorgen dat hij nog banger wordt?

Ibbel

Re: Herbeleren: sleep of onmiddellijk wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:57

Waarom laat je het niet aan de professional over? Hij heeft de ervaring. Als je daar niet op kunt vertrouwen, waarom ga je er dan mee in zee? Her op bokt is het zoveel zielen zoveel meningen, en niet altijd even goed onderbouwd, laat staan uit eigen ervaring.

Het is sowieso vrij gebruikelijk om eerst te slepen bij beleren.

joda

Re: Herbeleren: sleep of onmiddellijk wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:01

Wij doen inderdaad ook altijd eerst even laten slepen. Dit zodat het paard kan wennen aan het gewicht en het feit dat er iets achter hem hangt. dus ik zou zeggen volg het advies op van degene die hem verder moet gaan beleren

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:16

Is het niet mogelijk om je pony in het tweespan te beleren naast een heel ervaren pony.? Mijn ervaring leert dat de steun van een spanmaatje bij een onzekere pony de beste hulp is die je kan hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:18

Eens met Ibbel.

Daarnaast, als onze stalhouder (die wekelijks paarden beleert) een heropvoedingsprojectje krijgt, zet hij ze altijd eerst minimaal één keer voor de sleep. Gewoon om te kijken hoe ze reageren op stem, op leidselhulpen, want meestal is daar al veel aan te zien. Ook buitenshuis, dan neemt hij zijn eigen sleep gewoon mee.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:08

Wat het vertrouwen op de professional betreft hebben jullie gelijk, ik twijfel ook niet aan de vaardigheden van de professional.

Ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig of deze methode in het geval van zo'n 'heropvoedingsprojectje' gebruikelijk is. Ik laat het beleren over aan een professional, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet van dichtbij wil volgen. Het feit dat ik vragen stel is gewoon omdat ik ermee bezig ben, omdat ik graag wil weten wat er allemaal met mijn pony zal gaan gebeuren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:43

Bij mijn weten is dat dus wel gebruikelijk :j .