[AR] Wat voor type koets of wagen is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Wat voor type koets of wagen is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 18:32

Hoi :):)
Laatst heb ik een modelbouw wagen gekocht, hij heeft schade en ik graag een poging doen om hem zoveel mogelijk in originele staat te krijgen... en ik ben vergeten om bij de verkoopster te vragen wat voor wagen het eigenlijk is en wat de functie is. Weet iemand wat voor type wagen dit is, zodat ik al 'iets' heb om op te zoeken in mijn zoektocht naar beeldmateriaal om bij af te kijken? Het zal (denk ik) een replica zijn van een bestaande koets, maar ik heb er erg weinig verstand van := Zelf doe ik niet mennen en ik ken verder ook niemand in mijn directe omgeving... wikipedia heeft geholpen, maar nog steeds ben ik er niet achter wat dit nu precies voor wagen is.

Dan nog een vraag, ik wil hem helemaal opknappen, en er ook een of meerdere modelpaarden voor zetten. Tuig en alles op miniatuurschaal maak ik zelf. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden om hem zo realistisch mogelijk te krijgen? zoals, wat voor lamoenen moeten hierbij? wat voor type tuig hoort bij dit type wagen? Zijn er andere dingen die ik vergeet?

Ik ben dus op zoek naar:
- Type wagen
- Modelnaam of merknaam (als dit een replica is van een bestaande)
- Welke lamoenen
- Welk type tuig
- Hoeveel paarden minimaal/maximaal ervoor

Foto's!
Afbeelding Afbeelding
(het paardje ernaast mag genegeerd worden, die komt er niet voor, is te groot)

Alvast bedankt :D <3 <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:28

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Wat voor type koets of wagen is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 19:37

Oei wat een leuke site, veel voorbeelden! het is voor nu te veel om allemaal na te kijken maar dat ga ik zeker doen, bedankt! :D

Napie

Re: Wat voor type koets of wagen is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:54

Dat is een vis a vis volgens mij. Een wagen die werd gereden door een koetsier. De wagen is open aan de zijkanten zodat de dames passagiers hun mooie jurken konden showen. Volgens mij is het een wagen die voornamelijk in enkelspan werd gereden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:51

Jullie zijn awesome <3 hier kan ik wel wat mee!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:44

Vis a vis is toch alleen de opstelling van de bankjes?
Mij lijkt dit een Victoria voor vier te vervoeren personen. Een oud stalgenoot heeft er ook eentje, maar dan een tweepersoons.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:46

Volgens mij heeft een victoria altijd maar twee plaatsen voor passagiers en eventueel een knechtenbankje. Maar om eerlijk te zijn ben ik niet heel goed in authentiek gerij

Even Bartels nagekeken (Het aangespannen paard van JAC Bartels):
De victoria is een elegant op vier ellipsveren gebouwd rijtuig met een lage bodem voor een makkelijke instap. Het heeft geen deuren en is daardoor een echt zomerrijtuig. Boven de wielen zijn gebogen spatschermen welke met een vaste opstap zijn verbonden. De leren vouwkap bied bescherming tegen een plotseling opkomende bui.
Het rijtuig bed plaats aan twee personen. Dames maakte er gaarne gebruk van om in het voorjaar hun japonnen te tonen en in het najaar hun bontjassen.

Gezien het rijtuig op de foto voor vier passagiers is en geen doorlopende spatborden heeft hou ik het toch op een vis a vis

De vis a vis is een stads- of dienstrijtuig. De paarden werden altijd gereden met gareeltuigen.
Het is een engelse aanspanning. In het geval van een tweespan mag 1 paard lichter van kleur zijn, die moet dan rechts staan. De manen moeten rechtshangend zijn. Als bit wordt een liverpool, elleboogstang of buxtonstang gebrukt. In tweespan worden er disselkettingen gebruikt gezien er een koetsier rijd

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:03

Een Victoria heeft normaal gezien geen volwaardige 2de bank, als er een 2e bank aanwezig was dan was die altijd voor de knechten en die hoefde niet zo luxe en comfortabel te zitten als hun baas. En bij redelijk wat victoria koetsen was de bank van de menner en het spatscherm neer klapbaar voor als de eigenaar eens zin had om te rijden.

Ik zou dus zeggen dat het een vis a vis is