[AR] Camber en toe (schuine wielen) op een menwagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Camber en toe (schuine wielen) op een menwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 11:53

Bij het controleren van een menwagen waarmee een ongeluk gebeurd is viel het ons op dat de wielen scheef stonden.

Na even verder gekeken te hebben kwamen we echter tot de conclusie dat dit niet door het ongeluk kwam, maar dat dit al eerder het geval moet geweest zijn.
Wat opzoekingswerk heeft mij geleerd dat dit een vrij gekend gebruik is op het gebied van race-auto's. Op gebied van menwagens vond ik er echter weinig informatie over

De wagen waarbij het ons opviel heeft naast een duidelijke camber ook een heel duidelijke toe-out. Deze toe-out zou de wendbaarheid verhogen en toelaten om veel kortere bochten te nemen, gezien de kleinste verandering in stuurrichting al een duidelijke inwaartse beweging van het binnenvoorwiel tot gevolg heeft. De camber daarentegen zou de stabiliteit van de wagen en de grip in de bochten verhogen.

Ik heb een afbeelding bijgevoegd zodat jullie kunnen zien wat camber en toe-out precies zijn.

Afbeelding

Nu vroeg ik me af, zijn er veel menwagens die dit hebben? Heeft het echt invloed op de stabiliteit en bestuurbaarheid van de wagen?
Zijn er hier mensen die zo'n wagen hebben? En merk je als menner echt een verschil?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:58

Je foto is bij mij niet zichtbaar.
Veel wedstrijdwagens hebben tegenwoordig de achterwielen schuin staan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:00

Ja onze marathon wagen heeft op de achterwielen een negatieve camber.

Maisie

Re: Camber en toe (schuine wielen) op een menwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:20

Ja ik heb ook schuine achterwielen. Zie je bij heel veel nieuwe marathonwagens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:16

Jup, heeft die van mij ook op de achterwielen :j Negative camber op jou foto.

Bij de menwagens noemen ze het ook wel 'gestookte wielen'. Is idd voor meer stabiliteit, wendbaarheid en grip.
Mijn moeder fietste laatst eens achter mijn wagen en merkte op dat ik in beide achterwielen toch wel een flinke slag had zitten, en dat ze niet netjes recht stonden :') De slag zit er uiteraard niet in, want dat voel ik wel duidelijk als dat zo is. En uiteraard had ze het over de gestookte achterwielen. Toch maar ff uitgelegd dat dat toch echt zo hoorde :(:)

Ik heb voorheen echt houten recreatiewagens gereden, dus ik merk op zich al heel erg veel verschil tussen mijn marahonwagen en die wagens. Dat zal 'm vast niet alleen in de wielen zitten, maar ook in het lage zwaartepunt, hele kleine draaicirkel, stabiliteit, etc. etc.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:38

De wijkmans marathonwagens hadden dit ook. achterwielen aan de onder kant schuin wat naar buiten.