[AR] Binnenband stuk -> garantie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Binnenband stuk -> garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:35

In juli heb ik een koets gekocht (nieuw) met 2 jaar garantie.
Door omstandigheden heeft de pony er nog niet voor gelopen, tot deze week. Maandag een rondje gaan rijden zonder problemen. Vandaag gingen we weer eventjes en het ging super. Op een bepaald moment zit i naar het voorwiel te kijken (ik was niet aan het mennen) en ik vond dat zo raar bewegen in mijn beleven. Het topic wat hier pas nog is geopend in gedachte (over de voorwielen die er ineens onderuit vielen) kreeg ik het al beetje benauwd ( :+ ) dus aan de menner gevraagd of dat normaal was. Koets stilgezet, leidsels in mijn handen en hij gaan kijken (was aan mijn kant dus kon hij zo niet zien vanaf de koets). Bleek de band plat te zijn .. had ik toch goed gezien dat het wiel zo raar deed :Y)

Echter blijkt er niks aan de buitenband zelf te zijn, maar bleek de binnenband het ventiel te missen en is die dus plat. Nu zit ik me af te vragen of zoiets onder de garantie valt? Heb al een mail gedaan naar de persoon van wie ik de koets gekocht heb, maar vraag het hier ook maar even na, niet dat hij me vanalles gaat wijsmaken en ik er toch recht op heb :P

Zijn er ervaringen mee op dit gebied?
Baal er best wel van, gaat nog een leuke hobby worden zo := Maarja, als dit het enige gaat zijn wat ik ooit aan de hand ga hebben met de koets is het mij ook goed :Y) :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:46

Als er bij afleveren geen ventiel in zat, moet de band bij afleveren al plat geweest zijn. Als dat niet het geval was, is de koets correct afgeleverd. Normale 'wear and tear' valt niet onder garantie. Kapotte ventielen en lekke banden vallen onder normale 'wear and tear'.
Kan iemand op stal/waar de koets staat voor de grap het ventiel gejat hebben?

En verder: een ventiel voor een band kost 2 dubbeltjes. Daarvoor ga je toch niet over garantie praten? Het telefoontje naar de verkoper kost al meer...

Brainless

Re: Binnenband stuk -> garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:49

Lekke banden vallen niet onder de garantie.
Gelukkig kost een nieuwe binnenband niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:51

Ik heb geen idee qua kosten, volgens degene die er naar gekeken heeft moest ik voor een nieuwe binnenband kijken maar heb geen idee wat dat kost.

Band was niet plat bij afleveren, koets heeft verder gewoon stilgestaan behalve dan maandag eventjes en nu. Op deze stal acht ik niemand in staat om dat te jatten (kan eventueel wel op de andere stal gebeurd zijn maar dan zou die band toch al eerder plat moeten geweest zijn? Of zou dat pas kunnen gebeuren als de koets echt gebruikt wordt, dat het dus langzaam plat gaat zeg maar?).

Thanks, dan ga ik maar al meteen eens op zoek naar waar ik zo'n binnenband kan vinden en wat mij dat gaat kosten :+

Edit; e-mail is trouwens ook handig, moet je de telefoonkosten niet betalen :P
(het gaat me ook niet om de kosten op zich, meer om het principe, maar wist alleen niet hoe dat met banden zat .. buitenband leek me dan eventueel nog anders dan binnenband, maar aangezien die nog intact is ligt het echt aan de binnenband zelf, en niet doordat je ergens in gereden bent ofzo bv. ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:52

Binnenband kost 10/15 euro en 20/25 incl montage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:54

Ok, thanks.
Misschien ook een idee waar ik deze het beste/makkelijkste kan halen? Moet ik dat ook al niet meer opzoeken :Y) :)) (want bij een fietsenwinkel ben je niks neem ik aan ... Het zijn trouwens 19 inch wielen..). Ik zit zelf in België en hier is niet meteen een menwinkel of koetsenmaker in de buurt ... Dus moet even uitzoeken wat het makkelijkste is om zo'n binnenband tot hier te krijgen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:55

Gewoon met wiel naar de fietsenmaker, vaak hebben ze die maat wel, anders kunnen ze hem zo bestellen.

Als je hem zelf wil vervangen: even de maten opschrijven die op de buitenband staat.
Dan weten ze precies welke binnenband je moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:02

En binnenbanden van bij de fietsenmaker zijn gewoon dezelfde als van de koets?
(omdat die wielen niet meteen fietswielen zijn zeg maar, moet dat geen bredere binnenband zijn ofzo? Ben echt een leek := ).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:04

Ja, maar er zijn zoveel verschillende wielen en banden. oa voor mountainbikes en bv snor/elektrische fietsen.
Elke fiets heeft wel een eigen maat en alles is te bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:05

Ok, dan ga ik morgen eens voor die maat kijken (is dan wat voor die 19 van de inch staat zeker hé?) en dan maandag eens bij de fietsenmaker horen. Moest hij dat toch niet kunnen bestellen kan ik nog altijd verder gaan zoeken :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:06

[***] schreef:
En binnenbanden van bij de fietsenmaker zijn gewoon dezelfde als van de koets?
(omdat die wielen niet meteen fietswielen zijn zeg maar, moet dat geen bredere binnenband zijn ofzo? Ben echt een leek := ).

Ik ben een aantal weken terug ook de gelukkige geweest.
Ben naar een zaak geweest waar ze ook scooters deden. Man heeft het wiel gezien en moest de band wel bestellen. Eventjes op moeten wachten maar 't kostte me 21 euro incl montage..

Ik heb een sulky oxer, dus geen grote wielen, maar je zit in het segment van de crossbrommers geloof ik qua binnenbanden :)

Op de band staat overigens ook gewoon de maat, maar dan moet je 'm er eerst uit zien te krijgen :)

Zaak waar ik ben geweest zit in Breda, ik vermoed alleen dat jij van verder weg bent ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:07

Nee, na die 19.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:09

Volgens mij stond er niks na die 19 :+ Stond dacht ik een getal, dan een "-" en dan die 19 ... Maar zal morgen nog eens goed kijken en ook voor de zekerheid nog eens aan die man vragen die er vandaag bij was ;)

Bedankt Akshay, zit niet meteen in de buurt neen, maar moest het bij de fietsenmaker niet lukken kan ik dan nog altijd kijken of er ergens een scooter/motor-zaak in de buurt is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:10

Anders even de verkoper bellen, hij zou (hoop ik) wel weten welke maat je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:11

Die heb ik een mail gedaan dus daar krijg ik misschien ook wel wat meer info van :j En anders kan ik het altijd nog even vragen als we het niet zeker weten :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:21

Mijn 23 inch banden waren een euro of 12, ik zorg ervoor dat ik er altijd eentje op voorraad heb en koop ze dan bij Paard en Koets.
Montage was wel een probleem: de buitenband krijgen we er op stal niet af zonder de velgen te beschadigen en de autogarage vroeg er 30 euro voor :\ . Best prijzig.
Maar ik zou idd niet moeilijk doen bij de verkoper, die zou ik te vriend houden voor wanneer je een keer écht een probleem hebt.