[AR] Shetlander rustiger krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Shetlander rustiger krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 08:35

Ik verzorg al bijna een jaar een shetlander en sinds 2 maanden ben ik weer bezig haar opnieuw voor de kar te krijgen.
Dit doe ik samen met de eigenaresse maar omdat ie weinig tijd heeft ivm persoonlijke problemen staat de merrie er al een jaar niet voor.
Nu ben ik eerst begonnen met lange lijnen en toen ze super reageerde op stemhulp bij mij hebben we haar voor de kar gezet aangezien ze er een jaar geleden ook al voor had gestaan zonder enige problemen (beetje saaie pony toen :') )
Nu ging het helaas minder goed en ze leek te schrikken van het gekraak van mn karretje, dus we hebben 3 weken geoefend met een houten balk achter haar met lange lijnen.
Die hebben we laten vallen, laten rammelen, laten kraken, naast haar laten vallen en dit alles aan de lange lijnen. Toen dit goed ging en ze niet meer schrok hebben we het karretje er weer achter gezet en ik ben er toen nog niet op gaan zitten, nu schrok ze gister weer tot echt willen rennen.
Als ze weer wat gekalmeerd is is ze gewoon rustig en ontspannen maar het lijkt toch dat ze het soms nog niet helemaal vertrouwt.

Weet iemand hier nog oefeningen met het karretje om haar meer te laten ontspannen?

Sandrina

Re: Shetlander rustiger krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:52

Op je karretje blijven zitten; als je er naast loopt en ze rukt zich los, gaat ze met kar en al voor door. Zo te horen stopt ze dan ook niet gelijk en een ravage kan het resultaat zijn. Blijf erop zitten. Ga met haar toch weer aan t werk en ook ervoor. Je schrijft dat ze toch kalmeert, maak daar gebruik van en ga met haar kilomters maken. Maak je niet al te ongerust; ik denk dat het allemaal onwennigheid is. Veel succes en veel veilige menuurtjes! Zit er wat in de kar dat piept, misschien smeren/oliën?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 08:54

Het is een houten karretje (wel heel stevig hoor)
Tnx voor de tips binnenkort ga ik ook op les

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:08

Anke98 schreef:
Het is een houten karretje (wel heel stevig hoor)
Tnx voor de tips binnenkort ga ik ook op les

Dat is altijd handig; je weet nooit wat voor tips je daar oppikt. Ga voorlopig maar even niet op de openbare weg rijden tot pony wat rustiger alles over zch heen laat gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:17

Gewoon heel rustig blijven en niet teveel op haar reageren. Dan nemen ze meestal je gedrag wel over. Maar geef het even de tijd als ze dit na zo'n 20 / 30x voor de wagen nog doet (of zoals mijn vorige paard na 1.5 jaar :+ ) dan is het pas 'een probleem' / denk ik dat het niet meer goedkomt.
Ze moet er gewoon aan wennen. INcl het trekgewicht, dat lijkt dan niet veel maar is natuurlijk altijd wat. En vergis je niet in je spanning die jij via je leidsels over kan brengen. Bevestig haar niet in haar gedrag door je begrijpend op te stellen (dus niet ho ho, voorzichtig aan) maar geef haar bevestiging door te zeggen braaf, toe maar, voorwaarts enz. Dus niet terugwerken maar juist vooruit, niet bang maar juist vertrouwen geven. Dat kun je dus eigenlijk ook alleen maar doen als je zelf niet bang bent.
En als je dat wel bent, dan moet eerst iemand anders haar het vertrouwen geven, jij er later bij en dan gezamenlijk verder.

Les en goede begeleiding is dus zeer belangrijk, helemaal in het begin. Dus ik zou daar zeker niet mee wachten maar gewoon vanaf nu doen. Vooral bij het beleren moet het gewoon goed gaan en moet je pony vertrouwen krijgen, geen angst.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:19

op' het karretje gaan zitten aub, je kan gewoon niet ingrijpen als de shet nu gaat rennen.
daarbij is een karretje met gewicht veel minder stuiterig dan een karretje zonder gewicht en dat merkt je pony echt wel aan de lemoenen. (die 'bewegen' zelfs nog een beetje bij een sulky)
Heb je een sulky?
Ze schrikt blijkbaar niet van het geluid achter zich, dus het zal de druk zijn die ze niet kent.
maak 'krappere' bochtjes, zodat ze de lemoenen ook echt moet voelen op haar kont etc. Zorg ervoor dat het karretje zelf minder schuddelt/stuitert( ook al is het minimaal, dat merken ze).

en inderdaad is les misschien helemaal niet zo'n slecht idee ;)
je pony kan namelijk of dit jaar gewoon veel gevoeliger zijn ( gaf daarom vorig jaar geen kick) of het is misschien wel door een ervaring met het karretje?
het is even tasten naar een goede uitkomst...
Hoe vaak heeft ze vorigjaar gelopen, was ze al beleerd of heb je haar er gewoon tussen gezet toen der tijd en begonnen?

ik denk dat het niet een kwestie van geluid is, maar dus meer een kwestie is van het niet kennen van 'rare' druk van de lemoenen en het schuddelen etc.

want geluiden achter zich vindt ze dus niet eng, zoals jij zegt ;)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 16:44

Dank jullie wel allemaal ik neem zoiezo alles mee.
Wat moet ik nou presies zeggen als ze schrikt ik clicker altijd als ze weer rustig is na een schrik

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:40

Anke98 schreef:
Dank jullie wel allemaal ik neem zoiezo alles mee.
Wat moet ik nou presies zeggen als ze schrikt ik clicker altijd als ze weer rustig is na een schrik

Iets zeggen? Helemaal niks: er is immers niks om van te schrikken?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:24

Okej dus geen kalmerende dingen ofzo?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:53

als je juist gaat kalmeren etc en aaien en weet ik veel wat, beloon je de schrik. je moet gewoon heel nuchter doorgaan ;)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 21:54

Okej dat zal ik proberen dan, nog meer dingen